• Forrest

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Ett tips.
    I år har varit kronår för hjortron bland annat, det betalades 165kr/kg i somras, investeringskostnader är typ en hink och stövlar.
    Lingon fanns det tusentals ton av överallt.. Det går tjäna pengar om man bara orkar jobba.
    Just nu kryllar det av tranbär på myrarna som även det går att plocka och sälja, förädla.

En burk hjortron cirka ett kilo kostar mellan 150-200 kr på torgen. Kostnad för att producera det är några tior men dock krävs det att man tar egna initiativ och vill förändra sitt liv.

Det är skamligt det kommer hit thailändare för att plocka bär åt Svenskar när vi har pengarna själva bara i närmaste skog.. men det är klart,, det finns ingen app att ladda ned som gör jobbet åt dig.

• Forrest
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 14:53:12 följande:

Små extainkomster är inte så svårt att få, men det leder inte till fast jobb.
    Du har med andra ord aldrig plockat ett enda bär.  Du har säsong ifrån efter midsommar till november och om du vill jobba åt dig själv vilket du tydligen inte vill kunde du ha suttit på facebok hela våren. Och då har du dessutom svamp att tjäna pengar på-.
    Men gnäll vidare,,
  • Forrest
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:19:08 följande:
    Du tycker att samma arbetslösa personer ska dyka upp månad efter månad hos samma arbetsgivare och fråga efter jobb, eller menar du att människor med den låga ersättning man får i FAs3 ska åka land och rike runt och knacka dörr hos arbetsgivare?
    Majoriteten av de i Fas3 är 50+, se er omkring och titta på hur äldre människor ser ut och förställ er Berit 58 år med en mycket gammal gymnasieutbildning, förslitningsskador och mormorsutseende gå runt och söka jobb i butiker, snabbmatsställen... 

Vet inte riktigt hur en arbetslös med en inkomst på 9000 kr skulle ha råd att kampera i trakter där det finns bär att plocka och få en inkomst på detta, hjortron finns väl inte i södra delen av Sverige? 
    Testa gå ut i en skog och du blir förvånad vad saker växer som du kan plocka och sälja.
    Blåbär gav 40kr kilot sist jag kollade i somras.
    Vill man kan man men är väl enklare gnälla..
    Sök säsongsjobb att sätta tallplantor. Betalas per st. Jobbar du inget inga pengar,, men ja just det krävdes nåt igen... tänkte inte på det
  • Forrest
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 15:35:11 följande:
    Som sagt majoriteten av de i Fas3 är över 50 år, väldigt många har förslitningsskador och kan inte längre syssla med kroppsarbete, bor man inte i skogslandskap så kan man heller inte syssla med tallplantering och liknande säsongsjobb eftersom man självfallet inte kan betala dubbelt boende för en kort period.

Av någon märklig orsak verkar många tror att de som sitter på dessa vuxendagis är unga människor som inte har familj eller boendekostnader. 
    Ja då är det väl bara ge upp då
  • Forrest
    Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 15:40:32 följande:
    nej man kan inte leva på en lön genom att plocka bär! Inte när man har en ersättning på ca 9000.
    men nu vet jag inte vad ts får ut. 
    Jaså-- Vem har sagt att du får ut 9000 genom plocka bär.
  • Forrest

Vi importerar dagligen folk ifrån u-länderna för så kallad arbetskraftsinvandring, Jag VET att det skriks efter folk inom äldrevården, och enda kravet i princip på dom boenden jag vet om på rak arm är att du ska kunna svenska och vara hel och ren.

MEN dom får inga sökande, Varför är det ingen som vill ha jobben... Jo merparten är lata bortskämda och kräver att någon annan ska göra allt åt en.

Sluta gnäll och ta tag i ditt liv. Visst är man sjuk är det en sak men alldeles för många har offerkofta på sig och det gör mig illamående. Alla kan göra nåt men det krävs fanimej att man gör nåt själv oxå. Hade det varit USA hade ni bott i tält där finns inte skyddsnäten som här..

Vore det lite kuk i staten och kommunerna skulle alla dessa offer utrustas med sopkvast och städa det offentliga rummet för allas trivsamhet.. Sitta på facebook eller surfa på "dagis" är fanimej stöld av mina skattepengar.

• Forrest
    Anonym (a) skrev 2013-10-24 09:01:31 följande:

Du glömde svara på mitt inlägg 505.
    Jag skulle gärna vilja höra ditt recept för vad jag ska jobba med? 
    Finns säkert nåt skyddat lager där man sorterar pärmar till tids ände
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!