Inlägg från: Anonym (333) |Visa alla inlägg
  • Anonym (333)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Anonym (också varit där) skrev 2013-10-23 13:50:03 följande:
    Ts du verkar var negativ till precis alla råd du fått och hittar fel på allt.Som jag skrev innan så kan du väll höra med din handläggare om du kan vara på ett företag du känner till som nystartsjobb ex.Har du pratat med din handläggare?? Du svara inte ens mig?  Finns många företag som tar in.Jag vet faktiskt många som fått anställning efter den tiden också så sluta vara så negativ eller får du ju fortsätta sitta där! Varför finns det inga andra alternativ för dig? Jag är inte på nån sån plats men jag har rätt att få nystart och anställningsstöd på företag.Under den tiden du är där får du samma lön som företaget.Det är väll ett bättre altrnativ än den du är i nu iallafall? Min sambo har just nu praktik på ett relativt nystartat företag och efter sex månader har de sagt han får anställning.De behöver folk och ville ha honom på sitt företag så han utnyttjas inte.
    Han trivs skitbra och han har ett jobb och fast efter sex månader. 

Tycker även inställningen om att man kan bli utnyttjad är så fel! Varför kan man bara inte se saken för vad den verkligen är? Det är en chans till arbete! Man har betydligt lättare att få ett riktigt arbete om man visar framfötterna på praktik och liknande.

So what om företaget får betalt för att ha dig där, huvudsaken du kan ha vinning av det!
    (Sedan kan jag säga att det skulle nog vara typ omöjligt att få företag att tacka ja till fas3:or utan ersättning, mååånga av dem är energikrävande att ha)    
  • Anonym (333)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 14:51:55 följande:

Jag tycker inte att jag "hittar fel på allt". Däremot är jag trött på klyschor som att det bara är att "vässa cvt" eller "ringa upp en arbetsgivare".

Självklart vill jag har nystartsjobb eller liknande lösning, men det vill alla andra arbetslösa här i staden också. Alla får inte bara för att man vill. Jag vet på allvar inte vem jag skulle kunna prata med som jag inte redan gjort.   

Hur tycker du att du borde få hjälp med din situation?

Vettiga alternativ till det du kallar vuxendagis alltså.  
  • Anonym (333)

Jag tycker att små företag ska få massa mera stöd, både betalt för att ta emot praktikanter men också del av lönen betald om man väljer att anställa personen efter avslutad praktik.

• Anonym (333)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 15:14:46 följande:
    Jag har många företag jag vill vara på, men det är som jag skrivit nästan lika svårt att få praktik som att få jobb.

Det är tyvärr pga av alla negativa erfarenheter företagarna har av praktikanter. Otroligt få som vill arbeta egentligen.
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:39:08 följande:

Hur vet du det, exakt?
    Varför tror du att företag tackar nej till praktikanter?

Eller till sådana personer som de till och med får betalt för? 
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:52:18 följande:

Svara på frågan istället, hur vet du det exakt? 
    Och bifoga källhänvisning, för du sitter väl inte bara och spekulerar och snackar skit om andra människor som du inte vet något om? 

Exakt för att jag har kontakt med väldigt många företag. Speciellt småföretag gäller detta.
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:55:47 följande:

Det där är bara hörsägen, vart har du din källa på ditt påstående

Om du mår bättre av att sitta och hålla för öronen så fortsätt med det, ingen lär få praktikplats tack vare det.
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 16:07:11 följande:

Nu är du så genomskinlig.
    Att sitta och tala nedsättande om människor utan att ha några belägg är det vi kallar för att snacka skit om andra
    Stå för vad du har gjort istället.
    Du borde be dom arbetslösa om ursäkt.
    Lära av ditt misstag och aldrig upprepa ditt sunkiga beteende.
    Det vore det vuxna sättet att hantera när man har gjort fel och betett sig illa.
    Nu får vi se om du klarar av att bete dig vuxet.       

Hahaha, tack för ett gott skratt! Skrattande
  • Anonym (333)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 20:59:44 följande:

Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat på dina inlägg. Jag kanske gick igång lite väl mycket på att bara försvara mig.

Jag kan jobba med allt som är dagtid, det är inte så jättenoga vad det är.

Jag vet inte så noga. Det är ganska bra som det är med hjälp från AF ändå. De kan inte göra mycket ät att det inte finns jobb.

Jag hade en massa mål när jag blev arbetslös igen i mars, men de dalar. Jag vill bara ha ett jobb, vad som helst. Man tappar lätt mål och självförtroende desto längre tiden går,

Vet inte. Kanske kunde bli bättre på att ringa runt på min "lediga" tid.

Mer rekryteringsträffar och riktade åtgärder hade jag velat se. Till exemepl att bjuda in folk inom olika områden som fick presentera vad de gör och vad de söker. Mer studiebesök och coachning, mindre förvaring.           
    Det verkar som du är helt ensam med ditt barn? Den andra föräldern finns inte i närheten?
  • Anonym (333)
    Anonym (a) skrev 2013-10-23 15:50:35 följande:

Så du tycker alltså att en sån som jag ska ut och sätta tallskog.
    Jag är över 50, jag har kronisk värk och går runt på dubbel smärtlindring bara för att orka genom dagen.
    Jag sover i snitt 4 timmar per natt.
    Jag måste vila en stund mitt på dagen, annars klarar jag inte av det.
    Jag har en lungsjukdom som medför att jag vid fysisk ansträngning får andnöd.
    Allt jag gör, gör jag långsamt, en uppförsbacke kräver att jag vila efteråt och samlar syre, annars svimmar jag.
    Hur har du tänkt dig att en sån som jag ska kunna plocka bär eller sätta tall, eller vad tycker du att jag ska jobba med?
    Vad är din lösning för mig?       

Vad har du för diagnos?

Hur äter du?

Hur motionerar du?   

Är du normalviktig/smal/överviktig?

• Anonym (333)
    Fanny 833 skrev 2013-10-24 10:26:20 följande:
    vad har detta med jobb att göra?

Det har med förmågan att arbeta att göra.

• Anonym (333)
    H2O Mineral skrev 2013-10-24 12:31:38 följande:
    Om du jobbat inom vården i 10 år borde du ha koll på att usk inte är en utbildning utan något man anställs som. 

Förut var det en utbildning men när kommunerna tog över äldrevården så fick även de som gått dåvarande social service-linjen på gymnasiet kallas sig undersköterskor. Nu får helt outbildade gå någon kommunledd Kalle-Anka utbildning och kallar sig underköterska.
    Frågan är ju bara om dessa "undersköterskor" skulle få jobb på IVA, Ortopeden eller annan avdelning på sjukhuset och då kalla sig undersköterska?

Tyvärr har kommunerna gjort så statusen på yrket nått botten, på 80-talet var det status att gå vårdlinjen och intagningsbetygen var höga. Nya utbildningen (omvårdnads) lockar inte de ambitiösa i samhället om man säger så.

Varför kunde det inte få vara som det var innan? Vårdbiträden och undersköterskor som arbetade sida vid sida med olika uppgifter?        
  • Anonym (333)
    Fanny 833 skrev 2013-10-24 19:42:00 följande:

det sägs att endast 10-15% av jobben läggs upp på ams.se

Det blir alldeles för jobbigt att lägga ut lediga tjänster där eftersom det är massor av ointresserade och/eller okvalificerade sökanden.

Hellre headhunta eller välja bland de som varit in och presenterat sig. 
  • Anonym (333)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-24 20:53:09 följande:
    Senaste 5 åren har jag jobbat som läkare på 3 olika platser. Hur jag fått jobb?
    Jobb 1: gick till kliniken och letade upp en ansvarig person, frågade om det fanns möjlighet till jobb där.
    Jobb 2: skickade ett mail till ansvarig för ett lite större område och frågade om det fanns någon ledig plats. Efter 2 timmar blev jag uppringd och erbjuden ett jobb utan att de träffat mig eller sett något CV.
    Jobb 3: mailade den specifika personalchef jag ville arbeta för och undrade hur det ser ut med lediga jobb i höst. Vi träffades vid ett tillfälle, jag skulle gå hem och tänka på saken. Veckan efter skickade jag ett mail att jag vill jobba där och de sade ok.

Inget av dessa jobb har tagit vägen via arbetsförmedlingen, och jag är på intet vis unik.
    Ja, rätt utbildning ger jobb.
    Ja, jag inser att inte alla kan eller vill läsa till läkare, men sannolikt finns det massor av andra yrken där man får jobb lika lätt.

Jag har inte fått ett enda arbete via af och jag har bytt jobb många gånger, totalt har jag varit arbetslös tre veckor på 25 år.

Håller med dig totalt! (och jag är inte läkare ;) ) 
  • Anonym (333)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-24 21:03:50 följande:
    De som bara har en vanlig halvgammal gymnasieutbildning och är 45 år får inte arbete på samma sätt som högutbildade akademiker, de får inte ens de enkla jobben som inte kräver erfarenhet eftersom arbetsgivaren hellre tar en som inte fyllt 26 år eftersom arbetsgivaravgiften är så pass mycket lägre för dessa.

En stor andel av de som finns på dessa vuxendagis har ingen utbildning utöver gymnasiet, många har bara 2-årigt gymnasium, 48 % är över 50 år för dessa är den enda utbildning som är möjlig någon form av arbetsmarknadsutbildning.
    En 50+ som inte har en bra slant sparad har inte möjlighet att först läsa in gymnasiet och därefter en utbildning på YH, högskola eller universitet. 

Många verkar inte förstå att de enkla jobben inte längre finns kvar och att många av de i jobb och utvecklingsgarantin är gamla industriarbetare som blivit arbetslösa pga att industrier avvecklats, dessa personer har inte förmåga att studera också därför de än gång valde en yrkesbana som inte krävde högre studier. 

Jag har en tvåårig gymnasieutbildning och inget annat, har ändå haft jobb hela tiden. Utom tre veckor.
  • Anonym (333)
    louloufox skrev 2013-10-24 21:12:04 följande:

Hoppas du inte bli av med jobbet då...
    Fast och andra sidan så kanske du hade blivit medmänsklig om du hade suttit i min sits.
    Har haft bra och säkra jobb hela tiden... men guess what det finns inga säkra jobb längre!

Jag har startat eget och håller på med det sedan några år så visst hoppas jag också att mitt arbete finns kvar.
  • Anonym (333)
    Faber skrev 2013-10-24 23:13:40 följande:
    Långtifrån alla unga kan få jobb på det sättet, däremot håller jag med om att kontakter ofta kan vara minst lika viktiga som formell utbildning även idag och att "Jag fixade det lätt" inte är applicerbart på den stora massan.

Men nog måste det väl vara ganska tydligt att folk saknar handlingskraft? Att de tycker att "någon annan" har ansvaret för deras lycka och framgång?

Det är väl ingen som tvingar TS och de andra att sitta på dessa "vuxendagis"?
  • Anonym (333)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 05:59:41 följande:
    Visserligen är det väl trevligt att folk bockar för Herr Ingenjörn, men av 400.000 arbetslösa borde det finnas åtminstone ett par tusen som kan ta till sig tillräckligt med kunskap för att fylla luckorna på bla Sandvik, tror du inte?
    Skrämmande vore ju annars! 400000 personer och ingen som kan naturvetenskapliga ämnen. Förvånad
  • Anonym (333)
    Dr Mupp skrev 2013-10-28 22:35:02 följande:
    Egentligen inte. Det betyder att jag måste lägga en massa pengar och tid på att få betyg på saker som jag redan kan och har jobbat med. Och det kostar skattepengar för att jag ska få denna papperslapp som inte kommer göra nån skillnad i mina kunskaper. 

Eller jo, numera vet jag att det var Aaron Antonovsky som myntade kasam. Tror det absolut kommer göra mig till en bättre uska. 
    Tyvärr har du rätt. Omvårdnads är en tämligen värdelös utbildning.

En fråga: Kan du söka jobb som uska på IVA, op, kirurgavdelning?  
  • Anonym (333)
    Anonym (333) skrev 2013-10-28 22:43:08 följande:
    Tyvärr har du rätt. Omvårdnads är en tämligen värdelös utbildning.

En fråga: Kan du söka jobb som uska på IVA, op, kirurgavdelning?  

Menar alltså om din kompetens/utb. räcker för att få jobb där?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!