Inlägg från: Anonym (Been there) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Been there)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Förstår dig TS! Jag har en lång utbildning inom ett område som var hett när jag började plugga men inte numera.. Jag kände mig verkligen inte önskad på arbetsmarkanden och blev bitter eftersom jag sedan barn alltid "gjort det rätta" och pluggat och varit duktig och ändå fick jag inget jobb. Man investerar ju mycket pengar och tid i en utbildning och det är hemskt när man inser att det inte ger något.

Jag sökte massa jobb men antingen var man överkvalificerad eller fel. Det var inte förrän jag satte upp mig på kommunens vikariepool som jag kom in på arbetsmarkanden. Då fanns det helt plötsligt oändligt mycket jobb. Utan problem fick jag vikariat efter vikariat motsvarande heltidstjänst. Hade kunnat hålla på så länge och det var tom prat om fastanställning trots att jag saknade relevant utbildning.  Det var inte välbetalt, men väldigt roligt och fantastiskt att äntligen få jobba!

Sedan kom jag på att jag kunde läsa till några terminer på en annan utbildning som gav jobb och där är jag nu. Så tacksam att själva utbildningen är gratis i Sverige. Jag kunde alltså tillgodoräkna mig 2/3 av utbilningen med gamla studier, kan det vara något som är möjligt för dig?

• Anonym (Been there)

Det finns ju många distansutbildningar som du kan gå samtidigt som vuxendagiset, , eftersom det verkar ganska fritt. Sen skulle jag kolla om det finns någon närliggande kommun som tar vikarier från andra ställen än poolen. Det är en enorm brist på förskollärare, så det kan inte vara ett krav på alla vikarier.

• Anonym (Been there)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-24 08:11:20 följande:

Det där låter märkligt. Vi hade möte med en person från AF förra veckan som sa att undersköterska var det mest eftersökta jobbet under 2012, så jag undrar vad du har fått dina uppgifter ifrån.

Undersköterska är ett av Sveriges vanligaste yrken, kan det vara därför?
  • Anonym (Been there)
    Mymla skrev 2013-10-24 10:48:06 följande:
    Ni som jobbar, skulle ni kunna tänka er att dela på jobben med de arbetslösa? Gå ner i arbetstid och låta en arbetslös ta resten av tiden? Ni verkar inte ha så roligt på era jobb när ni gnäller över att ni inte vill finansiera arbetslösas bidrag för era skattepengar. Om alla i Sverige gick ner i arbetstid skulle säkert jobben räcka till alla.

Jättegärna! men jag har ett bristyrke så det finns inga arbetslösa som kan hoppa in bara sådär.
  • Anonym (Been there)

Jag håller med. Det finns fler personer än lediga UTANNONSERADE jobb. Och vissa annonser har säkert inga sökanden eftersom det är brist inom det yrket.  Finns ju orter där det skriks efter tandläkare t ex, men det hjälper ju inte den som har 300hp i humaniora.

Men: Det är långt ifrån alla jobb som förmedlas genom en annons i platsbanken. Jag har själv blivit internrekryterad till flera tjänster inom företaget. Dessutom får många jobb efter praktik eller vikariat (vanligt inom vården och skolan) och dessa tjänster ligger aldrig ute att söka för någon annan.

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!