Anonym (f3) skrev 2013-10-25 16:33:16 följande:
Visa gärna källan till att de saknas tusentals undersköterskor i offentlig sektor, på platsbanken finns det bara 237 lediga tjänster som undersköterska.
Förskolor/skolor i din kommun kräver inte någon form av pedagogisk utbildning för vikarier, i min kommun krävs det detta förutom inom främmande språk där de ibland vid brist tar in de utan någon pedagogik.
Har inte krävts i någon av de kommuner jag jobbat i. Jobbar nu som tf. förskollärare och är inte ens barnskötare... Kommunerna blir överlyckliga om man ringer och säger att man vill stå i vikarielistan. Om det är som du säger beror det på att det måste finnas väldigt många arbetslösa barnskötare och förskollärare i din kommun. Här är det enorm brist på båda. Även på undersköterskor.
Antalet annonser gör inte bilden rättvisa. Många sjukhus t ex. Lägger inte ut annonser på arbetsförmedlingen, har avtal med bemmaningsföretag osv. Bara här i kommunen där jag bor finns det i skrivande stund 80 st tjänster som inte är tillsatta inom hemtjänst, äldreboende, primärvård, psykiatrin osv.