Inlägg från: Anonym (? 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (? 2)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

H2O Mineral skrev 2013-10-25 00:03:14 följande:
    Vårdbiträden anställs inom vissa kommuner, de kommuner som kräver att man ska ha gått omvårdansprogrammet för att få anställas som usk. Men undersköterska är en anställning och ingen utbildning. 
    Så vad är då detta för utbildningar?
    http://www.medlearn.se/utbildningar/ 
  • Anonym (? 2)
    Dr Mupp skrev 2013-10-28 21:02:04 följande:
    Det är omvårdnadsprogrammet. Man kan jobba som undersköterska med eller utan den utbildningen. Jag har gjort det. Min man har utbildningen. Han är INTE undersköterska. Han är personlig assistent. Skulle han anställas som undersköterska så blir han en. 
    Varför heter de undersköterskeutbildningar då?
    Det där med din man säger ju egentligen ingenting. Egentligen, byt ut "omvårdnad" till "ekonomi" och "undersköterska" till "ekonom" i ditt inlägg. Ser du hur snurrigt inlägget egentligen är?
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:15:47 följande:
    Det heter omvårdnadsprogrammet. 
    Varför har det där företaget kallat det undersköterskeutbildning då?
    Är det här ett känsligt ämne? 
  • Anonym (? 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-28 21:27:11 följande:

Det är faktiskt likadant med "ekonom". Vem som helst kan kalla sig för det, om någon har anställt en som det. "Civilekonom" däremot, är en akademisk titel som man inte får använda om man inte gått civilekonomprogrammet på universitetet.

Jo jag vet, det är lite dit jag vill komma. Därför kan ekonomiutbildningen heta lite olika saker också. Så varför heter inte undersköterskeutbildningar just bl.a. undersköterskeutbildningar när det uppenbarligen finns utbildningsinstitut som tycker att det kan heta undersköterskeutbildning istället för omvårdnadsprogrammet?
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:30:29 följande:
    Jo, man kan få det. Det beror på arbetsgivaren om denne anställer folk utan omv.program som undersköterska. 
    Om det absolut inte finns någon annan som sökt tjänsten hoppas jag.
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:38:55 följande:
    Eller om de anser att man har kvalifikationerna som krävs. 
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör med en person som enbart jobbat på äldreboende tidigare.
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:46:23 följande:
    Jaha? Man kan ha bra kvalifikationer ändå. 
    För att jobba på en vårdcentral? Knappast
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:49:04 följande:
    Och det bestämmer du? 
    Bestämmer? Nej. Jag vill inte jobba med sådant.
    Tycker? Ja. Jag vill komma till en trygg vårdcentral med kompetent personal när jag är sjuk
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:52:52 följande:
    Ja? Och det gör du. En person som jobbat som undersköterska på äldreboende kan vara lika kompetent som en som kommit direkt från gymnasiet. 
    Knappast
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 21:55:25 följande:
    Och det vet du? 
    Ja
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 22:03:44 följande:
    ?

Hur vet du det?  
    Det säger ju sig självt? Gör det inte tycker du?
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 22:09:00 följande:
    Nej det tycker jag inte det gör. En som kommer direkt från skolan kan oftast inte mer än en som jobbat som usk sedan tidigare. 
    Nu läste inte du vad jag skrev. Nu får du nog läsa om och läsa rätt. 

Ett tips är att läsa inlägget innan man svarar.
  • Anonym (? 2)
    Dr Mupp skrev 2013-10-28 22:04:09 följande:
    Du har rätt, den som jobbat på äldreboeendet är mer kompetent än den som kommer direkt från gymnansiet. 

Min reella kompetens som undersköterska är högre än den formella kompetens man får via omvårdnadsprogrammet. Jag ska tenta av omvårdnadsprogrammet eftersom kommunen numer kräver att alla deras undersköterskor ska ha gått omvårdnadsprogrammet och det oavsett reell kompetens. Jag kan validiera av i princip allt och ligger högre i kunskap i många områden.
    Så bra!
    Och vad bra att kommunen kräver utbildning på alla undersköterskor. 
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 22:19:58 följande:
    Detsamma. 
    Känner inget behov av det tack
  • Anonym (? 2)
    H2O Mineral skrev 2013-10-28 22:32:43 följande:
    Det har du nog. 
    Du bestämmer vad jag känner?
  • Anonym (? 2)
    Dr Mupp skrev 2013-10-28 22:35:02 följande:
    Egentligen inte. Det betyder att jag måste lägga en massa pengar och tid på att få betyg på saker som jag redan kan och har jobbat med. Och det kostar skattepengar för att jag ska få denna papperslapp som inte kommer göra nån skillnad i mina kunskaper. 

Eller jo, numera vet jag att det var Aaron Antonovsky som myntade kasam. Tror det absolut kommer göra mig till en bättre uska. 
    Det är väl ändå bra att kunna intyga att man har kompetens. Ser det lite som en garanti.
    Precis som obehöriga lärare. Tyvärr, oavsett hur bra denne är som pedagog litar jag inte helt på denne.
    Mest eftersom lärarutbildningen är en walk in the park. 
  • Anonym (? 2)
    Anonym (? 3) skrev 2013-10-29 10:45:33 följande:
    Har din man något handikapp? Oförmögen att ordna saker själv? 
    Förlåt att jag frågar. Men vad har det med trådens relevans att göra?
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!