Inlägg från: Fru envis |Visa alla inlägg
  • Fru envis

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Anonym skrev 2013-10-22 20:20:50 följande:
    Men lägg av. Fattar du inte att det är så folk gör? Ska alla få vara hemma i sex år med nio tusen i månaden i bidrag menar du?
    exakt.
  • Fru envis
    puss skrev 2013-10-22 20:22:14 följande:
    Här behövd tydligen bara "sitta av tid" som motprestation.
    Och girigbuken vill ändå ha mer betalt.
    precis, och ändå har ts mage att klaga.
    herregud!
    (nej jag är inte ironisk!). 
  • Fru envis
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 20:24:27 följande:

Fast hon följer ju samhällets regler. Jag skriver nu för ANDRA gången, att man för Af (och jag tror att det är likadant för soc) inte behöver söka jobb utanför sin hemkommun, om barnets andra förälder bor i samma kommun i nuläget, och barnet är under tolv år gammalt. Om det finns särskilda skäl, kan man även hävda sin rätt att få bo kvar nära mormor etc. med barn under samma åldersgräns.
    ja och hon sitter på arslet och får pengar av staten.
    vad är det att klaga på? 
  • Fru envis
    Inteutanproblem skrev 2013-10-22 20:25:05 följande:
    Men vilken rutten och förnedrande människosyn en del besserwissrar har här då.

Dessa dagisverksamheter för vuxna är i stort psykiskt nerbrytande för många människor och lyckas man inte ta sig ur det av en eller annan anledning (som för den delen inte måste betyda att personen varit lat) blir situationen en ond cirkel som leder till känsla av vanmakt, hopplöshet och depression. Eller sådanna känslor är bara hittepå och något man på sekunden kan välja att inte känna, och således så fint som "skärpa till sig" som mindre intellektuella gärna uttrycker det och naivt tror är en allmän sanning?

Många av dessa förvaringsplatser, bluff praktiker och fas3 platser kostar samhället stora summor pengar och till vilken nytta? Vems nytta? Ja inte den arbetslöses i alla fall, snarare bidrar dom till att hålla folk utanför den riktiga arbetsmarknaden men samtidigt så ser ju statistiken bättre ut politiskt rörande arbetslöshet då man trollar med siffror. Man kan ju undra lite smått hur det ska gå i framtiden, psykiatrin som redan går på knäna av alla nerskärningar kommer inte ha en chans att ta emot alla dessa personer i framtiden som kommer vara i behov av stöd och hjälp för att kunna bli friska.

Det en arbetslös "får" är inte direkt någon stor summa om man börjar titta på vad dom andra kostnaderna landar på. Vad skattebetalare bekostar för att ha dom ute i meningslösa verksamheter där större delen endast utnyttjas och företagen tjänar pengar på att ha dom där utan något större intresse utav att skapa en riktigt tjänst. Varför skulle dom? När dom kan få betalt för att någon "jobbar" där!?

Till alla er som är så satans duktiga jämt och minsann gjort både det ena och det andra, trotts att ni mått dåligt av det fysiskt och psykiskt. För er egen skull, var försiktigt med er kropp och ert psyke. Människan är ingen maskin dessvärre och allt det där ni utsätter er för har ett pris, för tyvärr kan man inte heller bara bestämma sig för att inte drabbas av en utmattningsdepression eller förslitningsskador.

En dag ligger ni där och ångrar er bittert, när kroppen/psyket inte orkar mer lägger den av. Brutalt och hänsynslöst utan att bry sig om att ni vill "rycka upp" er.

Verkligheten är inte antingen svart eller vit, visst finns det latrövar men dessa är i minoritet.
    man kan välja att antingen göra något åt sin situation eller ta på sig offerkoftan, väljer man det senare så ska man heller inte klaga för då har man gjort det aktiva valet. kan tyckas hårt, men jag står för det.
  • Fru envis

om det nu tar så pass kort tid att skriva ansökningarna som du påstår ts, vad är det då som hindrar dig ifrån att köpa en kursbok i valfritt ämne, läsa in det och sedan tentera av det på komvux t ex?

• Fru envis
    Anonym (a) skrev 2013-10-22 20:39:47 följande:

Ja, det är ju väldigt lätt när det inte är dig det drabbar, modigt att vara tuff på nån annans bekostnad.
    och hur vet du att jag inte har varit där?
  • Fru envis
    Anonym (a) skrev 2013-10-22 20:44:24 följande:

Dina inlägg och din attityd skvallrar.
    aha, men du då tycker jag att du ska ta och läsa mitt inlägg ovan.

• Fru envis
    Anonym (a) skrev 2013-10-22 20:46:32 följande:

Vilket inte riktigt är samma sak vilket du borde förstå.
    Men om du nu varit arbetslös, vem fan har inte varit där, så borde du kunna ha lite mer förståelse än att kasta skit på dom som redan ligger.
    Skärp dig.   
    jag kastar skit (som du utrycker det, inte jag) på dem som ligger när de enbart gnäller och gnäller och inte gör något åt sin situation.
  • Fru envis
    Anonym (a) skrev 2013-10-22 20:46:32 följande:

Vilket inte riktigt är samma sak vilket du borde förstå.
    Men om du nu varit arbetslös, vem fan har inte varit där, så borde du kunna ha lite mer förståelse än att kasta skit på dom som redan ligger.
    Skärp dig.   
    dessutom har jag flertalet kroniska sjukdomar och annat som gör att min konkurens blir mkt hårdare på arbetsmarknaden än för någon som är frisk.
    men jag gjorde ett aktivit val att utbilda mig i en väldigt bred utbildning, och ska även om allt går vägen läsa magisterinriktning inom utbildningens huvudämne.

man är sin egen lyckas smed. 
  • Fru envis
    Vixxx skrev 2013-10-22 20:59:16 följande:
    Vet du om att det kanske finns människor som har pluggat och ändå inte fått jobb trots att det är "en efterrfrågan på utbildat folk inom detta område"?

Vet du om att det finns folk som inte har råd att ta studielån för att finansiera en utbildning? 

Vet du om att det finns dyslektiker som inte kan läsa själva?

För 5 år sedan när DU var arbetslös i 7 månader så var inte arbetslösheten lika stor som den är nu.

Sen vill ju vissa delar av regeringen att du inte ens ska kunna plugga i efterhand utan går du inte gymnasiet coh högskola och universitet så får du skylla dig själv.... 
    Anonym (hff) skrev 2013-10-22 20:50:47 följande:
    GE DIG människa!  Alla arbetslösa försöker väl göra nåt  åt situationen! Tror du nåt annat på riktigt eller?  Du kastar skit och sparkar på dom som ligger redan så det inte är sant!  Fy fan rent ut sagt vilken människosyn!
    ok jag har hört er åsikt.

• Fru envis
    Vixxx skrev 2013-10-22 20:59:16 följande:
    Vet du om att det kanske finns människor som har pluggat och ändå inte fått jobb trots att det är "en efterrfrågan på utbildat folk inom detta område"?

Vet du om att det finns folk som inte har råd att ta studielån för att finansiera en utbildning? 

Vet du om att det finns dyslektiker som inte kan läsa själva?

För 5 år sedan när DU var arbetslös i 7 månader så var inte arbetslösheten lika stor som den är nu.

Sen vill ju vissa delar av regeringen att du inte ens ska kunna plugga i efterhand utan går du inte gymnasiet coh högskola och universitet så får du skylla dig själv.... 
    nej ts gör inte alls allt hon kan, hon är inte beredd att flytta, jobba obekväma tider etc.
    jag får tydligen förtydliga mig: vad är det som hindrar ts ifrån att istället för att sitta och snacka skit på detta vuxendagis sätta sig på vuxendagiset och läsa en kursbok i ett ämne och sedan tentera av den på komvux? ts har ju ändå inget att göra mer än 30 min per gång hon är där. 
  • Fru envis
    Anonym (a) skrev 2013-10-22 21:04:48 följande:

Vilket är precis det jag säger, du har ingen aning om vad dom går igenom, du känner inte deras historia eller deras motiv, du vet inte vilket nätverk dom har.
    Du känner kort och gott inte dom här människorna, ändå har du mage att anse att du kan bedöma och döma andra människor.
    Det är så lätt att ha synpunkter på vad andra ska göra, särskilt när man sitter i sin egen lilla trygghet bakom en datorskärm.
    Kanske lite ödmjukhet inte skulle skada.

och du har ingen aning om vad jag har lyckats ta mig igenom, hur mina nätverk ser ut, hur min trygghet som du kallar det ser ut eller hur? 
  • Fru envis
    Anonym (a) skrev 2013-10-22 21:06:59 följande:

Vad bra att det gick bra för dig, du hade tur och säkert var du duktig också.
    Men du kan inte applicera dig själv på andra människor, du är en individ dom är andra.
    Bara för att du kan betyder det inte att alla andra kan, även om dom försöker, även om dom vill.
    Tro inte att du är rikslikare för hur alla andra är.     
    men ts försöker ju inte ens.
    hon sitter ju bara av sin tid på vuxendagiset och gnäller, och är extremt petig men vad hon kan tänka sig att jobba med.

• Fru envis
    Vixxx skrev 2013-10-22 21:27:09 följande:
    Alla kan inte flytta....

Tex
    Min sambo är arbetslös, vi kan inte flytta.... Inte pga av jag har jobb här utan pga att han har en multihandikappad flicka med en annan kvinna, ett barn som inte går att flytta hur som helst.
    Och vad händer om inte jag får jobb på den nya orten, ja då måste vi flytta igen och ev igen och ev igen...
    Hon har en mamma som Inte klarar av att ta hand om henne en hel vecka, men ändå kräver att ha henne.
    Ska min sambo då skita i sitt barn?

Så vet du helt hur TS situation ser ut? mer än att hon är less på vuxendagiset... Har hon sagt att hon inte kan flytta eller jobba obekväma tider och har hon sagt varför....

och då är det så kallade särskillda omständigheter, men för andra som inte har det så är dagens politik sådan att man måste vara beredd att flytta igen och igen och igen och...

hon kan inte jobba obekväma arbetstider för att hon har ett förskolebarn. men vet du det har flertalet av dem som arbetar obekväma arbetstider som jag känner i alla fall och det jag har stött på när jag själv har arbetat så.

• Fru envis
    Auroraja skrev 2013-10-22 21:48:37 följande:
    Håller absolut med, satt på en ställe som heter miroi i 6 månader i 8 timmar om dagen! Enda anledningen till att jag var är var att det va obligatoriskt och att om drog in mitt aktivitetsstöd om jag inte var där. Hemskt att arbetsförmedlingen hyr in sånna företag som miroi för att det ska se bättre ut i sona papper när vi då går under betäckning " aktivitet " istället för arbetslösa!!!! Usch!!!
    sa till ditt af att du inte trivdes? 
  • Fru envis
    Inteutanproblem skrev 2013-10-22 22:40:54 följande:

Jojo, som sagt. Kanske dags att börja vakna upp och inse faktumet att det finns saker och ting en person inte alltid kan råda över, eller att det för den delen inte alltid går att "rycka upp sig". Det är exakt det du förmedlar nämligen. Vilket du har totalt fel i givetvis, man märker väldigt tydligt att du har en snäv världssyn och verkar vara handikappande dålig på att se situationer ur olika perspektiv innan du kommenterar.

Sällan ger man helt upp när man drabbats av olycka av någon form, tex utmattningsdepression men vägen tillbaka går liksom inte på en vecka.

Istället för att gnälla över "lata oduglingar" kan du väl ta och lägga fokuset på vad TS efterfrågar? Nämligen syften med dessa dagisverksamheter och vad för verklig nytta dom gör? Utifrån min syn på saken verkar dom mest kosta onödigt mycket med skattepengar att bedriva, samt stjälper individen i behov av hjälp för att lyckas ta sig ut på arbetsmarknaden. Tanken vart väl ändå att folk snabbare skulle återgå till arbetsmarknaden med dessa program, istället har det blivit tvärt om men man gör inte mycket åt det så länge man lyckas dölja arbetslöshet med det.

Klarar Fru Envis av att ens resonera kring detta eller du är så förbenat fast i att predika hur lat TS och alla andra är (samtidigt som du framhäver din egen förträfflighet i lagom syrliga kommentarer) att du inte klarar byta fokus till någonting vettigare?
    jag kan mycket väl känna med dem som antingen har gjort allt de kan och de finns inget kvar att göra, eller de som gör allt de kan.
    men jag upplever inte att ts gör något utav dem. 
  • Fru envis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:29:53 följande:

Vad är det jag borde ha gjort mer då? Kom gärna med tips! (och då inte att "vässa CVt" eller ringa förertag, för det har jag hört och gjort till leda).
    gå ut till arbetsgivare.
    utbilda dig via AF om möjligheten finns,
    utbilda dig med de två år du har kvar, om du läser flex så an du ta det i din egen takt och kan då läsa snabbare.
    starta ett eget företag.
    sätt upp lappar i din stad att du söker jobb,
    flytta
    jobba obekväma tider
    jobba natt
    åka till närliggande stad och lämna cv och personligt brev till massor med företag.
    läs en kursbok i valfritt ämne på komvux medans du sitter på ditt vuxendagis.
    läs kursböcker för t ex ett nytt språk medans du sitter på ditt vuxendagis.

t ex. 
  • Fru envis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:37:50 följande:

Klart jag har gått ut till arbetsgivare, det gjorde jag redan första månaderna. AF har inga utbildningar som jag kan gå nu, men jag har koll på vad som kommer in, jag kan läsa två år till, men då vill jag veta att det ger jobb (eftersom jag använder mina sista terminer), har hittills inte hittat rätt utbldning, jag kan inte läsa snabbare, jag har provat (nästan) att starta eget, men det bar sig knappt.

Jag har redan sagt att jag inte kan flytta eller jobba obekvämt.  
    gå ut till arbetsgivarna igen.
    varför kan du inte läsa snabbare?
    varför kan du inte jobba ob?
    varför kan du inte flytta?
    varför kan du inte gå utbildning hos AF? 
  • Fru envis
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-23 08:48:18 följande:

Det där har jag valt att inte svara på eftersom det inte är relevant för frågan i TS.

Jag menar inte att slå ner på alla råd jag får, istället vill jag väl slå hål på alla fördomar kring arbetslöshet. Det finns en utbredd uppfattning av att om man bara söker jobb tillräckligt mycket så får man dem, och har man inte fått något har man gjort fel när man sökte, och det är FEL.

Jag har ringt runt, utbildat mig, jobbat extra, praktiserat, gått med i nätverk, visat upp mig, vässat mitt CV och allt det där, men som jag skrev var det 2500 sökande till det förra jobbet jag sökte. Innan det hade det varit 800 till ett annat. Även om det "bara" är 100 så är det skitsvårt och det är inte den arbetslöses fel. Man kan lätt hamna på vuxendagis utan att ha "förtjänat" det på grund av lathet och frågan är hur smart den här inrättningen är.     
    ok då får jag ändra min uppfattning om dig.
     =).
    och så får jag be om ursäkt för min tidigare uppfattning. 
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!