Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Anonym (Z) skrev 2013-10-22 10:42:22 följande:

Precis man måste söka ändå med all rätta annars gör man inget åt sin situation men ts ser det inte så utan vill forsätta parasitera på oss som jobbar

Vad kom det där ifrån?! Vad baserar du det på?
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-22 10:47:28 följande:

Ser du inte varför det är som det är för dig så börja med att öppna ögonen ta dig en funderare och sök jobb istället för att hänga hör och klaga över din sits som du inte gör allt för att slippa

Jag söker de jobb som finns. Det jag skrev var att det går ganska fort när man varit arbetslös ett tag.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Attitydproblem?) skrev 2013-10-22 10:51:05 följande:
    Förstår att du är frustrerad. Och jag ber om ursäkt för att jag var nedlåtande. Jag känner ju inte dig och vet inte vad du har gjort. 

Däremot tycker jag fortfarande att du har fel attityd som inte gör något vettigt av dina dagar. Sluta se dig som ett offer människa! Den attityd du har nu kunde jag ibland ha i högstadiet/gymnasiet. Men som vuxen människa?

Jag hade ingen offerkofta tidigare, men den kommer smygande ju längre man är här. Jag tycker jag gjort ALLT, och jag förtjänar inte det här. Är väl på väg att bli bitter, antar jag. Jag vet inte vad jag skulle kunna göra mer om dagarna längre.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-22 10:53:22 följande:
    Då är det nog dags att tänka om. Du kan ju inte sitta i 5 år till och ströleta efter jobb som inte finns. Om det inte lockar med Hemköp, Rusta, McDonalds, caféarbete, tidningsbud, eller liknande så kanske du måste skaffa dig en utbildning till som leder någon vart (har själv två utbildningar)?

Vad hade du önskat att du fått möjlighet att göra istället för detta vuxendagis?
    Fundera över vad du vill göra, och vad du har för möjligheter att ta tag i din situation.

Jag har sökt på alla de stora kedjorna du nämner. Problemet är att det har ett par hundra till och jag har ingen erfarenhet av butiksarbete. Jag skulle gärna läsa, men har inte så mycket CSN kvar. Väljer jag en utbilsning nu vill jag så klart inte att det ska bli fel igen.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (fantasi) skrev 2013-10-22 11:04:00 följande:
    Kanske en konstig tanke av mig som inte vet hur systemet fungerar, men vore det inte bättre att du börjar studera, använder CSN så länge det går, och sedan söker tex socialbidrag för sista delen av studierna?

Man kan inte söka socbidrag för sista delen av studierna. De två år jag har kvar måste räcka hela utbildningen.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Attitydproblem?) skrev 2013-10-22 11:10:46 följande:
    Egentligen var det bara irrelevant effektsökeri. Men många verkar tycka att s.k. "skitjobb" är under deras värdighet. Men det behöver inte vara för alltid och det är bättre än "vuxendagis". 

Jag har sökt jobb inom städ och liknande. Det enda jag nobbar är telesäljarjobb utan fast lön eftersom jag vet folk som jobbat heltid för ett par tusenlappar på sådana jobb. Annars tar jag det som kommer i min väg.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Attitydproblem?) skrev 2013-10-22 11:13:31 följande:
    Min bästa vän läste in 3 års studier på 2 år samtidigt som han jobbade extra på kvällar och helger för att finansiera sina studier. Han tog inte en krona i lån. 

Fast å andra sidan är han ett tjurskalligt unikum. :)

Jag läste 100% på universitet och jobbade 100% samtidigt i tre år. Det gick det med, men nu har jag barn och kan inte hålla på så. Dessutom kan man inte läsa i snabbare takt på universiteten (oftast) eftersom programmen går i en viss takt.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Attitydproblem?) skrev 2013-10-22 11:21:20 följande:
    Ok. Hur kan du då ha slut på CSN?

Programmet han läste gick också i en viss takt. Däremot var det inte så svårt att se vilka kurser som kommer senare och som man kunde söka fristående. Var iofs en liten högskola med gott om platser på kurserna så det funkar säkert inte på alla ställen.

Förstår också att du inte kan dubbelarbeta om du har barn. Däremot kanske du kan jobba extra så att du kan finansiera det sista året på en 3-årig utbildning själv?

Annars har KY-utbildningar funkat riktigt bra också. En del av mina gamla kollegor kom in den vägen och är numera chefer i karriären. www.kyutbildningar.se/

Därför att jag förstörde en annan universitetsutbildning. Jag hoppade av en utbildning och tog inte alla poäng i början. Jag har inte heller slut på CSN, men jag har inte så mycket kvar.

Jag har tittat mycket på KY, men det är inte många häromkring. Många kräver förkunskaper. Det är ingen jag sett som jag kan söka ännu, men jag håller koll.  
  • Anonym (Arbetslös)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-22 11:21:28 följande:
    Många brukar få omvårdnadsutbildningen av tex af

Problemet med den är att det är så mycket obekväm arbetstid, och det kan ju inte jag. Nästan alla USK jobb är på kvällar och helger. De som är på VC och liknande är så eftersökta att de är svåra att få som nyexad.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-22 11:43:07 följande:

Det kan du väl visst du är ju arbetslös!

Och jag ska ta med mig sonen, eller? Tror inte att det är så uppskattat. Han man ingen som kan vara barnvakt så är det inte så lätt. Lönen räcker ju knappast till en Nanny heller. . .
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!