Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

louloufox skrev 2013-10-25 07:17:27 följande:
    Jag mår bara riktigt illa av hur ni behandlar oss arbetslösa. Ni tror på fullt allvar att vi inte gör allt vi kan.... :(
    Men det är bra fortsätt med det så blir ni snart av med en i alla fall, för denna orkar inte fortsätta att förnedras och nedvärderas på det sätt ni och samhället gör.
    Dag ut dag in.

Och som jag sa innan jag kan inte flytta till Sandviken och ta ett jobb där... eller ja kan och kan men tycker ni på fullt allvar att jag ska bryta upp med familjen?
    Är det mänskligt?
    Skäms på er.
    Du fattar inte att Sandvik bara var ett exempel?

Sandvik finns för övrigt i Stockholm, Göteborg och Svedala också. Bland annat.

Det är en sådan enorm brist på folk i vissa branscher att man måste importera arbetskraft. Samtidigt sitter 400.000(?) personer arbetslösa och surfar på datorteket på dagarna.

Varför?  
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 14:32:56 följande:
    Helt enkelt för att alla faktiskt inte har förmåga att skaffa sig en utbildning inom de områden där det råder brist på arbetskraft.Alla har inte förmåga att läsa till ingenjör, inte länge sedan det var ett alldeles speciellt yrke precis som läkare se bara hur det bockas för Herr Ingenjören i gamla filmer.
    Visserligen är det väl trevligt att folk bockar för Herr Ingenjörn, men av 400.000 arbetslösa borde det finnas åtminstone ett par tusen som kan ta till sig tillräckligt med kunskap för att fylla luckorna på bla Sandvik, tror du inte?
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-25 16:46:46 följande:
    Att som du säger läsa 3 terminer till USKA när man redan har en högskoleutbildning med studielån att betala av för att få möjlighet att bli timanställd är för många inte möjligt, studielånen måste nämligen betalas av oavsett om man får jobb eller inte och att då ta lån 1,5 år till känns inte speciellt realistisk. 
    Så vad är möjligt och realistiskt då?

Sitta kvar på Datorteket och leva på a-kassa och bidrag?

Den generella förmågan i tråden att hitta hinder och problem är fascinerande.

• Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-26 08:37:28 följande:

Men blir inte utbildningarna fulla då, menar du? Häromkring är det inte många utbildningar med platser kvar på, absolut inte YH. Problemet är väl då att det inte satsas tillräckligt med resurser på fler utbildningsplatser?

Förhoppningsvis blir utbildningarna fulla. och behövs det än fler så borde det satsas än mer på vidareutbildning, ja.

Frågan är bara om "utbildningarna blir ju fulla" är ett giltigt skäl för den enskilde arbetslöse att INTE bry sig om att ens söka vidareutbildning?

JAG tycker det är märkligt att flera hundratusen kan gå utan jobb samtidigt som svenska företag måste försöka rekrytera folk från utlandet för att kunna överleva.  
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-26 08:53:18 följande:

Visst, men många söker utbildningar, det är i alla fall min erfarenhet. Sedan är det ju så att YH väljer ut vilka som ska få gå, det går inte bara på betyg. Jag ska lägga fram de som, du länkade till på dagis och se om någon är intresserad.

Om så bara en enda av de på ditt vuxen-dagis skulle få upp ögonen för en utbildning som du lägger fram så vore det en jättevinst för alla.
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-26 09:52:12 följande:

Jag har alltid tyckt om dina inlägg på FL. Du är klok och ödmjuk.

Jag har tänkt mycket på vad jag verkligen skulle vilja göra, och jag skulle vilja syssla med programmering, gärna databaser. Jag ska börja ringa arbetsgivare på måndag och fråga om utbildning och om det kan vara möjligt för mig. Det skulle vara jätteroligt och det är ju oftast ett dagjobb utan OB.

Distansutbildning vid Blekinge Tekniska Högskola:

http://www.bth.se/tek/wip.nsf/sidor/databas-o-webb-distanskurser-oversikt

30 högskolepoäng, vad är det nu för tiden? Ett halvår? 

Finns massor med programmerings och databasutbildningar på olika nivå. Många av dem på distans. 
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-26 10:47:18 följande:

Då länkade jag till fel, för den finns på distans enligt studera.nu.

Ja, den står som distans men det står också att det är mycket laborationer och grupparbeten.

Möjligen ges den på två orter, Uppsala och Visby och den i Visby är en distansutbildning dit man får resa för träffar.

Äh ...

Du får ringa till dem och höra.     
  • Flash Gordon
    Anonym (bra) skrev 2013-10-26 11:35:01 följande:
    Tycker hela tråden har spårat ur,fasen vad folk är naiva,gå in på grupper som handlar om fas3,så fattar ni nåt,ALLA kan hamna där,ingen är säker idag.

Varför har den spårat ur?

För att den helt plötsligt innehåller lösningar och möjligheter? 
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-26 11:59:28 följande:
    Vet ett vuxendagis där de sysslar med handarbete av olika slag, de som är duktiga får gratis material eftersom deras saker går att sälja, de som inte är duktiga får bekosta sitt eget material att arbeta med. Skattebetalarna betalar alltså för att grupper av människor sitter på heltid och stickar halsdukar till sig själva....

Skattebetalarna betalar en massa pengar till ekonomiska föreningar som sysslar med catering, caféverksamhet, städning hos privatpersoner och liknande, dessa föreningar tar marknadsandelar från företagare som har detta som levebröd.
    Inom Fas3 är det en massa pucshande att deltagare ska starta ekonomiska föreningar som ska bemannas med Fas3-deltagare, diverse bidragsanställda. 

Och tidigare betaldes pengar ut för att dåtidens Fas3-are skulle sitta på kansliet hos den lokala idrottsklubben och fika ett par timmar per dag.

Dessa personer, FAS3 eller inte, kommer alltid att finnas och inget maktskifte ändrar på det.

Vi får helt enkelt förhålla oss till dem och bestämma oss för hur mycket vi tycker att de ska ha i bidrag och vad de ska göra för det bidraget..   
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!