Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Anonym (f3) skrev 2013-10-26 12:45:34 följande:
    Idrottsföreningar har fortfarande Fas3 samt diverse andra ideella organisationer.
    Skillnaden mot förr är att numera finns det gott om anordnare som bara startat upp verksamhet för att sysselsätta
    Fas3-are, de har ingen verksamhet förutom att placera ett stort antal personer framför varsin laptop på heltid.

Personligen anser jag att om små idrottsföreningar behöver ha bemannat kansli men inte har ekonomiska förutsättningar för detta och inte tillräckligt med frivilliga som vill avsätta sin fritid till att arbeta med detta istället ska använda sig av de personer som är berättigade till lönebidrag. 

Ja, det är ju förvisso så att förtidspensioneringarna i praktiken ställts in. Blir väl då fler Fas3-are kan man tänka varpå fler anordnare behövs.

Sak samma. De kommer att finna där alltid. Oavsett regering. 
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-26 13:18:19 följande:
    Folk tvingades inte till förtidspension, det var en valmöjlighet om man varit fysiskt eller psykiskt sjuk länge.
    Man har alltid kunnat avbryta en sjukpension om man ansett att man blivit tillräckligt bra för att återgå till arbete numera kan man tom. prova att jobba under bibehållen ersättning för att se om man kan klara av att arbeta. 

Fast det där stämmer inte heller.

Folk satt i en beroendeställning till läkaren och KF och dessa bägge parter sjukpensionerade långt fler än som behövdes.

Väl sjukpensionerad så föll du ur systement och det fanns ingen systematisk rehab med målet att du skulle tillbaka ut i arbetslivet.

Det är en gränsdragning. Antingen "tvinga" folk att försöka jobba eller så skicka ut dem ur systemet via förtidspension. Vi som samhälle kommer att behöva göra den avvägningen hela tiden.

Dagens bedömning må vara för tuff för många men vi vare sig vill eller kan gå tillbaka till det som gällde under den förra regeringen heller.     
  • Flash Gordon
    Anonym (333) skrev 2013-10-28 22:48:26 följande:

Lite OT men ändå, hörde på radion att de som går lärarutbildningen är de som har gjort allra sämst ifrån sig på högskoleprovet.

Inte en schimpanser var så dåliga, slumpmässiga kryss i rutor gav bättre resultat.

ALLA som går på lärarprogrammet är inte dummare än en schimpans.

EN DEL av de som kommit in på lärarprogrammet har gjort det via ett högskoleprov på 0,1.

Det resultatet är sämre än om du bara skulle svara alternativ A på alla frågor rätt genom hela provet.

Vad schimpansen skulle ha kryssat i för rutor är inte undersökt. 

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-10-29 11:51:21 följande:
    Det var väl aldrig syftet med fas3 att det skulle fungera som någon dagverksamhet för de som behöver socialt umgänge?

Fas3 är många saker.

En delmotivering är att de arbetslösa ska komma i kontakt med andra och få känna sig behövda:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8252592.ab 

Fas 3 är vad det är. Det är människorna längst bort från arbetsmarknaden som man ger en uppgift, varpå de får ersättning via FK eller socialbidrag (har jag för mig).

Fas3:s stora problem är att uppgifterna inte är tänkta att konkurrera med riktiga jobb. Det finns inte mycket som kan göras i en verksamhet som inte kan översättas till riktiga jobb.

Det blir en räkneövning hur mycket samhället har råd med men i princip skulle vi kunna ta tillbaka de gamla beredskapsjobben och dela ut till dessa Fas3-are istället.

Dock skulle (förmodligen) ersättningen för dessa jobb behöva vara så låg att facket klagade på lönedumpning.
  • Flash Gordon

En ledare om saken:

http://www.expressen.se/ledare/dyr-nostalgi/

Allt fler arbetslösa har svårt med svenskan. Därtill är fjärde inskriven vid arbetsförmedlingen kodad som funktionshindrad, 1992 handlade det om tio procent. Bland de långtidsarbetslösa är många över 50 år, och lågutbildade.

Hur många gånger Ylva Johansson än säger utbildning, utbildning, utbildning kommer dessa människor inte att ta studielån och läsa en minst treårig högskoleutbildning för att bli en av de högskoleingenjörer eller ekonomer företaget Sandvik i Sandviken efterfrågar.

...

Det handlar i huvudsak om att ge stöd till arbetsgivare som skapar enkla jobb med låga löner. Oavsett om man kallar det Fas3 eller App-och-hoppa-med-Stefan Löven.

Jag håller inte med om att man måste utbilda sig till högskoleingenjör för att få ett jobb, jag har pekat på andra vägar i råden, men även om det skulle handla om högskoleingenjör så borde det rimligen finna ett antal som kan klara av det bland de 400 000 arbetslösa (eller vad det nu är).

Det är däremot sant att särskilt Fas3 till stor del handlar om de som står längst bort från arbetsmarknaden och för dessa håller jag med om att det är skattepengar som stöd tillarbetsgivare och enklare jobb, lägre betalda än idag (och lägre betalda än vad facket tillåter) som gäller.    

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 11:06:40 följande:
    De flesta enkla jobb är oftast fysiskt krävande tex. diverse sysslor inom lantbruk, lager, skogsplantering, städ, packnings och lastningsarbete, knappast lämpligt för de med handikappkoder pga fysiska besvär samt de äldre som oftast inte har den fysiska styrka som behöv. många av dem är ju i fas3 pga att de inte längre kan arbeta inom den sektor de tidigare arbetade med eftersom de har förslitningsskador.

Det där är inte ett hållbart argument. Alla i fas3 är inte fysiska vrak utan återvändo.

Bara för att EN DEL inte har fysiken för att göra ett jobb kan man inte stoppa dessa jobb för ALLA. 
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 11:41:40 följande:
    Vilka enkla jobb kan utföras med låg lön i Sverige?

Hur låg ska lönen vara, ska den vara så pass hög så att den täcker konsumentverkets rekommendationer för vad mat osv kostar per person i månaden blir det ändå en stor kostnad för arbetsgivaren om man tänker på de övriga kostnader förutom lön en arbetsgivare har. 

Om det ska bli möjligt för arbetsgivare att tvingas ta in anställda för enkla jobb måste alla arbetsmarknadsinsatser med praktikanter, Fas3 osv plockas bort för det är ju självklart att en arbetsgivare väljer de som är gratis eller de som de tom får betalt för att ha hos sig. 
    Det finns mängder med serviceuppgifter i Sverige som inte görs för att det kostar för mycket.

Klippa kommunens gräsmattor eller vara en extra vuxen i skolan. Sak samma.

Jag, det är ett strukturellt problem i landet att arbetskraften kostar så mycket som den gör. Det gör fler olönsamma.

En gång i en annan tråd räknade vi på det. En lön där du får ut någonting mellan socialbidrag och lägsta avtalade lön behövs.   

Som det står i ledarartikeln behövs det statligt stöd för dessa anställningar men kostnaden har vi redan idag via Fas3, socialbidrag, arbetslöshetsunderstöd mm så det är inget principiellt konstigt med konceptet. Det är bara en ren räkneoperation på var nivån skulle behöva ligga.

Jag skulle se det som en vinst om det rensades i floran av åtgärder. ersätt allt med Lövéns-opp-och-hoppa-jobb
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 12:21:03 följande:
    Kommunens gräsmattor sköts ju redan av kommunens parkförvaltning,ska de jobben försvinna och ersättas med lågavlönade, om jag inte har helt fel så tjänar parkarbetarna mer än de kommunalanställda inom vården?
    För det kan väl inte vara så att det ska finnas en grupp människor som gör samma jobb som de anställda inom kommunens parkförvaltning som får en lägre lön?

Hur många gånger per säsong klipps kommunens gräsmattor? En gång? Två? Fler blir det inte eftersom personalen är för dyr.

Det är en gränsdragning exakt vad som ska göras och hur arbetet skall fördelas. Gräsklippning var bara ett exempel.

Poängen är dock att lägstalönerna är för höga i Sverige för att kunna få ut även de som står långt bort från arbetsmarknaden i arbetslivet.

I det läget, när kommunen behöver mer personal för at upprätthålla servicen och folk samtidigt är arbetslösa, skulle det vara önskvärt med ett rejält anställningsförhållande snarare än alla dessa åtgärder hit och dit.
  • Flash Gordon
    Dr Mupp skrev 2013-11-03 12:33:09 följande:
    Extra vuxen i skolan kör vår kommun med genom projekt Trainee och jobbtrappan. Den som jobbar får 17000 före skatt och arbetgivaren får nystrastsjobb-birag.  

Ja du ser. Det sker redan, men istället för att krångla till det via bidrag och system så skulle man kunna ha en äkta anställning som delvis betalas av de medel som staten (och kommunen) idag lägger ut via alla möjliga olika system.

Det är bara en räkneövning hur hög lönen skulle vara och hur många som skulle kunna anställas på det sättet. 
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 13:06:22 följande:
    18 600-18 700 kr är den lön som tex. Skosgstyrelsen ger till de som sätts i arbete i samarbete med Af, där den största delen av lönen kommer från bidrag. Skogstyrelsen har trots att de fått en masa pengar för att korttidsanställa långtidsarbetslösa inte ännu fullföljt sitt uppdrag utan bara tagit emot en massa pengar, dessutom har de varit missnöjda med de som anvisats eftersom de inte ansett dem tillräckligt friska.

Så inte ens med drivor av bidrag vill arbetsgivare anställa de som står långt från arbetsmarknaden speciellt inte om de dras med en och annan krämpa och kommit upp i ålder. 

Den kritik jag hittar är den motsatta. De anställer så många att ordinarie personal får gå hem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17615213.ab

Den kritik jag förutser kommer också, "lönedumpning!" skriker facket.
    http://www.aftonbladet.se/ledare/article17621737.ab

Well, dööh, det är liksom själva grejen ja. Billigare anställningar för att få ut fler med dessa bidrag.     

• Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 14:40:55 följande:

Inte ens om arbetsgivare som i det här fallet tom. är ett statligt verk får enorma bidrag för varje person så är de villiga att anställa långtidsarbetslösa om de inte är fullt friska och 100% arbetsföra, i Fas3 är 30% sådana som hamnat där efter att de utförsäkrats. 

Du tycker det är fel av Skogsstyrelsen att INTE skicka ut halta, lytta och psykiskt sjuka i skogen med en röj-såg för att röja sly?

Om något så är det ju arbetsförmedlingen som gör fel som inte inventerat vilka man har att skicka som skulle kunna klara av ett fysiskt jobb i skogen.   

De som inte klara av att ta ett jobb med att röja i skogen skulle man istället kunna föra över till kommunen för att fungera som extra resurser på ungdomsgårdar eller ålderdomshem eller nåt.   
  • Flash Gordon
    Anonym (f3) skrev 2013-11-03 17:33:15 följande:
    Klart att inte de som fysiskt och psykiskt inte klarar av jobbet ska skickas ut med röjsågar.
    Skogstyrelsen har mer eller mindre krav på 100% "friskhet" vilket inte alls är tanken från samarbetspartnern.

I detta speciella projekt är det de som ingår i Fas3 som skall anvisas till de platser som Skogstyrelsen har , uppdraget är att först låta dessa gå i Fas3 6 månader och läras upp sedan få ett års bidragsanställning man ju då fråga sig hur Af tänkte när de startade upp detta projekt när de vet vilka som finns i Fas3?

Skogstyrelsens uppdrag i detta fall är att ge sysselsättning till de som står längst från arbetsmarknaden vilket torde vara de äldre, de med funktionshinder, de med låg utbildning...nog hade ett sådant här projekt mer lämpat sig för unga arbetslösa som är i god fysik form?
    AF borde ha kontrollerat hur många som kunde vara lämpliga att skicka tillskogsstyrelsen och sedan dimensionerat projektet därefter.

Jag är övertygad om att alla i Fas3 inte är olämpliga att jobba med det skogsstyrelsen har att erbjuda.   
  • Flash Gordon
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-04 07:00:46 följande:

Det finns ett problem med detta, och det gäller folk med stora barnaskaror (de allra flesta invandrare). De löner som kan komma ifråga, kommer inte att komma i närheten av socialbidraget, eftersom socialbidraget justeras efter antalet personer i familjen.

Då är det en annan situation och den gäller alla som har många barn.

Lönen för jobbet borde ligga så att det är bättre än socialbidrag men inte lika högt som den lägstalön som IDAG hindrar folk från att bli anställda.

Om det sedan krävs kompletterande bostadsbidrag eller nåt så är det bara som systemet fungerar redan nu.    
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-04 07:02:45 följande:
    . Jag hoppas bara att ingen försöker tvinga utslitna 55-åringar till detta...
    Vilket var varför skogsstyrelsen tackade nej till många av de som AF ville skicka över - och så fick skogsstyrelsen skäll för det ...
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-05 07:34:41 följande:

Jag har redan skrivit att pappan har ett jobb som innebär att han är borta långa perioder. När han är "hemma" har han ett annat jobb där han också är borta. . så vi ser inte mycket av honom, mer än på Skype.

Jag går i och för sig inte på soc, utan har aktivitetsstöd som alla andra, men skit samma.  
    Hur ser ni på hans medverkan i familjen då?

Hans ansvar för att du kan få ett arbete, en lön och framtida pension? 
  • Flash Gordon
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-11-05 07:45:19 följande:

Vi är separerade sedan flera år. Vi är vänner, men inte mer. Han har fullt upp med att själv jobba och ta sig fram. Det ena jobbet ger inte så mycket betalt, men har goda karriärmöjligheter, så han behöver båda.

Så du har ensam vårdnad då?

OK, han kan eller vill inte hjälpa till mer. Inte flytta till samma ort som dig och söka jobb där för att underlätta för sitt  barns mamma. Han ligger ute på jobb långa stunder istället och skajpar till sitt barn ibland. 

Det är väl ungen det är mest synd om antar jag men du behöver lösa problemet med barnpassning. Finns ju nattis att söka i Norrköping. 
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!