Inlägg från: Anonym (f3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f3)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Flash Gordon skrev 2013-10-26 12:37:00 följande:

Och tidigare betaldes pengar ut för att dåtidens Fas3-are skulle sitta på kansliet hos den lokala idrottsklubben och fika ett par timmar per dag.

Dessa personer, FAS3 eller inte, kommer alltid att finnas och inget maktskifte ändrar på det.

Vi får helt enkelt förhålla oss till dem och bestämma oss för hur mycket vi tycker att de ska ha i bidrag och vad de ska göra för det bidraget..   
    Idrottsföreningar har fortfarande Fas3 samt diverse andra ideella organisationer.
    Skillnaden mot förr är att numera finns det gott om anordnare som bara startat upp verksamhet för att sysselsätta
    Fas3-are, de har ingen verksamhet förutom att placera ett stort antal personer framför varsin laptop på heltid.

Personligen anser jag att om små idrottsföreningar behöver ha bemannat kansli men inte har ekonomiska förutsättningar för detta och inte tillräckligt med frivilliga som vill avsätta sin fritid till att arbeta med detta istället ska använda sig av de personer som är berättigade till lönebidrag. 
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 12:57:31 följande:

Ja, det är ju förvisso så att förtidspensioneringarna i praktiken ställts in. Blir väl då fler Fas3-are kan man tänka varpå fler anordnare behövs.

Sak samma. De kommer att finna där alltid. Oavsett regering. 
    Det är detta som är så motbjudande, människor som egentligen inte är tillräckligt friska istället för att som tidigare vara sjukpensionärer ska sitta hos anordnare på heltid. Anordnare som inte har någon annan verksamhet förutom att tillhandahålla lokaler och som dessutom tjänar enorma summor på att bara låta människor sitta framför en dator eller brodera dukar.
    Finns heller inga krav från myndigheter att anordnare till Fas3 ska uppnå något mål med verksamheten vilket är mycket märkligt eftersom det påstås att det ska vara ett stöd för den arbetslöse och leda närmare ett arbete.
  • Anonym (f3)
    Dr Mupp skrev 2013-10-26 13:00:42 följande:
    Vad ska vi göra med de oanställbara? De som är för gamla, för sjuka, för lågutbildade, de som saknar social kompetens eller helt enkelt är ointresserade av att jobba?

Det tar tar några år innan man kommer till fas 3. För maken tog det 8 år av arbetslöshet innan han hamnade i Fas 3 (och lyckades några månader senare bli utsparkad eftersom han inte skötte sin del). Syrran hamnade efter 11 år i FAS 2 och hade turen att fångas upp av ett annat projekt. 

Som sagt jag har varit där. Jag har skyllt allt på alla andra och dragit på mig offerkoftan. Bara ren tur har hållit mig borta från Fas 3. Idag har jag tagit av mig offerkoftan, idag har jag tagit tag i mitt liv. Idag inser jag att man inte bara hamnar i fas 3, man hamnar där för att man av en eller annan anledning inte är anställningsbar inom den reguljära marknaden. Vissa saker som ålder och sjukdom kan man inte påverka, men de andra sakerna kan man åtgärda om man vill ha ett jobb.
    De oanställningsbara som är för gamla, för sjuka, saknar social kompetens tycker jag att man ska låta bli pensionärer om de vill, framför allt ska man inte tvinga dem att sitta samlade på vuxendagis på heltid om något så leder det till att många förutom att vara för gamla och för sjuka även blir psykiskt dåliga.

Den kan rimligtvis inte vara så att daglig verksamhet för att få social gemenskap ska vara någon form av tvång? 
  • Anonym (f3)
    Dr Mupp skrev 2013-10-26 13:10:28 följande:
    Tvärtom. Det var motnjudande att fult arbetsföra människor sjukpensionerades. 

Tänker på mamma. Dålig rygg och visst då är det svårt att jobba på långvården. Men det fanns arbeten hon hade kunnat göra. Istället sjukpensionerades hon i 35-års åldern. 

Folk tvingades inte till förtidspension, det var en valmöjlighet om man varit fysiskt eller psykiskt sjuk länge.
    Man har alltid kunnat avbryta en sjukpension om man ansett att man blivit tillräckligt bra för att återgå till arbete numera kan man tom. prova att jobba under bibehållen ersättning för att se om man kan klara av att arbeta. 
  • Anonym (f3)
    Såhär anser en större anordnare av sysselsättning att det står till med deltagarna.

Anställningsbar är ett svårt ord men ändå ett försök att sätta siffror på vår uppfattning om en deltagares möjlighet att kunna få ett arbete och som sedan kan klaras. Vi delar grovt in detta i fyra grupper/nivåer.

Den första gruppen är de deltagare där vi ibland ställer oss frågan varför han eller hon inte redan har ett arbete, vilka utgör 1,9%. Vi brukar sammanfatta detta med att det är personer som vi med glädje skulle rekommendera till ”våra bästa vänner”. Den andra gruppen är deltagare som varit hos oss en tid och där vi bedömer att de nu kan klara ett arbete internt hos oss eller en annan hänsynstagande organisation. De utgör 10,8%. Den tredje gruppen är de vi bedömer kommer att klara ett enklare ”skyddat” arbete där arbetsgivaren har möjlighet att visa tålamod och förståelse för deltagarens begränsningar. De utgör 44,6%. Den fjärde gruppen är de vi inte kan se att de vare sig orkar eller klarar ett arbete.
    Dessa deltagare behöver en målinriktad och sympatisk sysselsättning för att hjälpa dem att över huvud taget orka en hel dag ”på jobbet”. De utgör 42,7%.
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-10-26 13:58:17 följande:

Fast det där stämmer inte heller.

Folk satt i en beroendeställning till läkaren och KF och dessa bägge parter sjukpensionerade långt fler än som behövdes.

Väl sjukpensionerad så föll du ur systement och det fanns ingen systematisk rehab med målet att du skulle tillbaka ut i arbetslivet.

Det är en gränsdragning. Antingen "tvinga" folk att försöka jobba eller så skicka ut dem ur systemet via förtidspension. Vi som samhälle kommer att behöva göra den avvägningen hela tiden.

Dagens bedömning må vara för tuff för många men vi vare sig vill eller kan gå tillbaka till det som gällde under den förra regeringen heller.     
    Problemet är att de som nu nekas fortsatt sjukskrivning eller förtidspension nu hamnar i jobb och utvecklingsgarantin som rehabilitering, där finns det inte tillgång till några rehabiliteringsinsatser om man inte räknar föreläsningar om hur man ska stärka sin självkänsla och liknande. Handledarna inom sysselsättningsfasen har ingen utbildning inom rehab. utan är vanliga långtidsarbetslösa som blivit anställda med diverse bidrag.
  • Anonym (f3)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-29 11:33:10 följande:
    För att återgå till trådens ämne, så vill jag säga att det FINNS bra Fas 3-ställen också. Jag har t.ex. en manlig vän, som har haft en hel del problem genom livet. Han är blyg och snäll och försynt, och han har egentligen aldrig haft några manliga vänner. Och tjejerna vill bara vara kompisar... Han passade aldrig in i pojkårens busande och bråkande, för han var för snäll. Och på grund av de dåliga betygen han fick då han mobbades i skolan, så kunde han aldrig plugga - trots att han är väldigt intelligent. Han har gått hemma i många år, antingen som sjukskriven för depresion eller arbetslös.

Han var jätteorolig när han fick veta, att han var tvungen att börja på en Fas 3-plats för att få fortsatt ersättning. Han pratade till och med om att ta livet av sig! Men faktum är att det har gått över förväntan. Stället är en verkstad som tar emot män med olika bakgrund, både invandrare som läser SFI vid sidan av, Fas 3-are och sådana som ska rehabiliteras tillbaka till arbetslivet.

Deras officiella jobb är att reparera cyklar, rullstolar och annat. Men vid sidan av detta gör dom mycket mer: åker ut och fiskar, tittar på fotboll, gör studiebesök. Ledarna har varit väldigt bra, och min vän säger att en av dem har blivit det närmaste en fadersfigur som han någonsin har haft. Han har för första gången fått uppleva det där att göra grabbiga saker i ett gäng med andra män. Han känner sig som en ny människa säger han, och nu är han plötsligt redo att ta itu med sitt liv igen, och försöka skaffa sig en yrkesutbildning!  

Så visst finns det solskenshistorier! Solig    

Det var väl aldrig syftet med fas3 att det skulle fungera som någon dagverksamhet för de som behöver socialt umgänge?

Fritidsaktiviteter gör man på sin fritid med sina vänner, det kan väl knappast vara så att skattepengar ska gå till verksamhet som sysslar med fiskeutflykter och liknande för arbetslösa? 
  • Anonym (f3)
    Lejonmamman01 skrev 2013-10-29 12:05:50 följande:

Fast grejen var ju att han inte HADE några vänner på fritiden, och så är det för många som går arbetslösa eller sjukskrivna (för diverse psykiatriska diagnoser menar jag nu) under många år. Det är ingen mening med att sätta en sådan person på en vanlig arbetsplats med lönebidrag, och kräva att han ska prestera. Efter ett antal sådana försök, måste man inse att det inte GÅR.

Utan då måste man ta itu med personens djupare problem först. En sådan verksamhet som den jag beskrev är förmodligen bättre för det än samtal med en psykolog, eftersom de samtalar - men i ett naturligt sammanhang. Det kan vara lättare att öppna sig när man har något för händer, än när man ska göra det på beställning en timme i veckan hos psykologen. Och ledarna kan vara med och SE var det går fel i det sociala umgänget (det kan inte en psykolog), och medla, stötta och peppa på plats. PRATA med de andra kanske, be dem att sträcka ut en hand. 

I fallet med min vän har det funkat över förväntan! Och samhället tjänar på det i längden, för nu har han möjlighet att faktiskt skaffa sig en yrkesutbildning, och hinna jobba och betala skatt 25 år fram till pensionen.

Det ändå inte så att skattepengar ska gå till anordnare som får betalt för att aktivera arbetslösa dessutom så är inte handledare hos anordnare utbildade att ta hand om människor som har psykiska svårigheter, ska det vara arbetsträning eller verksamhet för människor med funktionshinder ska det finnas utbildad personal.

Det är bara 28% av de i Fas3 som har någon form av handikapp de flesta behöver med andra ord ingen daglig sysselsättning för att må bra, snarare är det så att majoriteten mår dåligt över att antingen tvingas till riktiga arbetsuppgifter hos ekonomiska föreningar, av att sitta overksamma eller göra fritidsaktiviteter de inte är intresserade av.
    Har läst en anordnare som sagt att många av deltagarna blir så glada om vi tar en promenad med dem, låter då inte det minsta som något som leder närmare arbetslivet. 
  • Anonym (f3)
    Anonym (bra) skrev 2013-10-29 13:36:24 följande:
    Fast fas3 praktiker leder väldigt sällan till jobb,nu mår ju killen bra och har tagit tag i sitt liv,tycker du han ska gå på praktik hela livet?
    Fas3 är ingen praktik.

• Anonym (f3)
    Dr Mupp skrev 2013-10-29 18:11:22 följande:
    Jo det är just det FAS 3 är till för. Grundtanken var att icke anställningsbara skulle få en meningsfull sysselsättning och ett socialt sammanhang.
    Grundtanken var att människor skulle komma närmare arbetsmarknaden inte att det skulle vara en tvingande dagverksamhet för att få gemenskap på ungefär samma sätt som de som tillhör LSS

Jag vet att det finns de som gillar att vara på sina anordnarplatser för att få socialt umgänge eftersom de annars känner sig ensamma helt ok om behovet finns för enskilda individer att bli aktiverade med handarbete, fikastunder, promenader, fiskeutflykter osv men det kan inte vara tvingande att syssla på detta sätt.

• Anonym (f3)
    myway skrev 2013-10-30 06:13:48 följande:
    Vet ni hur mycket tid det tar för en ag agg ha en fas 3 hos sig? Hur mycket det kräver? Hade inte ag fått något för det så hade inget gått med på det. Det tar väldigt mycket tid och energi från det vanliga arbetet som behöver göras.
    De alla flesta anordnarna har ingen annan verksamhet än Fas3.
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 02:07:06 följande:
    En ledare om saken:

www.expressen.se/ledare/dyr-nostalgi/

Allt fler arbetslösa har svårt med svenskan. Därtill är fjärde inskriven vid arbetsförmedlingen kodad som funktionshindrad, 1992 handlade det om tio procent. Bland de långtidsarbetslösa är många över 50 år, och lågutbildade.

Hur många gånger Ylva Johansson än säger utbildning, utbildning, utbildning kommer dessa människor inte att ta studielån och läsa en minst treårig högskoleutbildning för att bli en av de högskoleingenjörer eller ekonomer företaget Sandvik i Sandviken efterfrågar.

...

Det handlar i huvudsak om att ge stöd till arbetsgivare som skapar enkla jobb med låga löner. Oavsett om man kallar det Fas3 eller App-och-hoppa-med-Stefan Löven.

Jag håller inte med om att man måste utbilda sig till högskoleingenjör för att få ett jobb, jag har pekat på andra vägar i råden, men även om det skulle handla om högskoleingenjör så borde det rimligen finna ett antal som kan klara av det bland de 400 000 arbetslösa (eller vad det nu är).

Det är däremot sant att särskilt Fas3 till stor del handlar om de som står längst bort från arbetsmarknaden och för dessa håller jag med om att det är skattepengar som stöd tillarbetsgivare och enklare jobb, lägre betalda än idag (och lägre betalda än vad facket tillåter) som gäller.    

De flesta enkla jobb är oftast fysiskt krävande tex. diverse sysslor inom lantbruk, lager, skogsplantering, städ, packnings och lastningsarbete, knappast lämpligt för de med handikappkoder pga fysiska besvär samt de äldre som oftast inte har den fysiska styrka som behöv. många av dem är ju i fas3 pga att de inte längre kan arbeta inom den sektor de tidigare arbetade med eftersom de har förslitningsskador.

Enkla legoarbeten finns inte längre kvar i Sverige i någon högre utsträckning, de som finns sköter interner och av handikappade som går inom LSS där ersättningen är ytterst liten eftersom de har pension samtidigt.

Vilken arbetsgivare skulle vilja betala något överhuvudtaget för de enkla monteringsjobb som sköts av de som finns i daglig verksamhet?
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 11:30:52 följande:

Det där är inte ett hållbart argument. Alla i fas3 är inte fysiska vrak utan återvändo.

Bara för att EN DEL inte har fysiken för att göra ett jobb kan man inte stoppa dessa jobb för ALLA. 
    Vilka enkla jobb kan utföras med låg lön i Sverige?

Hur låg ska lönen vara, ska den vara så pass hög så att den täcker konsumentverkets rekommendationer för vad mat osv kostar per person i månaden blir det ändå en stor kostnad för arbetsgivaren om man tänker på de övriga kostnader förutom lön en arbetsgivare har. 

Om det ska bli möjligt för arbetsgivare att tvingas ta in anställda för enkla jobb måste alla arbetsmarknadsinsatser med praktikanter, Fas3 osv plockas bort för det är ju självklart att en arbetsgivare väljer de som är gratis eller de som de tom får betalt för att ha hos sig. 
  • Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 12:02:38 följande:
    Det finns mängder med serviceuppgifter i Sverige som inte görs för att det kostar för mycket.

Klippa kommunens gräsmattor eller vara en extra vuxen i skolan. Sak samma.

Jag, det är ett strukturellt problem i landet att arbetskraften kostar så mycket som den gör. Det gör fler olönsamma.

En gång i en annan tråd räknade vi på det. En lön där du får ut någonting mellan socialbidrag och lägsta avtalade lön behövs.   

Som det står i ledarartikeln behövs det statligt stöd för dessa anställningar men kostnaden har vi redan idag via Fas3, socialbidrag, arbetslöshetsunderstöd mm så det är inget principiellt konstigt med konceptet. Det är bara en ren räkneoperation på var nivån skulle behöva ligga.

Jag skulle se det som en vinst om det rensades i floran av åtgärder. ersätt allt med Lövéns-opp-och-hoppa-jobb. 
    Kommunens gräsmattor sköts ju redan av kommunens parkförvaltning,ska de jobben försvinna och ersättas med lågavlönade, om jag inte har helt fel så tjänar parkarbetarna mer än de kommunalanställda inom vården?
    För det kan väl inte vara så att det ska finnas en grupp människor som gör samma jobb som de anställda inom kommunens parkförvaltning som får en lägre lön?

• Anonym (f3)

18 600-18 700 kr är den lön som tex. Skosgstyrelsen ger till de som sätts i arbete i samarbete med Af, där den största delen av lönen kommer från bidrag. Skogstyrelsen har trots att de fått en masa pengar för att korttidsanställa långtidsarbetslösa inte ännu fullföljt sitt uppdrag utan bara tagit emot en massa pengar, dessutom har de varit missnöjda med de som anvisats eftersom de inte ansett dem tillräckligt friska.

Så inte ens med drivor av bidrag vill arbetsgivare anställa de som står långt från arbetsmarknaden speciellt inte om de dras med en och annan krämpa och kommit upp i ålder. 

• Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 13:39:52 följande:

Den kritik jag hittar är den motsatta. De anställer så många att ordinarie personal får gå hem.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17615213.ab

Den kritik jag förutser kommer också, "lönedumpning!" skriker facket.
    www.aftonbladet.se/ledare/article17621737.ab

Well, dööh, det är liksom själva grejen ja. Billigare anställningar för att få ut fler med dessa bidrag.     

De de sparkade hade haft lönebidrag länge. Kostnaden för de nya friska långtidsarbetslösa blir betydligt billigare, hur de nu kan få rätt att byta ut de med lönebidrag för att ta in andra med bidrag  eftersom i det uppdrag de fått har  förbundit sig att ta emot de som står längst bort från arbetsmarknaden.

Finns ett sort antal artiklar om Skogstyrelsens arbetsintervjuer för att "anställa" Fas3, samt vilka krav de haft på arbetsförmedlingen att inte skicka sekunda personer till dem. 
  • Anonym (f3)

Arbetsförmedlingen fick betala 28,5 miljoner kronor i augusti för att Skogsstyrelsen skulle sysselsätta 918 långtidsarbetslösa från fas 3 – det blir drygt 31 000 kronor per plats.

Arbetsförmedlingens avtal med Skogsstyrelsen om att sysselsätta långtidsarbetslösa från fas 3 verkar bli en dyr historia. För de 918 långtidsarbetslösa som ingick i projektet i augusti fick Skogsstyrelsen sammanlagt ta emot anordnarbidrag, anställningsstöd och projektstöd på sammanlagt 28,5 miljoner kronor från Arbetsförmedlingen, enligt Dagens Arenas granskning.

Det blir en månadskostnad på drygt 31 000 kronor per deltagare för Arbetsförmedlingen.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&ved=0CGQQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.dagensarena.se%2Finnehall%2Fskogsstyrelsen-fakturerade-miljoner-trots-noll-deltagare%2F&ei=vU92UqjvK_CM4gTH2IGQCA&usg=AFQjCNHegHKC374vjYSS1M6GYByKqrhk6A&bvm=bv.55819444,d.bGE

Funktionsnedsatta väljs bort i Skogsstyrelsens projekt för långtidsarbetslösa i fas 3. ”Ett brott mot överenskommelsen” enligt Arbetsförmedlingen.

Skogsstyrelsens projekt för långtidsarbetslösa från fas 3 ska enligt avtalet med Arbetsförmedlingen vända sig till de som står allra längst från arbetsmarknaden. Myndigheten får också full kostnadstäckning för allt från handledning, arbetsledning, till utrustning och anpassning av arbetet för alla typer av deltagare.

Det första klagomålet kommer den 10 april från projektets marknadsområde 6, Nordvästra Götaland. Bengt Danielsson, en av Skogsstyrelsens regionala chefer i Värmland, skriver då en tre sidor lång tjänsteanteckning där han beskriver myndighetens första intervjuer med intresserade långtidsarbetslösa från fas 3:

”… efterhand som de intervjuade deltagarna så framkom det att många drogs med diverse problem både fysiska och psykiska.”

Trots att Skogsstyrelsen efter intervjuerna ansåg att endast ett fåtal ”överhuvudtaget skulle kunna fungera med det upplägg som vi tänkt” så ville Arbetsförmedlingen skicka dit många fler.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.dagensarena.se%2Finnehall%2Ffel-att-lata-svart-psyksjuk-jobba-med-motorsag-i-skogen%2F&ei=x1B2UpfIGOz24QTl6YCYBQ&usg=AFQjCNFF7CWRDzCf3mlNHL30x0E8wfpcNg

Inte ens om arbetsgivare som i det här fallet tom. är ett statligt verk får enorma bidrag för varje person så är de villiga att anställa långtidsarbetslösa om de inte är fullt friska och 100% arbetsföra, i Fas3 är 30% sådana som hamnat där efter att de utförsäkrats. 

• Anonym (f3)
    Flash Gordon skrev 2013-11-03 17:21:37 följande:
    Du tycker det är fel av Skogsstyrelsen att INTE skicka ut halta, lytta och psykiskt sjuka i skogen med en röj-såg för att röja sly?

Om något så är det ju arbetsförmedlingen som gör fel som inte inventerat vilka man har att skicka som skulle kunna klara av ett fysiskt jobb i skogen.   

De som inte klara av att ta ett jobb med att röja i skogen skulle man istället kunna föra över till kommunen för att fungera som extra resurser på ungdomsgårdar eller ålderdomshem eller nåt.   
    Klart att inte de som fysiskt och psykiskt inte klarar av jobbet ska skickas ut med röjsågar.
    Skogstyrelsen har mer eller mindre krav på 100% "friskhet" vilket inte alls är tanken från samarbetspartnern.

I detta speciella projekt är det de som ingår i Fas3 som skall anvisas till de platser som Skogstyrelsen har , uppdraget är att först låta dessa gå i Fas3 6 månader och läras upp sedan få ett års bidragsanställning man ju då fråga sig hur Af tänkte när de startade upp detta projekt när de vet vilka som finns i Fas3?

Skogstyrelsens uppdrag i detta fall är att ge sysselsättning till de som står längst från arbetsmarknaden vilket torde vara de äldre, de med funktionshinder, de med låg utbildning...nog hade ett sådant här projekt mer lämpat sig för unga arbetslösa som är i god fysik form?
  • Anonym (f3)
    Lilje skrev 2013-11-04 20:57:12 följande:
    Varför vill du inte jobba kväller och helger? Tror du kan fett glömma lyxtiderna om du är så långt gången att du sitter på sysselsättning, då får du snällt ta dom jobbar som finns.
    Ts var väl ensamstående med barn, Ts kan eller vill bara jobba deltid, Ts kanske har sjukersättning på en viss procent då får man bara jobba ett visst antal timmar per dag, har man sjukersättning på tex. 75% får man inte jobba heldagar vissa dagar och vara ledig vissa dagar. 
    Jobbar man deltid har man knappast råd att anlita barnvakt för kvälls eller helgpass. 
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!