Hjälp! Ser inget slut pà amningen...
Umbria skrev 2013-10-23 21:55:44 följande:
Min son börjar närma sig àret, och ammas fortfarande dag som natt. Jag skulle vilja börja trappa ner, men han älskar fortfarande att ammas, vägrar flaska och pipmugg och tar inte napp. Sedan födseln har han ätit ofta, nu gàr det ca 2-3 timmar mellan amningen, även pà natten. I dagsläget har han precis varit sjuk och matvägrat i nästan en mànad. Jag bôrjar känna mig rätt slut efter ett àr utan en enda hel natts sömn, och bara amning den senaste tiden. Sömnen är andra sidan av myntet, han vaknar ofta pà natten och det gàr inte med nàgot annat än amning eller skrika hysterisk i famnen tills han blir utmattad, vilket absolut inte känns roligt. Nu när han varit sjuk, har han legat flera timmar vid bröstet pà natten, och till min förtvivlan fortsätter han med det även om han nu är frisk. JAg fattar att allt hänger ihop, han äter fôr mycket pà natten, matvägrar pà dagen, sover ibland fòr mycket pà dagen fôr att han är trött efter att ha snurrat runt halva natten i sängen. Hur kan jag vända detta? Hur kan jag börja trappa ner pà amningen när han absolut inte dricker fràn flaska? (varken vatten, juice välling eller ersättning). Tacksam fôr tips och ràd!Men precis som du beskriver, så drabbar det ju både barnet själv, och oss mammor. Ingen av oss får ju någon kvalitetssömn precis, barnet vaknar av hunger, och vi får ligga där och lida i timmar. (Jag lider i alla fall...har fått sår på bröstvårtorna av allt sugande med små, vassa tänder..) Och sen på dagen äter hon inte ordentligt, har aldrig gjort. Istället blir det ett evigt små-ammande hela natten och ingen aptit på morgonen (alltså, hon vill inte äta en ordentlig frukost).
Usch ja..det är väldigt jobbigt detta. Min man och jag har bestämt oss för att göra en riktig kraftansträngning nu under höstlovet (vi är båda lediga), och försöka sluta med amningen och istället försöka skapa en situation där maken också kan natta dottern, samt natta om henne om hon vaknar på natten. Hittills har allt sådant skett med hjälp av bröstet och amningen, så det lär bli en hemsk kamp det här..