• Jenkis

Äggdonator sökes

Jojjo77 skrev 2013-10-27 07:28:26 följande:
    I Sverige kan man använda sig av en s k korsdonator. Man får tag i en kvinna som kan tänka sig att donera, donatorn uppger ett donatorpars namn vid kontakt med kliniken. Detta ger paret förtur i kön. Det är det enda "bananskal" vi som inte kan få barn har. Men det är svårt att hitta någon. Man behöver inte känna varandra, alltså bara ha ett namn på en som kan tänka sig att donera.

Däremot får man inte ta med sig en kvinna till kliniken och säga, hennes ägg vill vi ha. I väldigt få fall har man en relation med sin donator, t ex en syster, men det rekommenderas inte.

Allt detta enligt vår kurator.

Stort lycka till swede!!! 
    Man kan även hitta en donator som donerar direkt, men det är ovanligt. Det krävs utökat kuratorsamtal för det och en human chef för kliniken. Det är absolut inte förbjudet ha en direktdonator, men det rekommenderas inte!

Så om man hittar någon som kan tänka sig donera bara till en själv skall det gå. Typ om en vän/släkting vill donera så kanske hon bara vill donera till dig och inte till någon annan. 
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-26 21:26:15 följande:
    Hur går det, har ni fått tag i en donator?
    Dum fråga kanske, men har ni sökt runt i trådarna på FL? Det finns flera som kan tänka sig att donera som lagt ut trådar om det. Någon enstaka kanske kan tänka sig att resa till det sjukhus just ni tillhör?
  • Jenkis
    ElaB skrev 2013-12-18 22:40:59 följande:

Jag tror det kan avskräcka att man binder sig till er. Jag donerade ägg 2010 som en filantropisk gärning - tillhörde alltså inget par eller gjorde så någon fick gå före i kön för de hade egen donator med sig.

De plockade 19 ägg sedan slutade de för jag hade bara en mottagare, hade totalt över 30 äggblåsor. Från början hade jag två mottagare men fick sedan veta att bara en kvarstod - vilket jag tyckte var synd för jag hade så otroligt många ägg. Det blev en graviditet och ett barn. I min tankevärld gav jag bort den första byggstenen för att skapa ett liv och uppfylla en livsdröm för någon, ungefär som man ger bort ett annat organ om man dör för att bibehålla liv.  

För mig var det viktigt att inte känna mottagarparet eftersom jag då kunde hålla distansen och inte själv göra några värderingar. Jag hade tyckt det hade varit otroligt jobbigt att känna paret och pressen att det skulle bli ett barn och eventuella åtaganden om mina ägg inte givit ett barn. Nu gjorde jag mitt och när plockningen var över släppte min gärning.

Så - se om ni iaf kan få en korsdonation. Dvs att ni tar med en donator och byter mot någon annans. Tror det skulle öka era chanser att få tag på en donator. 

Det handlar ju inte om att man skall binda sig till en speciell person. Det är korsdonator man är ute efter!
  • Jenkis
    sfe29 skrev 2013-12-20 21:53:10 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg!Har funderat på det!Tycker bara att det är svårt att få fram bra info som gör att man går vidare!Vad innebär det för mig?blir jag sjukskriven? Hur ersätts det? Får man reseersättning? Hur mycket? Och såna praktiska frågor. Givetvis gör man det ju för att hjälpa andra, men man vill ju inte själv gå back. Om man skulle bli donator eller korsdonator åt ett visst par måste man ta sig till deras klinik får man reseersättning då till den kliniken fast man har en annan närmare?
    Ja, om du skall hjälpa ett specifikt par som korsdonator måste du åka till deras "hemsjukhus" för att donera. Undersökningar o.s.v. kan oftast göras på det egna sjukhuset, men kuratorsamtalet och själva donationen måste man åka till. Det är bara universitetssjukhusen som får göra äggdonationer, så ta kontakt med närmaste där du bor så får du svar på alla dina frågor.
  • Jenkis

Har hört av flera att Karolinska ger mer besvär efteråt och under själva ingreppet än andra sjukhus. Det finns ju äggdonatorer som lämnat på olika sjukhus i Sverige och kan jämföra.

Jättetråkigt att du skulle drabbas så mycket av biv och besvär efter plocket. Många på forumet har ju gjort egna IVF:er innan man fått gått vidare till äggdonation, så flera vet ju hur det är med hormoner och plock.

• Jenkis

Donera mera! Tack underbara tjejer som donerat och underbart att det finns fler som kan tänka sig!

Svar på tråden Äggdonator sökes