• swede

Äggdonator sökes

Vi har precis fått reda på att vi inte kan få barn utan hjälp, och söker nu med ljus och lykta efter någon som är villig att hjälpa oss. Vi letar efter någon som kan tänka sig att hjälpa till med ägg. Jag är 40 år och har hamnat i ett tidigt klimakterie, så jag har inga egna ägg längre.Vi längtar efter att bli föräldrar och söker nu efter någon som vill hjälpa oss. Vi bor i södra Sverige och har jobb båda två (40 resp 33 år). Är du intresserad så hör gärna av dig, så berättar jag/vi mer om oss. Vänliga hälsningar från oss två

• Svar på tråden Äggdonator sökes
  • IafiaE
    swede skrev 2013-10-24 07:32:23 följande:

Vi har precis fått reda på att vi inte kan få barn utan hjälp, och söker nu med ljus och lykta efter någon som är villig att hjälpa oss. Vi letar efter någon som kan tänka sig att hjälpa till med ägg. Jag är 40 år och har hamnat i ett tidigt klimakterie, så jag har inga egna ägg längre.Vi längtar efter att bli föräldrar och söker nu efter någon som vill hjälpa oss. Vi bor i södra Sverige och har jobb båda två (40 resp 33 år). Är du intresserad så hör gärna av dig, så berättar jag/vi mer om oss. Vänliga hälsningar från oss två

Jag tror inte att det är okej att hitta egna ägg donator i Sverige. Det skall sjukvården göra.

Hur tänkte ni?
  • swede

Hur vi tänkte? Jag/vi kan tyvärr inte alla regler om vad man får och inte får, och vi vet inte allt om äggdonation heller. Det enda vi vet är att vi väldigt gärna önskar att bli föräldrar, på ett eller annat sätt. På "Vårdguidens" hemsida kan man läsa att det är helt lagligt att söka en egen donator och att väntetiden för behandling då kan förkortas. Det är därför vi söker någon som kan/vill hjälpa oss. Vi har varit i kontakt med sjukvården och de har rekommenderat oss att söka en donator på egen hand, och det är det vi gör nu...

• IafiaE
    swede skrev 2013-10-24 21:49:16 följande:

Hur vi tänkte? Jag/vi kan tyvärr inte alla regler om vad man får och inte får, och vi vet inte allt om äggdonation heller. Det enda vi vet är att vi väldigt gärna önskar att bli föräldrar, på ett eller annat sätt. På "Vårdguidens" hemsida kan man läsa att det är helt lagligt att söka en egen donator och att väntetiden för behandling då kan förkortas. Det är därför vi söker någon som kan/vill hjälpa oss. Vi har varit i kontakt med sjukvården och de har rekommenderat oss att söka en donator på egen hand, och det är det vi gör nu...

Okej, det visste jag faktist inte, trodde ni kanske behövde åka utomlands för den hjälpen.

Jag önskar er all lycka och hoppas ni finner det ni söker.
  • Jojjo77

I Sverige kan man använda sig av en s k korsdonator. Man får tag i en kvinna som kan tänka sig att donera, donatorn uppger ett donatorpars namn vid kontakt med kliniken. Detta ger paret förtur i kön. Det är det enda "bananskal" vi som inte kan få barn har. Men det är svårt att hitta någon. Man behöver inte känna varandra, alltså bara ha ett namn på en som kan tänka sig att donera.

Däremot får man inte ta med sig en kvinna till kliniken och säga, hennes ägg vill vi ha. I väldigt få fall har man en relation med sin donator, t ex en syster, men det rekommenderas inte.

Allt detta enligt vår kurator.

Stort lycka till swede!!! 

• swede

Tack så mycket för informationen Jojjo77...jag visste inte att det var så i Sverige. Då ska jag genast kolla upp det här hemma. Fast det är som du säger, inte så lätt att hitta någon donator

• Jojjo77
    swede skrev 2013-10-29 10:02:56 följande:
    Tack så mycket för informationen Jojjo77...jag visste inte att det var så i Sverige. Då ska jag genast kolla upp det här hemma. Fast det är som du säger, inte så lätt att hitta någon donator
    Så lite så. Jag vet inte om det skiljer sig mellan landstingen, eller om det kan skilja mellan landsting och privat, men det är ju bara att fråga.

Ja, det är jättesvårt att hitta någon som vill donera... Jag vet många som är intresserade och funderar på det, men steget därifrån, till att faktiskt göra det verkar stort. Men, jag har full förståelse för dem. Det är inte bara, att utsätta sig för hormonbehandling och allt vad det innebär.

Vår kurator uppmanade oss att försöka hitta någon som skulle kunna tänka sig att donera och att kontakta dem och i samband med anmälan om att vilja donera, nämna våra namn, så att de skulle veta att kvinnan var kopplad till oss. När denna kvinna sedan blivit godkänd OCH donerat, först då skulle vi hoppa upp i kön. Förr räckte det bara med att säga att man hade en korsdonator, så fick man förtur, men det var för många som sedan aldrig donerade några ägg och då funkar ju inte systemet så bra...
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-10-27 07:28:26 följande:
    I Sverige kan man använda sig av en s k korsdonator. Man får tag i en kvinna som kan tänka sig att donera, donatorn uppger ett donatorpars namn vid kontakt med kliniken. Detta ger paret förtur i kön. Det är det enda "bananskal" vi som inte kan få barn har. Men det är svårt att hitta någon. Man behöver inte känna varandra, alltså bara ha ett namn på en som kan tänka sig att donera.

Däremot får man inte ta med sig en kvinna till kliniken och säga, hennes ägg vill vi ha. I väldigt få fall har man en relation med sin donator, t ex en syster, men det rekommenderas inte.

Allt detta enligt vår kurator.

Stort lycka till swede!!! 
    Man kan även hitta en donator som donerar direkt, men det är ovanligt. Det krävs utökat kuratorsamtal för det och en human chef för kliniken. Det är absolut inte förbjudet ha en direktdonator, men det rekommenderas inte!

Så om man hittar någon som kan tänka sig donera bara till en själv skall det gå. Typ om en vän/släkting vill donera så kanske hon bara vill donera till dig och inte till någon annan. 
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2013-10-29 18:46:30 följande:
    Man kan även hitta en donator som donerar direkt, men det är ovanligt. Det krävs utökat kuratorsamtal för det och en human chef för kliniken. Det är absolut inte förbjudet ha en direktdonator, men det rekommenderas inte!

Så om man hittar någon som kan tänka sig donera bara till en själv skall det gå. Typ om en vän/släkting vill donera så kanske hon bara vill donera till dig och inte till någon annan. 

Ja, precis, det går men är ovanligt. Jag om min man känner inte heller att vi vill veta vem kvinna är, så vi har inte fördjupat oss i det vidare, även om detta diskuterades vid vårt kuratorssamtal.

Jag känner att jag hellre vill sprida buskapet, så att så många kvinnor som möjligt börjar donera, så att så många som möjligt kan få hjälp.
  • Jojjo77
    any19877 skrev 2013-10-29 17:13:43 följande:
    Jag har längre funderat på att göra det!

Fantastiskt att sådana som du finns!!!
Svar på tråden Äggdonator sökes