swede skrev 2013-10-29 10:02:56 följande:
Tack så mycket för informationen Jojjo77...jag visste inte att det var så i Sverige. Då ska jag genast kolla upp det här hemma. Fast det är som du säger, inte så lätt att hitta någon donator

Så lite så. Jag vet inte om det skiljer sig mellan landstingen, eller om det kan skilja mellan landsting och privat, men det är ju bara att fråga.
Ja, det är jättesvårt att hitta någon som vill donera... Jag vet många som är intresserade och funderar på det, men steget därifrån, till att faktiskt göra det verkar stort. Men, jag har full förståelse för dem. Det är inte bara, att utsätta sig för hormonbehandling och allt vad det innebär.
Vår kurator uppmanade oss att försöka hitta någon som skulle kunna tänka sig att donera och att kontakta dem och i samband med anmälan om att vilja donera, nämna våra namn, så att de skulle veta att kvinnan var kopplad till oss. När denna kvinna sedan blivit godkänd OCH donerat, först då skulle vi hoppa upp i kön. Förr räckte det bara med att säga att man hade en korsdonator, så fick man förtur, men det var för många som sedan aldrig donerade några ägg och då funkar ju inte systemet så bra...