• ingeborg34

Äggdonator sökes

Jag har donerat "allmänt", alltså utan att ha ett specifikt par att donera till. Jag gjorde det helt enkelt av den anledningen att jag själv velat ha hjälp om jag behövt. Det var två par som skulle ta emot äggen just när de plockades men av någon anledning (som jag förstås inte vet) blev det bara ett par. Det blev många bra ägg så förhopningsvis kan/kunde användas även för frysförsök. För mig var äggdonationen förstås ett stort beslut men medicinsk gick det alldeles utmärkt och var inte särskilt jobbigt för mig. Att det är olika för olika donatorer vet jag och jag insåg att jag tog en risk att få biverkningar. Jag har efter donationen fått ett eget barn (hade tre innan)

I samband med donationen lämnade jag in ett kort brev som eventuella barn kan få se när de är 18 år. Jag skrev lite om mig själv, om min familj och varför jag valt att donera. Bifogade också ett par bilder, både nytagna och bilder på mig som barn. Söker en person som blivit till av mina donerade ägg upp mig så småningom känns det ok och mina barn vet om att jag donerat ägg. Vi har dock aldrig benämnt det som att de kan ha "syskon" eller att jag kan ha fler "barn" för så ser jag det inte. Enligt kliniken har jag rätt att veta om min donation gav upphov till några barn. Jag vet inte riktigt varför men jag har faktiskt inte känt något behov av det och tillsvidare avstått.

• ingeborg34

Min man var inte positiv först. Varför han inte gillade tanken kunde han inte riktigt förklara ens för sig själv. Riskerna, detta med att våra barn skulle få genetiska "halvsyskon" var saker som vi diskuterade. Jag slog först tankarna ur hågen men när lite tid gått sa han till mig att han inte ville hindra något jag ville göra. Då tog jag en ny tankerunda och bestämde mig för att donera. Det är några år sedan och jag har inte ångrat det.

Innan vi sedan fick vårt fjärde barn fick jag flera missfall och vi kunde båda konstatera  att det är en fantastisk gåva att få barn och att det känns rätt att hjälpa barnlösa.
    Mitt tips; diskutera och ge det tid!

Svar på tråden Äggdonator sökes