Mälaröbo skrev 2013-10-25 23:31:43 följande:
Som vanligt har folk ingen koll på fakta och aktuell forskning... Suck...
Man kan dö på olika sätt under påverkan. Det är möjligt att de HÄLSO-relaterade dödsfallen procentuellt är fler när det gäller alkohol, men det finns fler sätt att dö.
Nån som hört talas om Thetavågor tex? Matchar väldigt dåligt med tex bilkörning eller arbete vid farliga maskiner...
Dricker du 1-2 stm alkohol/dag lever du tex längre än de som inte dricker alls.
Försök på råttor och cannabis visar också att de får FYSISKA abstinenssymptom som bekräftas av användare.
Sen DÖR man inte av den abstinensen, som man kan göra av alkoholabstinens, men man kan inte dö av heroinabstinens heller och ingen vågar väl påstå att heroin är bättre än alkohol enbart pga riskerna vid abstinens..?
För övrigt missar ni min poäng: cannabis är kanske inte sämre än alkohol, men definitivt inte bättre heller!
Abstinens kommer av ett psykisktberoende.
Precis som en som är shoppingmissbrukare får abstinens när den inte får gå handla skor.
Apropå forskning så när man säger cannabis inte är dödligt mer än i teorin.
Så pratar man inte om dåligt omdöme under påverkan, det måste väl tom du inse, eller?
Sen är du rätt blygsam när du säger att dödsfallen är fler när det gäller alkohol.
Visst du har rätt de är fler, bara det att de är MASSIVT fler.
Test på möss och råttor, som man pumpade fulla med THC.
Visade sig leva längre med mindre tumörer.
ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/LT_rpts/tr446.pdf
När det kommer till framförning av fordon, så säger USA´s trafiksäkerhets verk(highway safty......).
De säger efter sammanställt 30 års bilolyckor och provtagning efter dessa.
Att det är lika troligt att med cannabis i kroppen att orsaka olycka som en som är nykter.
I Colorado så minskade trafikolyckorna med 9% efter man införde medicinskcannabis.
coloradoindependent.com/106742/cu-study-medical-marijuana-saves-lives
Teorin är att mindre kör onyktra på alkohol, och använder cannabis i stället.
Med detta säger jag inte att man kör bättre.
Inte heller säger jag att man ska få köra om man rökt cannabis.
Det enda jag säger att den risk som du påstår finns, finns inte.
Inte ens vi i Sverige har statistik på olyckor där cannabis är den enda berusningsmedlet i kroppen.
Dock anser jag vi kan kräva nyktra förare, genom att när man skriver på för att få körkortet.
Så säger man också man ska framföra fordon i onyktert tillstånd är inte tillåtet och skall beivras.