Vet hur det känns skrev 2013-10-25 20:04:49 följande:
ÅÅ TS jag känner exakt som dig!! jag gjorde en abort i april iår och då var jag 10+0 (kirurgisk abort) jag vill verkligen inte men kände ett ansvar mot dom två barn jag har. vi ville kunna ge tid till dom och känna att vi som ett par fick mer tid till varandra.
Min man var helt säker och kände att han absolut inte ville ha ett barn till. vi hade mycket planerat inför sommaren, vårt bröllop, resa och jag som just börjat ett nytt jobb.
när jag skulle stoppa upp tabletterna innan vi åkte in til OP var hemskt!! jag ville inte.. tårarna forsade och jag ångrade mig MEN jag tog dom endå.. vi var överens och beslutet fattat. operationen gick bra men direkt efter var hemsk!!
en otrolig sorg och skam bär jag på. hur kunde jag/vi?!! men med tiden så inser jag att gjort är gjort och jag kan inte vrida tillbaka tiden hur mycket jag än vill. det här får jag bära och sörja resten av mitt liv. Det känns jobbigt att jag kände på mig att det var en kille (har två tjejer sen innan) och var helt säker från att jag gjorde positivt test med tjejerna att det var just tjejer och denna gång var det en kille. min son. men det blev lättare med tiden.
månaderna gick och bröllop och semester avlöste varandra.. bröllopsresan nu i september var fantastisk men vi glömde p-medlet och vi chansade en dag.. resultatet: GRAVID igen!!! suck!!! såren rivs upp och ångesten kommer tillbaka!!! hur kan detta vara möjligt? vi försökte i 1 1/2 år med att få dotter nr 2 min man är säker på abort igen men jag vill inte.. orkar inte uppleva det igen. kommer förmodligen få äta piller då :( en stor klump och sorg växer i min mage!! är så ledsen men jag bara blundar för det.. tiden går.. bebisen växer.. försöker trycka bort det.. är i vecka 8+0 idag. bebisen blev till 6 månader efter min abort och kommer födas exakt på dagen 6 månader senare en min bebis(aborten) var beräknad. Detta är en tjej, triss i brudar för min del. men sorgen efter min son kommer alltid att vara kvar (kan ju självklart inte veta att det var en pojke och detta en tjej men min magkänsla säger så och den brukar för det mesta vara rätt)
vill bara skriva till dig för att berätta att du är inte ensam!
massa kramar till dig.. tiden läker alla sår.. det blir bättre!

Tack för dina ord (och alla ni andra som skrivit också). Om den graviditet du bär nu säger jag bara behåll, behåll, behåll. Jag har tre barn ganska tätt och det
var stundtals tufft när minstingen var liten men fullt uthärdligt. Jag är så glad att jag har dessa tre fantastiska barn, att jag fick med maken på en trea för han var lite skeptisk redan då men trean är ändå ett planerat barn. Jag väntade alltså barn nr 4 nu och logiskt sett förstår jag att det skulle vara väldigt tufft. Inte bara för att man skulle gå igenom bebistiden igen utan också för att det sedan kommer att vara fyra barn som behöver och har rätt till vår uppmärksamhet, tid, vårt engagemang. Redan vid tre kan det vara en hel liten cirkus med läxor, aktiviteter, tonårsuppror och så vidare har jag förstått på vänner och kollegor som har lite äldre barn.
Som sagt var, innan jag gjorde aborten hann jag tänka nästan 2 veckor efter att jag plussade och jag kände då ganska starkt att även om det vore fantastiskt med en syskonskara på 4 kände jag noll lust att börja om; vara bunden, skrik, blöjor, matintroduktion och alltid ha med sig barnanpassad mat innan de kan äta vanlig mat, föräldraledighet, hänga på lekplatser osv. Och med fyra barn blir det förstås ännu mindre egentid, ännu mindre möjligheter att göra saker på egen hand. Barnvakt ska vi bara inte tala om. Just precis nu känns det rätt OK, jag gråter inte. På jobbet idag gick det också väldigt bra. Jag älskar mitt jobb och har saknat det under mina föräldraledigheter. Men några gånger nu ikväll har jag brutit ihop totalt. Det som skrämmer mig mest är minnena från den fruktansvärda dagen. Precis som du grät och våndades jag när jag förde upp Cytotecen. Övervägde att spola ner dem i toaletten. Sen operationssalen och tanken på vad som försigick när jag sov. Jag grät rätt mycket där inne så jag fick lugnande. När jag vaknade mådde jag jättebra. Det låg en nysnittad mamma i båset bredvid mig på uppvaket. Bebisen var hos pappan. Det bekom mig inte. Jag reflekterade över att jag varit i precis samma situation, minns den där hisnande känslan när man fick åka ut till pappan och bebisen sen. Sen kom maken och barnen och hämtade mig och det kändes jättebra. Men på kvällen kom de jobbiga tankarna. Jag tror helt enkelt jag var lite hög av knarket jag fått på operation. Det var därför jag mådde så bra och det var därför jag dök ner i ett mörker när knarket gick ur kroppen.
Ett av barnen ville att jag skulle sjunga "Tryggare kan ingen vara" nu när han skulle sova. Gick inte så bra. Tårarna kom för jag tänkte på den som inte fick vara trygg i min famn, som jag puttade bort därifrån och som jag förnekade livet.
Det som i mina mörka stunder skrämmer mig är de där hemska minnena och vetskapen om att jag måste leva med dem. Då får jag panik! Hur ska jag orka leva med dessa minnen? Vet inte om de kommer att blekna men jag hoppas hoppas hoppas att de inte kommer att vara så lättväckta när det gått mer tid.
Tyvärr är makens och min relation inte bra. Den var inte på topp före jag kom på att jag var gravid och nu är det riktigt illa. Han orkade inte prata med mig nu på kvällen. Han behövde sova. Kan jag förstå, det har väl varit tufft för honom också med all min sorg. han sa att han skulle orka lyssna imorgon. Får hoppas det, känner mig så ensam. Vågar inte riktigt gå och lägga mig för då kommer väl tankarna igen.
En annan sak som är jobbig är att allt det där som jag ville göra; friheten, jobbet, färdig med bebistiden, det känns rätt oviktigt nu efter aborten. Skulle kunna vara föräldraledig i tio år för att slippa ha det som jag har det i mina mörka stunder. Men jag får försöka leva på att det inte varit nattsvart hela dan idag.