Inlägg från: smurfen90 |Visa alla inlägg
  • smurfen90

bonus pappan, är detta konstigt?

Hej!

Jag har tre barn (2,4 och 8 år). Jag är skild sedan drygt 3 år.

Ikväll berättade min äldsta dotter att "Pelle" brukar duscha med henne när mamma jobbar. Ibland är det alla barnen och ibland bara hon.

Reagerar jag fel när jag tycker detta är märkligt? Vet inte vad jag ska göra och om jag reagerar starkt. Men varför sker det aldrig när mamman är hemma?

Han har 4 barn sen innan, alla pojkar. Dock är de vuxna då "Pelle" är närmre 50.

• Svar på tråden bonus pappan, är detta konstigt?
  • smurfen90
    Sarah3 skrev 2013-10-26 22:37:30 följande:

Absolut inte okej!! En vuxen man ska inte dusch med sina styvbarn, speciellt inte när flickan är så gammal som 8 år! Då klarar hon nog det själv! Behöver ju inte betyda han har rört dem men redan det att duscha med dem får mina varningsklockor att slå! Försök prata med din dotter!

Ja alltså, jag är chockad och arg. Enligt henne hjälper han henne med håret. Men behöver han stå naken i duschen med henne för det? Har försökt få min dotter att berätta lite mer men hon säger inget.
  • smurfen90

Ja jag ska nog allt prata med dem! Men tänk om han verkligen varit på henne? Det är ju äckligt bara att han duschar med henne.

• smurfen90

Hur märker man att barnet blivit sexuellt utnyttjad? Hon var på akuten för hon hade ont i magen, resulterade i förstoppning samt svamp i underlivet.

• smurfen90

Ja jag tänkte iallafall ta upp det med hennes mamma idag, hon kommer förmodligen bli förbannad på att jag lägger mig i och bl.a. Bl.a. Men jag måste ju göra ngt så det inte händer saker.

• smurfen90
    Millicent skrev 2013-10-27 09:57:09 följande:

Inte ok!

Berätta för din dotter att när vuxna ber barn att ljuga eller hålla saker hemligt för andra vuxna ( t ex för mamma o pappa) då är det alltid för att den vuxna har gjort något fel, barnet har aldrig gjort fel i de lägena. Be henne att berätta för dig om det finns vuxna som sagt nåt sånt så att du får hjälpa henne då. Sen kan du vänta och se om det ger någon respons. Pressa henne inte på svar utan säg det mer som en upplysning.

Prata med mamman. Ring proffs och fråga hur du ska göra.

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
    Men om Pelle duschar med henne fast mamman är hemma, hade ni accepterat det? För mig är det inte rimligt. Jag duschar inte ens med henne. Hjälper henne med håret, dock står jag ju inte själv i duschen.
  • smurfen90

Har pratat med henne nu. Och det blev som jag trodde. Enligt henne är det inget konstigt för de var en familj och man måste se så hon verkligen tvättar sig. Hon visste redan om det. Så mena jag på att han är inte deras pappa, och jag som är pappa gör inte ens det. Då fick jag till svar att de inte var så pryda.

• smurfen90

Hon är väldigt speciell. Det är som att prata med en vägg. Det jag säger har ingen betydelse. Jag vill att min dotters bästa!

• smurfen90

Alltså, påpekar man något så får man alltid samma svar "du bryr dig inte om barnen så varför gör du det nu" eller något i den stilen. Jag försöker prata med henne när det är något jag tycker är fel. Det går verkligen inte. Jag vill att vi ska ha en normal kommunikation pga barnen men det går inte. Jag orkar inte med henne. Men jag måste, pga mina barn. Men vad ska jag göra nu? Vart kan man vända sig?

• smurfen90
    smurfen90 skrev 2013-10-27 17:46:18 följande:

Alltså, påpekar man något så får man alltid samma svar "du bryr dig inte om barnen så varför gör du det nu" eller något i den stilen. Jag försöker prata med henne när det är något jag tycker är fel. Det går verkligen inte. Jag vill att vi ska ha en normal kommunikation pga barnen men det går inte. Jag orkar inte med henne. Men jag måste, pga mina barn. Men vad ska jag göra nu? Vart kan man vända sig?

Ska försöka prata med henne igen.
  • smurfen90

Vi har varit hos familjerätten. När vi är där går det bra, sen tar det någon timme sen är det likadant. När vi har varit där så fick vi en ny tid för återbesök och då ringde hon och avboka tiderna.

Jag prata med henne igen och fick världens utskällning om hur jag kunde beskylla hennes kille för något sådant. Påpeka att jag inte anklagar honom men att jag inte gillar att hennes bonus pappa duschar med min dotter. Sen menade hon att då kunde inte hon heller duscha med dottern.

• smurfen90
    Brumma skrev 2013-10-28 09:21:01 följande:

Hur nämnde dottern det?
    Tycker hon det är olustigt o konstigt?
    Visst KAN det vara ngt, men det kan lika gärna vara helt normalt för dem...
    Att "Pelle" duschar med henne - och de andra barnen - när mamma arbetar, beror det helt enkelt på att mamman inte är dör o kan duscha själv med dem?
    För på mamman låter det just så...
    Att de normalt duschar med barnen..
    Hade det skett enbart när hon var o jobbade, eller enbart med dottern, eller enbart att det varit "Pelle" - då hade det varit ett tecken på att det inte var ett normalt förfarande i familjen.

Så tycker dottern att det är olustigt? Eller sa hon det som ett konstaterande (när mamma inte är hemma o kan hjälpa/duscha, så gör "Pelle" det istället)?
    För nej, jag tror faktiskt inte du kan bestämma det överhuvudtaget..
    Naturligtvis ska du reagera om du tror hon blir sexuellt utnyttjad, eller att hon tycker det är olustigt (hon börjar ju komma upp i åldern då det kan vara pinsamt att visa dig naken) men är det enbart DIN olust så nej, det är inte upp till dig att bestämma...
    Jag duschade med min bonus ibland i den åldern, hon tvättade sig själv men behövde ha hjälp med håret. O vi pratar alltid i duschen.
    Men i vår familj har vi även för vana att basta tillsammans så duscha ihop är naturligt (ja även när vi inte bastat).
    Vi går även nakna till o från badrummet på morgon/kvällen. Sover nakna osv..
    Hos oss är nakenhet naturligt men självklart tar man hänsyn om ngn i familjen börjar tycka det känns pinsamt...

Så - varför känns detta konstigt - för att DU tycker det eller för att DOTTERN tycker det?
    Bara en fundering..

Anledningen till att jag inte gillar det är att man dotter är 8 år. Hon behöver hjälp med håret, men för det behöver hon inte duscha med en naken man. Jag känner mig inte bekväm med det.
  • smurfen90
    kerstinsmide skrev 2013-10-28 10:35:00 följande:

Jag tycker dock att han har rätt att säga ifrån om det känns olustigt för honom. Alla som duschar med sina barn är nog inte pervon men jag kan förstå om Det är det första man tänker på som förälder när ens barns bonusföräldrar Är nakna med dem. Man behöver väl inte tycka illa om bonusen även fast man går till sådana tankar. Tror det är ett ganska naturligt sätt att reagera när det kommer till sina barn. Mamman i detta fallet borde vara lite mer förstående tycker jag. För vad jag kan läsa mig till så är det ju enbart den stora flickan som pappa blir orolig över för de andra två är så små att de faktiskt behöver hjälp i duschen.

Precis! Jag har inget emot honom alls. Men när jag fick veta detta så drogs mina tankar till att han kanske varit på henne. Samtidigt som jag hade svårt att tro att han skulle ha varit det. Och man vill ju anklaga en oskyldig precis!

Men även om han inte har varit på henne så tycker jag inte det är ok att han duschar med henne.
  • smurfen90
    Brumma skrev 2013-10-29 12:44:23 följande:
    Det förstår jag mycket väl.

Och som sagt - FINNS misstanke om övergrepp skall du inte tveka att agera, jag blev själv sexuellt utnyttjad som barn och inget barn skall behöva vara med om det om det går att hindra.

Men jag försöker alltid se saker från andra håll än att fastna i min rädsla och "ropa varg"..

Jag tänker såhär.

OM det nu är så att det för dem är ngt helt naturligt - alltså även för din åttaåring - att duscha tillsammans.

Och enligt mamman verkar det ju så...

Om det är ngt som de gör som familj...

Jag o min bonus duschade länge med varandra o det var en mysig stund där vi kunde prata på ett helt annat sätt än annars.

Det låter kanske konstigt men så KAN det vara.

Jag gör livsdanande med min son nu. Han är dock yngre änsålänge.

Vad man måste göra är att verkligen känna av. För den dagen barnet börjar känna det är pinsamt eller att man inkräktar på deras integritet - då måste man sluta o hitta andra sätt att "mysa" på istället.

Men en tanke - OM hon nu tycker det är lite mysigt, o de yngre syskonen får lov att duscha med de vuxna, då skapar det ett utanförskap om hon är den enda som inte får lov att vara med.

Det gör henne annorlunda än de andra.

Och visst ser VI henne som annorlunda då hon är på gränsen i ålder - men hon själv kanske inte gör det än?

Vet inte om jag får fram det jag vill säga - bara tänk på hur BARNET känner det - inte hur DU känner det...
    Jag vet ju inte hur hon känner. Har försökt prata med henne men får inget svar, samtidigt som jag inte vill "gå" in på det för mycket. Hon får ju inte tro det är något konstigt om de nu bara duschar.

Men ja, jag får väl lägga det åt sidan ett tag och se om min dotter pratar om det mer.
  • smurfen90

Har ju först prata med mamma ett antal ggr, men då hon har svårt att diskutera så sluta det i bråk. Hon blir förbannad för att jag anklagar honom och att det är normalt för de var en familj. (Jag anklaga inte honom, jag sa till henne att jag inte acceptera det)

• smurfen90

Så, ett tag sen jag skrev. Ringde socialen efter det kom fram att min ex fru blev misshandlad av mannen. De sa att det var en engångs företeelse och att jag ej behövde vara orolig, inte exakt så men i den stilen.

Min ex fru tog tillbaka honom för hon påstod att han aldrig skulle göra om det. Några månader senare lämna hon honom och blev ihop med en ny dagen efter. Lider verkligen med att barnen skall behöva uppleva detta.

Ikväll ringde mitt ex, hon berättade att den äldsta dottern precis berättat att hon blivit antastad av hennes ex. Han hade puttat ner henne i sängen och "pillat" och dragit av byxorna.

Jag vet att min dotter har livlig fantasi, men att Komma på något sådant? Jag är så jävla arg, men nästan mer ledsen. Vet inte hur jag stötta henne, men samtidigt så finns tanken där att hon kan ha hittat på det. Jag vet ingenting känns det som.

Jag har hela tiden sagt att han är skum, men hon ville ej lyssna utan bara skrek "han bryr sig mer än du". Just nu känns det som att allt är mitt fel, att jag inte gjorde mer.

Svar på tråden bonus pappan, är detta konstigt?