• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Tovan77

Hej Linis!
    Härligt att höra att det lyckades för dig!Glad Ja det där med ägg stämmer nog. Jag fick ut fyra varav 3 befruktades men inget blev toppkvalité. Ska nog prata med läkarna om menopur men det verkar lite krångligare med pulver och grejer, fast om det blir en bebbe är det ju värt det. Skrattande

Skatmamma- Jag är spruträdd men det gick jättebra med sprutorna och undersökningarna gick snabbt så oroa dig inte. Det jobbigaste var nog hormonsvängningarna och att inte förstå allt som skedde. Nu efteråt kan jag ångra att jag inte krävde mer information under processens gång av dem, som typ hur stora äggblåsorna var på kontrollen och hur stora de skulle bli och dylikt. Stort Lycka till! Glad

Blondina- Underbart att höra när någon lyckas! Glad

Jag har fått en telefontid med RMC 26 november då vi ska diskutera hur vi ska gå vidare. Känns långt dit. Otålig som vanligt! Drömmer

• Tovan77

Hej Madelaiine!

Nog låter det som endometrios när man hör om dina menssmärtor. Jag är ingen expert på det, fick min diagnos för ett år sedan. De trodde jag hade brusten blindtarm eller något så de öppnade upp mig och då såg de att det var endo.

Vi gjorde vår utredning i februari sen gick jag och velade ända till maj innan jag/vi bestämde oss för att gå vidare med ivf. Från det beslutet tog det ett par veckor innan vi fick komma dit. Tyvärr har de sommarstängt så vi fick börja direkt efter sommaren annars hade vi kört igång direkt.

Vi lyckades inte på första men hoppas på försök nr 2. Hoppet är det sista som dör!!

• Tovan77

Nä läkarna är tyvärr dåliga på att lyssna ibland (läs ofta )

För oss var det ingen väntetid men jag vet inte om det var för min diagnos men jag tror de är rätt snabba överlag.

Vi bor i Norrköping och gör ivf på RMC i Linköping. Landstinget betalar bara för 2 försök här. I vissa län får man 3 och i Norrland tror jag man bara får ett.

Vi hoppas vi får köra igång så snart som möjligt. De vill att man ska få en vanlig mens först.

Vart kommer ni få gå?

• Tovan77

Jag vet inte riktigt när vi får börja. Tror vi ska göra en ny behandlingsplan den 26/11. Jag har en telefontid med en läkare då.

• Tovan77

Oj FaithHopeLove, du har fått kämpa. Men blev embyona tillräckligt bra för ET? Mina blev bra men ej toppkvalité. Tyvärr verkade det inte fästa i livmodern. ????

Jag vet inte om jag skulle klara av att nedregleras så länge. Blev djupt deprimerad av fejk-klimakteriet.

Du är väldigt stark som orkar gå igenom så många ivfer. Jag hoppas verkligen du lyckas på nästa försök!!!! ????

Jag önskar verkligen det fanns någon lösning på det här problemet! ????

• Tovan77

Oj här har det hänt lite i tråden. Jag tog en liten paus från allt ivf-tänkande men nu är jag tillbaka.

Jag började med suprecur 9 januari och ska på kontroll 4 februari. Tyvärr är det strul på RMC som vanligt och de har skrivit ut fel mediciner/glömt vissa mediciner/ använt sig av fel protokoll...

Det gäller att ha koll själv så det inte blir helt fel!

Men denna gång känner jag mig tuffare och mer säker så jag kan säga ifrån när de försöker vifta bort mina frågor.

Heidi82- det är alltså idag du har äp? Stort lycka till! Håller både tummar och tår!!

Och lycka till alla andra också!!

Svar på tråden Endometrios och IVF