• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Linis K

Hej Tovan77!

Jag har lindrig endometrios som jag fick konstaterad med hjälp av en titthålsoperation. Har försökt få barn i 2 år utan nån som helst framgång.

Tidigt i höstas genomgick jag och min sambo en IVF behandling. Jag fick köra korta metoden. Menopur, Cetrotide och Ovitrelle, progesteron efter återföring. Menopur är den sprutan som stimulerar äggblåsorna och sägs öka kvalitén på äggen jämfört med anda preparat. Dålig kvalité  på äggen pga störd follikelutveckling tros ju vara en av anledningarna till att det är svårt att bli gravid med endometrios.

Hur som helst, det jag vill säga är att jag nu är gravid (peppar, peppar ;) ) efter min första IVF-behandling så visst finns det hopp för oss med endo :)

Hoppas det går vägen för dig! 

• skatmamma

Jag är nog i ganska liknande situation, har haft endometrios kanske sen 2011 men fick det konstaterat för ett år sedan i augusti. Jag och min sambo har försökt att bli gravida på naturlig väg i 14 månader men inga resultat, i fredags var vi på kvinnohälsan och fick svar på proverna och det visade sig att sambons sperma är lite för bekväma för att simma så långt och mina "värden" inte var så bra så vi ska få två försök med IVF men jag är väldigt "oinsatt" i hela processen. Känns som det kommer bli en lång och lite läskig resa med sprutor och undersökningar, men förhoppningsvis väldigt värt det eftersom jag vill så gärna ha barn.

• Blondina

Vi lyckades på tredje försöket, andra färska. Kommer faktiskt inte ihåg så mycket, men minns att vi körde långa metoden, samt att jag blev överstimulerad vid det lyckade försöket.

• Tovan77

Hej Linis!
    Härligt att höra att det lyckades för dig!Glad Ja det där med ägg stämmer nog. Jag fick ut fyra varav 3 befruktades men inget blev toppkvalité. Ska nog prata med läkarna om menopur men det verkar lite krångligare med pulver och grejer, fast om det blir en bebbe är det ju värt det. Skrattande

Skatmamma- Jag är spruträdd men det gick jättebra med sprutorna och undersökningarna gick snabbt så oroa dig inte. Det jobbigaste var nog hormonsvängningarna och att inte förstå allt som skedde. Nu efteråt kan jag ångra att jag inte krävde mer information under processens gång av dem, som typ hur stora äggblåsorna var på kontrollen och hur stora de skulle bli och dylikt. Stort Lycka till! Glad

Blondina- Underbart att höra när någon lyckas! Glad

Jag har fått en telefontid med RMC 26 november då vi ska diskutera hur vi ska gå vidare. Känns långt dit. Otålig som vanligt! Drömmer

• Madelaiine

Hej tjejer, 
    Jag har försökt att bli gravid i ungefär 5 år. Med min fästman i två års tid och innan det i ett tidigare förhållande. Har sedan tonåren haft en helt fruktansvärd mensvärk. Mina föräldrar har även de reagerat och sagt att det kan aldrig vara normalt. Jag har legat och skrikit och gråtit av smärta många många gånger. Har uppsökt läkare flera gånger under årens gång men bara fått höra att en del har mer ont än andra, här ta några värktabletter. När jag förklarat att inte ens värktabletter funkar utan att jag känner smärtan ändå, inte ens då vill de fatta och inse hur det är. Jag började läsa ordentligt om endometrios för en månad sedan ungefär och diagnostiserade mig själv då de flesta symptomen stämmer riktigt bra. Tog upp detta med en läkare på sophiahemmet och han var faktiskt den första som lyssnade och sa att det absolut är mycket möjligt att det är så och att ja troligen har det. Så nu väntar vi äntligen på att remissen för IVF ska bli skickad. Har gjort ett blodprov för IVF och hoppas att det snart ska vara igång. Men funderar lite över väntetiden, hur länge har ni fått vänta som är igång med IVF? Eller ni som har gjort IVF? Är bara så otroligt rädd att IVF inte heller ska fungera och att jag faktiskt aldrig kommer att bli gravid och aldrig kommer att få bära vårat barn. Men varje solskenshistoria jag får läsa om där kvinnor med endometrios faktiskt lyckats bli gravida tillslut ger nytt hopp. 

• Tovan77

Hej Madelaiine!

Nog låter det som endometrios när man hör om dina menssmärtor. Jag är ingen expert på det, fick min diagnos för ett år sedan. De trodde jag hade brusten blindtarm eller något så de öppnade upp mig och då såg de att det var endo.

Vi gjorde vår utredning i februari sen gick jag och velade ända till maj innan jag/vi bestämde oss för att gå vidare med ivf. Från det beslutet tog det ett par veckor innan vi fick komma dit. Tyvärr har de sommarstängt så vi fick börja direkt efter sommaren annars hade vi kört igång direkt.

Vi lyckades inte på första men hoppas på försök nr 2. Hoppet är det sista som dör!!

• Madelaiine
    Tovan77 skrev 2013-10-31 18:09:00 följande:
    Hej Madelaiine!
    Nog låter det som endometrios när man hör om dina menssmärtor. Jag är ingen expert på det, fick min diagnos för ett år sedan. De trodde jag hade brusten blindtarm eller något så de öppnade upp mig och då såg de att det var endo.

Vi gjorde vår utredning i februari sen gick jag och velade ända till maj innan jag/vi bestämde oss för att gå vidare med ivf. Från det beslutet tog det ett par veckor innan vi fick komma dit. Tyvärr har de sommarstängt så vi fick börja direkt efter sommaren annars hade vi kört igång direkt.

Vi lyckades inte på första men hoppas på försök nr 2. Hoppet är det sista som dör!!
    Hej, 
    Jo, jag läste om att man även kan ha ont mellan menstruationerna vilket jag har ibland mer och ibland mindre. Och jag har alltid undrat varför det känns så och har nu fått ett svar på att jag faktiskt är sjuk. Vilket faktiskt känns skönt, så många år som jag har kämpat för att få läkarna att förstå att man har inte fina ägg, fri passage i äggledarna, en fin livmoder, helt enkelt toppen och det går år efter år utan att man blir gravid, då är något fel. Och det känns bara så bra att äntligen få veta vad som är fel faktiskt. Och hoppas på att kunna få hjälp. Okej, var bor ni? Så det var ingen väntetid alls? Var det landstingsfinansierad IVF då? Eller har ni betalat själva? När sätter ni igång med försök nr 2? Vart i landet bor ni? Vore ju helt underbart om det kunde gå så fort för oss också att få sätta igång med IVF. 
  • Tovan77

Nä läkarna är tyvärr dåliga på att lyssna ibland (läs ofta )

För oss var det ingen väntetid men jag vet inte om det var för min diagnos men jag tror de är rätt snabba överlag.

Vi bor i Norrköping och gör ivf på RMC i Linköping. Landstinget betalar bara för 2 försök här. I vissa län får man 3 och i Norrland tror jag man bara får ett.

Vi hoppas vi får köra igång så snart som möjligt. De vill att man ska få en vanlig mens först.

Vart kommer ni få gå?

• Madelaiine
    Tovan77 skrev 2013-10-31 20:46:07 följande:
    Nä läkarna är tyvärr dåliga på att lyssna ibland (läs ofta )

För oss var det ingen väntetid men jag vet inte om det var för min diagnos men jag tror de är rätt snabba överlag.
    Vi bor i Norrköping och gör ivf på RMC i Linköping. Landstinget betalar bara för 2 försök här. I vissa län får man 3 och i Norrland tror jag man bara får ett.
    Vi hoppas vi får köra igång så snart som möjligt. De vill att man ska få en vanlig mens först.

Vart kommer ni få gå?
    Mm, verkligen inte deras starka sida, väldigt tråkigt. 

Vad skönt :) Hoppas verkligen vi kan få ha sån tur också men är skeptisk. Här betalar landstinget tre försök om jag inte är helt ute och cyklar :) Har för mig att de sa att vi få tre landstingsfinansierade försök. De har IVF på Sophiahemmet där vi går nu men vet inte om vi får fortsätta där och att landstinget betalar dit så att säga eller om de har några speciella sjukhus som man måste använda sig av. Återstår att se, ska fråga allting nästa läkarbesök efter att den här mensen har kommit. Värsta är bara att jag inte riktigt vet när det läkarbesöket ska bli av då jag jobbar helt sjukt mycket framöver :/ 

Fy sjutton att bara få ett enda försök, vilken press. Och ett försök kostar ju helt sjukt mycket pengar. Hoppas verkligen det funkar, vet inte riktigt vad vi kommer göra om inget av våra försök vill fungera. Om vi kommer betala själva för fler försök eller om vi kommer strunta i allt och adoptera istället.  

När ska ni börja med andra försöket? 
Svar på tråden Endometrios och IVF