Endometrios och IVF
Hej tjejer,
Jag har försökt att bli gravid i ungefär 5 år. Med min fästman i två års tid och innan det i ett tidigare förhållande. Har sedan tonåren haft en helt fruktansvärd mensvärk. Mina föräldrar har även de reagerat och sagt att det kan aldrig vara normalt. Jag har legat och skrikit och gråtit av smärta många många gånger. Har uppsökt läkare flera gånger under årens gång men bara fått höra att en del har mer ont än andra, här ta några värktabletter. När jag förklarat att inte ens värktabletter funkar utan att jag känner smärtan ändå, inte ens då vill de fatta och inse hur det är. Jag började läsa ordentligt om endometrios för en månad sedan ungefär och diagnostiserade mig själv då de flesta symptomen stämmer riktigt bra. Tog upp detta med en läkare på sophiahemmet och han var faktiskt den första som lyssnade och sa att det absolut är mycket möjligt att det är så och att ja troligen har det. Så nu väntar vi äntligen på att remissen för IVF ska bli skickad. Har gjort ett blodprov för IVF och hoppas att det snart ska vara igång. Men funderar lite över väntetiden, hur länge har ni fått vänta som är igång med IVF? Eller ni som har gjort IVF? Är bara så otroligt rädd att IVF inte heller ska fungera och att jag faktiskt aldrig kommer att bli gravid och aldrig kommer att få bära vårat barn. Men varje solskenshistoria jag får läsa om där kvinnor med endometrios faktiskt lyckats bli gravida tillslut ger nytt hopp.