Inlägg från: Madelaiine |Visa alla inlägg
  • Madelaiine

Endometrios och IVF

Hej tjejer, 
    Jag har försökt att bli gravid i ungefär 5 år. Med min fästman i två års tid och innan det i ett tidigare förhållande. Har sedan tonåren haft en helt fruktansvärd mensvärk. Mina föräldrar har även de reagerat och sagt att det kan aldrig vara normalt. Jag har legat och skrikit och gråtit av smärta många många gånger. Har uppsökt läkare flera gånger under årens gång men bara fått höra att en del har mer ont än andra, här ta några värktabletter. När jag förklarat att inte ens värktabletter funkar utan att jag känner smärtan ändå, inte ens då vill de fatta och inse hur det är. Jag började läsa ordentligt om endometrios för en månad sedan ungefär och diagnostiserade mig själv då de flesta symptomen stämmer riktigt bra. Tog upp detta med en läkare på sophiahemmet och han var faktiskt den första som lyssnade och sa att det absolut är mycket möjligt att det är så och att ja troligen har det. Så nu väntar vi äntligen på att remissen för IVF ska bli skickad. Har gjort ett blodprov för IVF och hoppas att det snart ska vara igång. Men funderar lite över väntetiden, hur länge har ni fått vänta som är igång med IVF? Eller ni som har gjort IVF? Är bara så otroligt rädd att IVF inte heller ska fungera och att jag faktiskt aldrig kommer att bli gravid och aldrig kommer att få bära vårat barn. Men varje solskenshistoria jag får läsa om där kvinnor med endometrios faktiskt lyckats bli gravida tillslut ger nytt hopp. 

• Madelaiine
    Tovan77 skrev 2013-10-31 18:09:00 följande:
    Hej Madelaiine!
    Nog låter det som endometrios när man hör om dina menssmärtor. Jag är ingen expert på det, fick min diagnos för ett år sedan. De trodde jag hade brusten blindtarm eller något så de öppnade upp mig och då såg de att det var endo.

Vi gjorde vår utredning i februari sen gick jag och velade ända till maj innan jag/vi bestämde oss för att gå vidare med ivf. Från det beslutet tog det ett par veckor innan vi fick komma dit. Tyvärr har de sommarstängt så vi fick börja direkt efter sommaren annars hade vi kört igång direkt.

Vi lyckades inte på första men hoppas på försök nr 2. Hoppet är det sista som dör!!
    Hej, 
    Jo, jag läste om att man även kan ha ont mellan menstruationerna vilket jag har ibland mer och ibland mindre. Och jag har alltid undrat varför det känns så och har nu fått ett svar på att jag faktiskt är sjuk. Vilket faktiskt känns skönt, så många år som jag har kämpat för att få läkarna att förstå att man har inte fina ägg, fri passage i äggledarna, en fin livmoder, helt enkelt toppen och det går år efter år utan att man blir gravid, då är något fel. Och det känns bara så bra att äntligen få veta vad som är fel faktiskt. Och hoppas på att kunna få hjälp. Okej, var bor ni? Så det var ingen väntetid alls? Var det landstingsfinansierad IVF då? Eller har ni betalat själva? När sätter ni igång med försök nr 2? Vart i landet bor ni? Vore ju helt underbart om det kunde gå så fort för oss också att få sätta igång med IVF. 
  • Madelaiine
    Tovan77 skrev 2013-10-31 20:46:07 följande:
    Nä läkarna är tyvärr dåliga på att lyssna ibland (läs ofta )

För oss var det ingen väntetid men jag vet inte om det var för min diagnos men jag tror de är rätt snabba överlag.
    Vi bor i Norrköping och gör ivf på RMC i Linköping. Landstinget betalar bara för 2 försök här. I vissa län får man 3 och i Norrland tror jag man bara får ett.
    Vi hoppas vi får köra igång så snart som möjligt. De vill att man ska få en vanlig mens först.

Vart kommer ni få gå?
    Mm, verkligen inte deras starka sida, väldigt tråkigt. 

Vad skönt :) Hoppas verkligen vi kan få ha sån tur också men är skeptisk. Här betalar landstinget tre försök om jag inte är helt ute och cyklar :) Har för mig att de sa att vi få tre landstingsfinansierade försök. De har IVF på Sophiahemmet där vi går nu men vet inte om vi får fortsätta där och att landstinget betalar dit så att säga eller om de har några speciella sjukhus som man måste använda sig av. Återstår att se, ska fråga allting nästa läkarbesök efter att den här mensen har kommit. Värsta är bara att jag inte riktigt vet när det läkarbesöket ska bli av då jag jobbar helt sjukt mycket framöver :/ 

Fy sjutton att bara få ett enda försök, vilken press. Och ett försök kostar ju helt sjukt mycket pengar. Hoppas verkligen det funkar, vet inte riktigt vad vi kommer göra om inget av våra försök vill fungera. Om vi kommer betala själva för fler försök eller om vi kommer strunta i allt och adoptera istället.  

När ska ni börja med andra försöket? 
  • Madelaiine

Hej tjejer, var ett tag sedan sist, hela 6 månader t.o.m. Vi har nu varit på IVF-kliniken här i Stockholm och på torsdag ska vi kolla om en cysta jag hade på höger äggstock har försvunnit. Och har den det så sätter vi igång med korta protokollet om ungefär två veckor när mensen kommer. Håller tummarna för er allihopa och att vi alla snart lyckas.

• Madelaiine
    Heidi82 skrev 2014-04-14 11:26:05 följande:
    Madelaiine: Åh va spännande! Har du varit nedreglerad i 6mån nu?! Jag är bara inne på 7e veckan men hoppas snart vara där jag med! Lycka till nu!

Nej, jag kommer inte att nedregleras. Utan kommer att köra det korta programmet. Är lite skeptisk till det då jag hört att man skall nedregleras med endometrios så misslyckas det här ska jag be om att faktiskt få nedreglerasZ. Hoppas cystan försvunnit på torsdag. Är en bra början om vi ens ska kunna starta nån gång.
  • Madelaiine
    kiwii skrev 2014-04-15 19:54:19 följande:
    stor lycka till tjejer håller alla tummar för er att ni ska få eran efter längtade bebis jag har jätte svår endometrios o har gjort flera ivfer  och operationer pga av stora  cystor o utomkved. opererat bort  mina äggledare pga av endon men i dag har vi en 4,5 månaders tös här hemma =))) så ge inte upp kämpa på fast att det är tufft med ivf resorna när man misslyckas gång på gång men kämpa på vi gjorde det o vi lyckades äntligen till slut =)

Låter jobbigt :/ men helt underbart att ni har lyckats tillslut :) man får lite hopp om att det kanske kommer lyckas nån gång bara man kämpar på :) grattis till er lilla flicka :)
  • Madelaiine

Hej :) Hoppas ni får komma igång snart med nästa försök. Vi har precis börjat vårat första, tog första sprutan gonal-f idag, 150 enheter.

Heidi82 skrev 2014-04-23 21:26:35 följande:
    Hej hur går det för alla här inne? Jag har varit nedreglerad i 8v nu. På fredag tar jag tredje enantonsprutan. Förhoppningsvis den sista innan nästa IVF.

• Madelaiine

Hej tjejer :) Nu är jag påväg hem ifrån kliniken. Antingen missade den andra läkaren äggblåsor sist eller så har de förökat sig. För nu hade jag 5 på ena sidan och 6 på andra men några mindre så hade 7-8 stycken som var ordentligt stora. Tar två sista sprutorna ikväll och sen ovitrelle imorgon kväll. Sen blir det ÄP på måndag kl. 10.00 och ET preliminärt på onsdag kl. 13.00. Beroende på om det lyckas eller inte. Eller om det blir många bra så skjuts det upp till fredag. Vi hoppas innerligt på att något befruktas överhuvudtaget.

• Madelaiine

Vi har varit på kliniken idag, så nu har jag inga ägg kvar. Har haft lite ont till och från och blödigt lite. Men vi fick ut sju stycken ägg. Så nu hoppas vi innerligt att något blir befruktat. Vi ska sätta tillbaka ett embryo på onsdag kl. 13.00 om allt går som det ska. och imorgon ska jag börja med lutinus i 19 dagar,. Så håll tummarna att något ägg befruktas och vi har ett fint embryo att sätta in på onsdag.

• Madelaiine

Hej, nu har vi fått tillbaka ett embryo i onsdags :) så nu är jag ruvare för första gången. Vet inte om jag vågar hoppas, är så rädd att drömmarna ska krossas. Kram

Heidi82 skrev 2014-05-05 23:26:58 följande:
    Madelaiine: Härligt att ha den biten avklarad! Håller tummarna att allt ska fortlöpa som planerat!! Själv är jag fortfarande nedreglerad, på Fredag 10 veckor. Längtar tills den dagen jag får bli ruvare igen och hoppet åter. Kram

• Madelaiine

Åhh, stort grattis =D jobbigt med överstimuleringrn men underbart att ni lyckades på första försöket. Vilken metod använde ni er av? :) Hoppas på att vi kanske också kan få ha den turen och lyckan för en gångs skull och lyckas på första försöket men verkar ju nästan för bra för att vara sant :) Men tack för att du gav mig lite nytt hopp nu när jag ruvar :) jag får ont när jag anstränger mig. Även om jag går långsamt så är det jätte tufft att gå ut med hundarna, gör ont efteråt när jag varit på promenad. Men så fort jag ligger ner och vilar så känns det mycket bättre. Men min buk är verkligen svullen, bara nertill, ser gravid ut säger min sambo så är rädd att bli överstimulerad

Hanahg skrev 2014-05-09 07:59:45 följande:
    hej! Jag har också gått via sophiahemmet för ivf behandling, och även jag har endometrios. Först gjorde vi två misslyckade införingar på fertilitetsavdelningen, men sen blev jag gravid på första ivf försöker, är nu i vecka 7 och hoppas på allt allt ska gå bra. Jag har dock blivit överstimulerad sen ägguttaget och har stor sängliggandes i över en månad. Jag har även fått tömma buken på vätska ett x antal gånger o har även fått vätska i lungorna. Mina äggstockar e svullna och än så länge bara elände men dom tar bra hand om mig på Sophia o jag går dit nästan dagligen på kontroller. Lycka till!

• Madelaiine

Min mens kom igår så första försöket misslyckades och nästa försök blir i Augusti.

Heidi82 skrev 2014-05-19 23:03:42 följande:
    Hedwig H: Jag brukar inte känna så nämnvärt mycket av endosmärtan. Men däremot minns jag att vid min senaste ET så flög jag upp i taket av smärta när sköterskan la ultraljudsgrejen på magen. Livmodern var superöm och det liksom bultade i den. Min endo sitter ju inne i livmodern så det knske inte är så konstigt. Madelaiiine: Hur går det för dig? Håller tummarna!

Svar på tråden Endometrios och IVF