• Frögurka

Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?

Man säger ju att man alltid har tillräckligt me mjölk för de är barnets efterfrågan/sugande som reglerar mängden. Självklart finns de ju fall där de ändå inte funkar, men överlag så är de så sägs de. Men hur vet JAG att MIN mjölk räcker? Är den inte fet nog? Dottern är precis 1 månad o ökar dåligt. Nu senast hade hon gått upp 80g på 5 dygn. Hon följer åtminstone medelkurvans 2 undre linjer. Hon somnar alltid när hon äter,de gör väl dom flesta, men hur vet ja om hon hinner äta färdigt o få i sej tillräckligt innan hon däckar? Än så länge sover hon mkt o vaknar i princip bara för att äta, så mellan måltiderna verkar hon nöjd. Men så fort hon är vaken så är de tutte som gäller o de kan va så att hon äter o somnar o så när ja lägger ifrån henne så vaknar hon o då är de samma sak igen - är man vaken skare va tutte! När hon ätit färdigt o VERKAR nöjd så kan ja me lätthet fortfarande klämma ut mjölk.. Hon bajsar överdrivet många gånger om dan o där de grönslaskigt o ser ut som slajm i blöjan. Har hört att de kan va att barnet är snorigt o att de då lämnar kroppen genom bajset eller så kan de va att man har mkt förmjölk (o har man mkt förmjölk så har man väl mkt mjölk oxå) o att den förmjölken innehåller mkt laktos som rinner snabbt genom tarmarna o att just att bajset blir grönt när de går snabbt genom tarmarna. På kvällarna verkar ja ha lite mjölk, hon vill hela tiden ammas. O då menar ja verkligen hela tiden. Är de verkligen så att man ofta har mindre mjölk då? Ja helammar, ger nån enstaka gång ersättning på kvällen när hon verkligen inte blir nöjd. Ja skriver från iPad, därav inga radbrytningar

• Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?
  • Dr to be

Hej! Har du tagit upp detta med bajseriet med bvc? Att alltid bajsa grönt och slemmigt låter inte helt normalt... Att hon ammar hela kvällen kan bero på att hon vill öka mjölkproduktionen. Du säger att hon sover nästan jämt, är hon vaken någonting innan ammning eller efter? En enmånaders bör ha ork att vara vaken för mer än bara mat och sedan somna om. Det kan vara värt att ta ett infektionsprov hos läkaren. Vår dotter bara sov och åt i början (3v) pga kraftig gulsot och en infektion som inte upptäcktes förrän hon läkt ut den själv. När gulsoten försvann och infektionen försvann så var hon vaken längre stunder och inte bara vid mat.

• Lena

Prova att fortsätta på samma bröst vid nästa matning som hon slutade den förra på, då får hon mer av den feta. Att hon inte går att lägga ifrån sig behöver inte ha att göra med ätandet. Vår lilla var ett halvår innan vi kunde lägga ifrån oss henne när hon somnat

• nya mamman 01

Jag har haft samma funderingar som du, men tror inte att du behöver oroa dig. Min dotter är nu 5,5 veckor och har också ibland haft grönt "slem" i blöjan, så jag frågade på BVC, men där fick jag svaret att färg och konsistens på avföringen kan variera mycket från dag till dag, då så små barn inte har hunnit få riktig ordning på tarmfloran ännu. Med tiden kommer det att bli mer konsekvent. De flesta barn äter dessutom mer på kvällen, och det beror på att mammans mjölk är tunnare då. Även min bebis brukar somna vid bröstet, för att det är mysigt och varmt och tryggt. Ofta får jag då rapa henne en stund eller byta blöja, så att hon piggnar till och fortsätter äta. Jag brukar försöka amma henne på båda sidorna när jag matar, för att stimulera min egen mjölkproduktion (även jag har varit rädd att ha för lite mjölk, och fick då tipset att amma på båda sidorna), och försöker få henne att äta åtminstone 10-15 min på varje sida. Ett tips kan vara att du använder en pump, och pumpar ut lite mjölk när du hinner. En pump kan man köpa, men man kan även hyra en sådan - fråga på BVC så kan de hjälpa dig. På så sätt kan du pumpa ur då och då och ge henne extra om hon verkar äta lite någon gång. Ett annat tips kan vara att försöka låta det gå åtminstone 2 timmar mellan matningarna, då bebisen annars kan få mycket gaser och magknip, men misstolkar det som att den är hungrig, och då matar man igen, vilket leder till mer magknip, och barnet äter då bara lite i taget. 
    Jag känner verkligen igen tankarna, men jag tror inte att du behöver oroa dig. Prata med personalen på BVC nästa gång du är där, men jag tror det är helt normalt, och att du bara får försöka väcka din bebis lite vid måltiderna, så att han/hon äter lite till. 

• Frögurka

Har pratat me bvc om bajset, dom har även sett blöjan o säger att de är normalt o beror sntingen på snoret eller förmjölken. Alla färger o konsistenser ska tydligen va normalt så länge de inte är svart ellet kittfärgat. Menar du att de kan va just kvällstid hon vill öka på? Borde hon inte vilja suga mer under hela dygnet? Jo visst är hon vaken, mkt mer ju mer tiden går. Men eftersom hon ökar dåligt så undrar ja ju varför.. För lite mjölk? För mkt mjölk som ger för mkt blaskig förmjölk utan fett? Överlag mjölk som inte är fet nog? Äter hon för sällan? Hon ammas ju i olika intervaller men i snitt varannan-var tredje timme. Tiden hon äter varierar, ibland mer o ibland mindre.

• Frögurka

Ökar produktionen av rent snuttande eller är de bara sugande me mjölk som faktiskt lömnar tutten som ökar produktionen? :)

• skogsvitter

Tycker det snarare låter som för mycket mjölk (överproduktion) vilket gör att hon får i sig för lite av den feta mjölken i slutet och för mycket av den laktosrika mjölken i början. Alternativt att du avbryter amningen för tidigt och därmed får i sig för mycket förmjölk som du säger. Hon kanske somnar för tidigt? Jag skulle nog försöka väcka till henne om hon somnar ifrån amningarna, i synnerhet då du skriver att hon fortfarande inte direkt har någon vakentid och med tanke på att viktuppgången är lite låg. Jag hade liknande problem med min äldsta, fick väcka och väcka och det tog flera veckor innan vi liksom kom igång ordentligt så att hon orkade amma så mycket som hon behövde få i sig.

Inget av det du beskriver låter som för lite mjölk.

Att de vill ligga och tutta vid bröstet på kvällarna har inget med bröstmjölken att göra, det är supervanligt att de vill ligga så och beror nog mer på behovet av närhet och stimuli än på mat.

• skogsvitter

Om det är för mycket mjölk kan man blockamma som ovan föreslog, amma från samma bröst 2-3 gånger på raken innan du tar nästa bröst.

• skogsvitter
    Frögurka skrev 2013-10-27 16:36:41 följande:
    Ökar produktionen av rent snuttande eller är de bara sugande me mjölk som faktiskt lömnar tutten som ökar produktionen? :)
    Nej det ökar inte av snuttande, åtminstone inte lika mycket. Inte heller av blockamning på samma sätt.
  • skogsvitter

För mycket mjölk innebär ju oftast att de helt enkelt inte klarar av att tömma bröstet. Den feta mjölken kommer sist och då når ju aldrig bebisen den. Bebisen behöver tömma bröstet åtminstone någorlunda för att få i sig tillräckligt med fet mjölk för en bra balans.

• 3bairns

Om hon ökar dåligt i vikt kan det vara bra att vara uppmärksam. För att ha bra mjölk är det ju bra om mamman äter bra mat och dricker mycket. Viktigt också att ha det lugnt när man ammar. Stress påverkar utdrivningen av mjölken.
    Om du upplever att hon somnar mycket vid bröstet kan du testa att klä av henne lite. Det blir varmt mot mamma och det är lätt att bebisen blir slö om det är för varmt. Om du ammat ett bröst, testa att byta blöja eller göra något för attt väcka henne och sen amma lite  till.
    Att man får amma hela kvällarna är helt normalt, då är mjölken tunnare har jag för mig.  

Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?