• Frögurka

Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?

Man säger ju att man alltid har tillräckligt me mjölk för de är barnets efterfrågan/sugande som reglerar mängden. Självklart finns de ju fall där de ändå inte funkar, men överlag så är de så sägs de. Men hur vet JAG att MIN mjölk räcker? Är den inte fet nog? Dottern är precis 1 månad o ökar dåligt. Nu senast hade hon gått upp 80g på 5 dygn. Hon följer åtminstone medelkurvans 2 undre linjer. Hon somnar alltid när hon äter,de gör väl dom flesta, men hur vet ja om hon hinner äta färdigt o få i sej tillräckligt innan hon däckar? Än så länge sover hon mkt o vaknar i princip bara för att äta, så mellan måltiderna verkar hon nöjd. Men så fort hon är vaken så är de tutte som gäller o de kan va så att hon äter o somnar o så när ja lägger ifrån henne så vaknar hon o då är de samma sak igen - är man vaken skare va tutte! När hon ätit färdigt o VERKAR nöjd så kan ja me lätthet fortfarande klämma ut mjölk.. Hon bajsar överdrivet många gånger om dan o där de grönslaskigt o ser ut som slajm i blöjan. Har hört att de kan va att barnet är snorigt o att de då lämnar kroppen genom bajset eller så kan de va att man har mkt förmjölk (o har man mkt förmjölk så har man väl mkt mjölk oxå) o att den förmjölken innehåller mkt laktos som rinner snabbt genom tarmarna o att just att bajset blir grönt när de går snabbt genom tarmarna. På kvällarna verkar ja ha lite mjölk, hon vill hela tiden ammas. O då menar ja verkligen hela tiden. Är de verkligen så att man ofta har mindre mjölk då? Ja helammar, ger nån enstaka gång ersättning på kvällen när hon verkligen inte blir nöjd. Ja skriver från iPad, därav inga radbrytningar

• Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?
  • keron
    Lena skrev 2013-10-27 16:20:06 följande:
    Prova att fortsätta på samma bröst vid nästa matning som hon slutade den förra på, då får hon mer av den feta. Att hon inte går att lägga ifrån sig behöver inte ha att göra med ätandet. Vår lilla var ett halvår innan vi kunde lägga ifrån oss henne när hon somnat
  • keron
    3bairns skrev 2013-10-27 16:57:49 följande:
    Om hon ökar dåligt i vikt kan det vara bra att vara uppmärksam. För att ha bra mjölk är det ju bra om mamman äter bra mat och dricker mycket. Viktigt också att ha det lugnt när man ammar. Stress påverkar utdrivningen av mjölken.
    Om du upplever att hon somnar mycket vid bröstet kan du testa att klä av henne lite. Det blir varmt mot mamma och det är lätt att bebisen blir slö om det är för varmt. Om du ammat ett bröst, testa att byta blöja eller göra något för attt väcka henne och sen amma lite  till.
    Att man får amma hela kvällarna är helt normalt, då är mjölken tunnare har jag för mig.  
    Mjölken är faktist tvärtom fetare på kvällen Det är bara ett normalt amningsmönster hos små bebisar att vilja tanka både mat och mamma på kvällarna
  • Frögurka

Tack för allas svar! Som flera skrivit - när hon somnar så brukar ja vöcka henne genom att ta upp henne på axeln för att rapa. Hållet henne där ett tag å sen får jon mer o äter på nytt. Beroende på hur lönge hon ätit så varierar de om ja bytet tutte eller om hon får samma. Inför varje amning så brukar ja försöka ge henne den tutten som hon fick sist just för att hon ska komma åt den fetare mjölken. Händer även ayt ja ibland handmjölkar bort lite av förmjölken. Men om ja pumpar mellan amningarna så tömmer ja ju ut mjölk som hon annars skulle äta nästa gång. Då blir hon ju mindre nöjd nästa gång. Hoppas ja svarat allas kommentarer o inte missat nån :)

• Flickan och kråkan

Hej! Ville bara säga att mitt tredje barn nu är 4 månader och första 2 månaderna så gjorde han ingenting annat än sov och ammade. Och jag menar verkligen det bokstavligen. Han sov inte ovanligt mycket men alla vaken tid så ammade han. Låg han inte vid bröstet så började han skrika. Vände vid 2 månader och är sedan dess världens lättsammaste och gladaste lilla pojke. Han var ju lätt att få nöjd tidigare också bara han fick amma men han fick efter 2 månader mycket vakentid utan just amning .

Jag har haft mycket mjölk med alla tre barnen och har fått blockamma (samma bröst flera amningstillfällen på raken). Min yngsta hade också samma typ av bajs som din, bättre nu men fortfarande åt gröna hållet ofta. Ökar i vikt fint. Se till att blockamma som du fått råd om tidigare i tråden. Överproduktion kan ge dålig viktuppgång. Och två tillfällen på samma bröst på raken kommer man oftast inte så långt med, särskilt inte när man ammar tätt. Jag har fått amma från ett bröst under ett par (upp till 6) timmar innan jag bytt. 

• Brumma

Som flera skrivit ovan låter det absolut som om du har "för mycket" mjölk.
    Barnet får inte i sig den fetare mjölken, går inte riktigt upp i vikt och KÄNNER SIG ALDRIG MÄTT..
    Eller iallafall enbart en kort stund.
    Därav att barnet vill äta så mkt.
    Jag har haft det så med båda mina barn men med andra barnet fick jag hjälp.

Ett sött är ju att blockamma, men det kan ta lång tid att få ner produktionen enbart genom att blockamma.
    Ny forskning har kommit fram till följande tillvägagångssätt..
    Först - TÖM brösten så fullständigt du bara kan med en bröstpump. Då "nollställer" du mjölkproduktionen. Därefter blockammar du med minst fyra timmar på varje bröst. Du ammar alltså enbart ena bröstet under fyra timmar innan du låter barnet ta andra bröstet. Oavsett om barnet under dessa fyra timmar vill äta två, tre eller fyra gånger.
    Detta gör att det andra bröstet inte får några signaler att starta mjölkproduktionen.
    När du sedan byter bröst kör du fyra timmar på det bröstet. Så fortsätter du så.
    Ibland kan man vara tvungen att göra "tömningen" två gånger.

Detta gjorde jag denna gång, och sonens bajs ändrades från grönt till gult på två dagar :)

Läs artikel från Amningshjälpen här..
    www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf

Lycka till!

• Frögurka

Igår körde de ihop sej lite så hon fick en flaska ersättning för ja var inte hemma. De gjorde att hon hoppade över en amning o sov väldigt länge. Till slut trodde ja hon somnat för natten o tuttarna var VÄLFYLLDA o ömma. Så för att klara natten valde ja att pumpa ur båda helt, för att min kropp skulle tro att hon ätit De enda ja fick ut från båda sprängfyllda va endast 60mm!!! Kunde inte klämma ut nån mjölk efteråt utan de verkade tomt! Seriöst, var de bara de ja hade?! När hon får ersättning drar hon i sejca 120-130mm. Vet att man inte ska stirra sej blind på mängden, men de var ju en enorm skillnad..

• Sweet life
    Frögurka skrev 2013-10-28 07:59:47 följande:
    Igår körde de ihop sej lite så hon fick en flaska ersättning för ja var inte hemma. De gjorde att hon hoppade över en amning o sov väldigt länge. Till slut trodde ja hon somnat för natten o tuttarna var VÄLFYLLDA o ömma. Så för att klara natten valde ja att pumpa ur båda helt, för att min kropp skulle tro att hon ätit De enda ja fick ut från båda sprängfyllda va endast 60mm!!! Kunde inte klämma ut nån mjölk efteråt utan de verkade tomt! Seriöst, var de bara de ja hade?! När hon får ersättning drar hon i sejca 120-130mm. Vet att man inte ska stirra sej blind på mängden, men de var ju en enorm skillnad..
    Alla kan inte pumpa ur sina bröst mer än så... Det är inget onormalt och betyder inte att det är all mjölk du har i brösten. 
  • lilaemma
    Man får sällan  ut lika mycket när man pumpar ut själv som barnet får när det ammar. 
  • skogsvitter

Då kunde du pumpa betydligt mer än mig! Jag fick ut max 20 ml, oftast bara några droppar. Om jag pumpade SAMTIDIGT som jag ammade fick jag ut åtminstone 70-80 ml. Jag helammade båda mina barn. Att man har svårt att få ut mjölk när man pumpar säger egentligen absolut ingenting! Så det var knappast "bara det" du hade
  • Frögurka

Va, skojar ni!! Ja vet ju att barnet är den mest effektiva pumpen. Känns skönt o höra att ni heller inte kunnat pumpa ur mer för ja vart lite chockad över den fjuttiga mängden ja fick ut. Men om de nu är så svårt att pumpa ur för att tömma, hur ska man då verkligen kunna tömma inför en blockamning? Rent logiskt tänker ja att vid blockamning så blir de en sjujävla stimulans på ena tutten vilket borde resultera i en sjujävla mängd mjölk.. Då triggar man ju först upp produktionen där, för att sen inte amma där? Vad är då vitsen? :) Ja är såååå tacksam för allas svar, tack!!!!!!!!

Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?