• xkim

Straff för tonåring

Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska uppfostra tonåringen 16år. Idag fick vi höra att han rökte på stan. Min man tycker vi ska dra av från månadspengen medans jag tycker att det räcker att vi pratar med honom. Jag tror inte på massa straff. Min man tycker att vi redan har pratat med honom och att det ska "kännas". Så jobbigt att vi inte kan enas om detta tycker jag :( Några förslag någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 19:40
    är inte säker på om han köpt ciggen själv...

• Svar på tråden Straff för tonåring
  • Lena

Jag tycker minska månadspeng verkar rimligt så han inte har råd att köpa cigaretter.

• Emelie 1987

Har han råd att handla cigaretter så har han råd att handla sina egna kläder/skor, sin egen mat och sina egna hygienprodukter.

En man, två barn, tre älsklingar
  • Fantasilös

Har man inte råd med cigaretter när man är ung så tigger man eller så stjäl man, så tror inte det hjälper..

• Cadencee

Mina föräldrar hade som "deal" att dom betalade halva körkortet om vi inte rökte. Så hade jag rökt hade mitt straff blivit 7000:-. Kanske lite OT..

men jag tycker på någon form av straff. Köper han redan kläder och betalar nöjen å sånt själv? Om inte så är det kanske dags att han ska göra det.

.

Theo 130329
  • xkim
    Fantasilös skrev 2013-10-27 19:33:18 följande:
    Har man inte råd med cigaretter när man är ung så tigger man eller så stjäl man, så tror inte det hjälper..
    Det är väl lite så jag tänker vet det f-n om straffet kommer göra någon nytta.
  • Mana08

Vi har kommit på min son flera gånger med att röka. Sist hade jag sagt, för att slippa lögner, "ska du röka så kan du lika gärna röka hemma".

Det skulle jag inte gjort för han fortsatte, inte med bara rökningen, utan även med lögnerna. Var en "olyckshändelse" som gjorde att han var tvungen att berätta. Nu har vi gjort så att han kommer att få sin månadspeng MEN inte själv. Han kommer alltså inte ha tillgång till kontanter. Jag bet att det kan ses som ett bidragande till stöld men då får han ta sitt straff för det. Han är ju straffmyndig så...

Kan anses hårt men klart att jag inte vill att han ska röka, stjäla eller låna pengar/cigg och hamna i någon skuldhärva där det kan gå riktigt illa i slutändan.

Så TS! Det hjälper oftast inte att prata med dom. Försök med ett hårdare straff, även om det är svårt!

• xkim
    Mana08 skrev 2013-10-27 20:04:20 följande:
    Vi har kommit på min son flera gånger med att röka. Sist hade jag sagt, för att slippa lögner, "ska du röka så kan du lika gärna röka hemma".
    Det skulle jag inte gjort för han fortsatte, inte med bara rökningen, utan även med lögnerna. Var en "olyckshändelse" som gjorde att han var tvungen att berätta. Nu har vi gjort så att han kommer att få sin månadspeng MEN inte själv. Han kommer alltså inte ha tillgång till kontanter. Jag bet att det kan ses som ett bidragande till stöld men då får han ta sitt straff för det. Han är ju straffmyndig så...
    Kan anses hårt men klart att jag inte vill att han ska röka, stjäla eller låna pengar/cigg och hamna i någon skuldhärva där det kan gå riktigt illa i slutändan.
    Så TS! Det hjälper oftast inte att prata med dom. Försök med ett hårdare straff, även om det är svårt!
    Personligen tror jag iförsig inte att mindre pengar bidrar till stöld, utan även där samtal om vad som är rätt o fel...
  • jordgubben11

Jag, är tonåring vill ditt barn röka kan du glömma att de går att stoppa... mamma och pappa försökte på alla sånnadär sätt i 2 år. sen gav dom upp och fokuserar på viktigare saker.

• Cadencee
    jordgubben11 skrev 2013-10-28 04:20:46 följande:
    Jag, är tonåring vill ditt barn röka kan du glömma att de går att stoppa... mamma och pappa försökte på alla sånnadär sätt i 2 år. sen gav dom upp och fokuserar på viktigare saker.

Absolut. MEN jag tycker ändå de borde få svida lite i ts sons plånbok. Tex om föräldrarna fortfarande betalar hans kläder - sluta med det. Har han råd att röka har han rpd med kläder. Och sen hålla sig till det!

Vill man som förälder att sina barn inte ska röka tycker jah man kan säga "visst rök du men då får du själv bekosta det här å det här".

(Alltså minderåriga)
    Theo 130329
Svar på tråden Straff för tonåring