• xkim

Straff för tonåring

Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska uppfostra tonåringen 16år. Idag fick vi höra att han rökte på stan. Min man tycker vi ska dra av från månadspengen medans jag tycker att det räcker att vi pratar med honom. Jag tror inte på massa straff. Min man tycker att vi redan har pratat med honom och att det ska "kännas". Så jobbigt att vi inte kan enas om detta tycker jag :( Några förslag någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 19:40
    är inte säker på om han köpt ciggen själv...

• Svar på tråden Straff för tonåring
  • The past is now

Ta hans pengar och stoppa dom på ett sparande, han kan skaffa sig ett helgjobb och tjäna sitt missbruk själv. Sluta köp kläder osv åt honom..usch vad ungar  curlas idag.

Jag jobbade och sparade till mitt körkort samt en egen bil! Jag var så stolt då..ojoj.  

• Zappy
    The past is now skrev 2013-10-28 06:45:30 följande:
    Ta hans pengar och stoppa dom på ett sparande, han kan skaffa sig ett helgjobb och tjäna sitt missbruk själv. Sluta köp kläder osv åt honom..usch vad ungar  curlas idag.

Jag jobbade och sparade till mitt körkort samt en egen bil! Jag var så stolt då..ojoj.  

Duktig du var då. Är man 16 år så ska man bli försörjd av föräldrarna och få kläder bl.a. Jag hoppas att du betalade allt för dig hemma också (faktiska kostnader)medan du sparade till det du ville ha.
    Muppar..
  • The past is now
    Zappy skrev 2013-10-28 07:09:11 följande:

Duktig du var då. Är man 16 år så ska man bli försörjd av föräldrarna och få kläder bl.a. Jag hoppas att du betalade allt för dig hemma också (faktiska kostnader)medan du sparade till det du ville ha.

Fick aldrig mitt barnbidrag..det ingick i den allmänna hushållskassan. Jag fick betala eller köpa mitt eget tvättmedel osv..ja och jag var då helt enkelt med att betala allt hemma.

Idag har jag inga skulder eller studielån...har allt jag behöver. Ingen bil i dagsläget för det har jag inte råd med.  

Duktig eller ej...jag har fått lära mig att hushålla och ta del av hur det faktiskt fungerar. Har svårt för bortskämda ungar... 
  • fluu

Det beror ju på hur allvarligt ni ser på rökning. Hos oss är rökning bland de grövsta barnen kunde företa sig och de hade inte haft ett liv efter att ha rökt, men då ska vi också ha bevis för det.
    Jag hade dragit in alla privilegium, ungen hade haft ett oerhört tråkigt liv innan tilliten var uppbyggd igen.
    Jag tror inte att en tonåring skulle lära sig någon mer än att inte åka fast av att typ få utegångsförbud i en vecka eller mista månadspengen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Zappy
    The past is now skrev 2013-10-28 07:27:50 följande:
    Fick aldrig mitt barnbidrag..det ingick i den allmänna hushållskassan. Jag fick betala eller köpa mitt eget tvättmedel osv..ja och jag var då helt enkelt med att betala allt hemma.

Idag har jag inga skulder eller studielån...har allt jag behöver. Ingen bil i dagsläget för det har jag inte råd med.  

Duktig eller ej...jag har fått lära mig att hushålla och ta del av hur det faktiskt fungerar. Har svårt för bortskämda ungar... 

Du betalade alltså den faktiska kostnaden hemma trots att du skulle bli försörjd i tonåren? Usch. Barnbidrag går ju till föräldrarna, det är inget som är självklart att barnen ska få. Studiebidrag går ju till den studerande.
    Muppar..
  • sextiotalist

Nu har vi inga förbud, mer än det som är lagligt förbud på, hemma. Jag tror inte på straff eller så. Så jag tror knappast att vår tonåring skulle hålla på att ljuga om sådant.

fluu skrev 2013-10-28 07:34:34 följande:
    Det beror ju på hur allvarligt ni ser på rökning. Hos oss är rökning bland de grövsta barnen kunde företa sig och de hade inte haft ett liv efter att ha rökt, men då ska vi också ha bevis för det.
    Jag hade dragit in alla privilegium, ungen hade haft ett oerhört tråkigt liv innan tilliten var uppbyggd igen.
    Jag tror inte att en tonåring skulle lära sig någon mer än att inte åka fast av att typ få utegångsförbud i en vecka eller mista månadspengen.
    Mina föräldrar försökte allt, men eftersom jag hade egen inkomst, arbetade exrtra, så kunde de inte styra den saken alls. De insåg detta efter ett tag. 

• Spartacus

Mina föräldrar förbjöd inte rökning, snusning, drickande.. de godkände det inte, men skammen när man blev påkommen var rätt nog! Samt att man ju tärde på tilliten och kanske fick stanna hemma när det var något Nästa gång.

En tonåring, så mycket som 16 år, bör ju uppmuntras att använda sitt eget huvud! Han är ju strax en vuxen, och då går det inte dra åt snörena utan hellre kanske peppa på de positiva sidorna och hoppas han kommer med ev problem...

• skogsvitter
    Spartacus skrev 2013-10-28 08:49:19 följande:
    Mina föräldrar förbjöd inte rökning, snusning, drickande.. de godkände det inte, men skammen när man blev påkommen var rätt nog! Samt att man ju tärde på tilliten och kanske fick stanna hemma när det var något Nästa gång.

En tonåring, så mycket som 16 år, bör ju uppmuntras att använda sitt eget huvud! Han är ju strax en vuxen, och då går det inte dra åt snörena utan hellre kanske peppa på de positiva sidorna och hoppas han kommer med ev problem...
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-10-28 08:40:35 följande:
    Nu har vi inga förbud, mer än det som är lagligt förbud på, hemma. Jag tror inte på straff eller så. Så jag tror knappast att vår tonåring skulle hålla på att ljuga om sådant.

Mina föräldrar försökte allt, men eftersom jag hade egen inkomst, arbetade exrtra, så kunde de inte styra den saken alls. De insåg detta efter ett tag. 

Har mitt barn så gott om pengar är det dags att ta ut hyra, en rejäl sådan eftersom hen tycker att hen har råd med cigaretter. Tycker hen att hen har råd även efter det har hen också råd att hyra sig ett rum i stan.
    Vi huserar inte rökare.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • TaSe

Jag började röka som tonåring och mina föräldrar försökte med allt! Mamma bröt sönder och kastade cigg så fort de kom innanför dörren, indragen månadspeng, jag var tvungen att lämna kvitto på allt jag köpte, jag fick utegångsförbud. De pratade, tjatade, ältade. Visade hemska bilder, berättade om sjukdomar. De gjorde verkligen allt.
    Hjälpte det? Nej.

Kommer ni på något bra så dela gärna med er. För nu har jag egna barn i tonåren.

Svar på tråden Straff för tonåring