• xkim

Straff för tonåring

Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska uppfostra tonåringen 16år. Idag fick vi höra att han rökte på stan. Min man tycker vi ska dra av från månadspengen medans jag tycker att det räcker att vi pratar med honom. Jag tror inte på massa straff. Min man tycker att vi redan har pratat med honom och att det ska "kännas". Så jobbigt att vi inte kan enas om detta tycker jag :( Några förslag någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 19:40
    är inte säker på om han köpt ciggen själv...

• Svar på tråden Straff för tonåring
  • hanna1

E nj här.sj har jag en tonåring kille 14.han e väldigt skötsam o respekterar andra Tycker e bra.inte röker eller dricker. E på han 24 hihi.men tycker idag e ungdomarna E för mk.de handlar om hur föräldrar uppfostra sina barn.har sett ute Att föräldrar röker me sina barn. Har sett o hört att föräldrar går me på att 13 uppåt har tatueringar

• sextiotalist
    fluu skrev 2013-10-28 09:47:03 följande:
    Har mitt barn så gott om pengar är det dags att ta ut hyra, en rejäl sådan eftersom hen tycker att hen har råd med cigaretter. Tycker hen att hen har råd även efter det har hen också råd att hyra sig ett rum i stan.
    Vi huserar inte rökare.
    Det får man inte göra som förälder, jag arbetade extra på helgerna, och skötte skolan exemplariskt.

Nåja, du hade troligen blivit försörjningsskyldig om du kastade ut ditt barn för att det rökte, jag tror inte du hade fått något större stöd i några instanser   
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-10-28 13:12:45 följande:
    Det får man inte göra som förälder, jag arbetade extra på helgerna, och skötte skolan exemplariskt.

Nåja, du hade troligen blivit försörjningsskyldig om du kastade ut ditt barn för att det rökte, jag tror inte du hade fått något större stöd i några instanser   
    Jag hade betalat för att hen skulle klara sig själv. Tycker man att man är vuxen nog att röka som det faktiskt är 18-årsgräns på är man vuxen nog att flytta hemifrån. Mitt hem, mina regler.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • beccagranen

Alltså jag kanske ser rökning på ett annat sätt, men att kasta ut sin 16åring på gatan för att kan röker? eller att ta bort allt han behöver, för en cigg? Jag håller med om att det är oacceptabelt med rökning, men att gå så långt är ju bara överdrift. Man ska absolut visa vart man står i frågan om rökning, tala med dem osv. men i slutändan så är det han själv som väljer vad han vill göra. Det hör till ungdomen att göra saker vi föräldrar ogillar, att testa röka cigg, dricka en öl och sexualitet. Inget föräldrar gillar, men så är det. Det som jag tror fungerar bäst är att snacka med grabben, prata om beroendet, kostnaden och hur oatraktivt dte är med rökning idag. Tala om framtdien, hans plan  och kanske det bästa, en fysisk aktivitet där rökning endast skadar så han blir tvungen att avstå. Alla sportkillarna på gymnasiet höll sig borta från alkohol och tobak pga sitt stora sportintresse. Jag tor att förbud och hot bara gör mer skada för tonåringar, att tilltala dem som de vuxna dem börjar bli och vinna tilliten är nog mycket bättre. Och det viktigaste är att beslutet faller på honom, och inte för att ni tvingar. Sen är det så att man kan alltid få tag i både de ena och andra i den åldern, och stryper man alla tillgångar så blir de tvugna att lösa det själva. Jag skulel oroa mig mer för att han hamnar i fel sällskap där han får sitt ifrån, och dom måste få något från honom i gengäld.

• sextiotalist
    fluu skrev 2013-10-28 13:33:45 följande:
    Jag hade betalat för att hen skulle klara sig själv. Tycker man att man är vuxen nog att röka som det faktiskt är 18-årsgräns på är man vuxen nog att flytta hemifrån. Mitt hem, mina regler.
    Det finns många sätt att hantera sin tonåring, att kasta ut en tonåring för att den inte gör som mor och far anser att man ska göra, skapar nog ingen bra relation, bara att veta att man har det hotet över sig kan räcka.

Det kan finnas skäl att man inte kan ha kvar en mindreårig i sitt hem, men i min värld så är det först när tonåringen har ett så destruktivt liv att övriga familjemedlemmar riskeras att ta skada, mentalt eller fysiskt. 
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-10-28 14:14:49 följande:
    Det finns många sätt att hantera sin tonåring, att kasta ut en tonåring för att den inte gör som mor och far anser att man ska göra, skapar nog ingen bra relation, bara att veta att man har det hotet över sig kan räcka.

Det kan finnas skäl att man inte kan ha kvar en mindreårig i sitt hem, men i min värld så är det först när tonåringen har ett så destruktivt liv att övriga familjemedlemmar riskeras att ta skada, mentalt eller fysiskt. 
    Det finns ett väldigt lätt och bra alternativ då - börja inte röka. Rökning är något som inte accepteras av någon i vårt hem. Förhoppningsvis lär ungarna ändå bli som jag som växt upp helt utan att bli rökförgiftad - att tycka att det är det vidrigaste som finns.
  • sextiotalist
    fluu skrev 2013-10-28 13:33:45 följande:
    Javisst, men du kan styra vad som händer i ditt hem inte vad som händer utanför hemmet. Men visst, skulle ditt barn börja röka, så kicka ut barnet bara, men du kan nog räkna med en störd relation framöver
  • xkim

Vet ni jag tycker det är underbart skönt att det finns åsikter åt både ena och andra hållet i denna fråga det visar ju att varken jag eller min man har "rätt" Nu ska vi liksom bara komma överens om vad som ska gälla, nej för mig är det inte hela världen att han testar röka MEN idag fick vi höra att det finns ungdomar som använder droger på hans skola! Om han tar steget dit vad fan gör man då?! 

• fluu
    sextiotalist skrev 2013-10-28 19:00:40 följande:
    Javisst, men du kan styra vad som händer i ditt hem inte vad som händer utanför hemmet. Men visst, skulle ditt barn börja röka, så kicka ut barnet bara, men du kan nog räkna med en störd relation framöver
    Jag antar att alla föräldrar har vissa saker som under inga som helst omständigheter accepteras, hos oss är en av de grejerna rökning och mitt barn vet redan nu att jag menar vad jag säger. Dock skulle hon bara bli varnad och få indraget liv vid första resan. Och att låta bli att röka är inte direkt svårt, speciellt inte med utbildning i ämnet. Av mina tio närmaste vänner är det EN som provat att röka, resten vet att det inte är coolt att röka idag..

Försöker skapa en generation som inte är lika fucked up som min och ditt barns...
  • fluu
    xkim skrev 2013-10-28 19:46:32 följande:
    Vet ni jag tycker det är underbart skönt att det finns åsikter åt både ena och andra hållet i denna fråga det visar ju att varken jag eller min man har "rätt" Nu ska vi liksom bara komma överens om vad som ska gälla, nej för mig är det inte hela världen att han testar röka MEN idag fick vi höra att det finns ungdomar som använder droger på hans skola! Om han tar steget dit vad fan gör man då?! 
    Jag hade kört punktmarkering och indragna privilegium till tilliten är uppbyggd igen där med.
Svar på tråden Straff för tonåring