Alltså jag kanske ser rökning på ett annat sätt, men att kasta ut sin 16åring på gatan för att kan röker? eller att ta bort allt han behöver, för en cigg? Jag håller med om att det är oacceptabelt med rökning, men att gå så långt är ju bara överdrift. Man ska absolut visa vart man står i frågan om rökning, tala med dem osv. men i slutändan så är det han själv som väljer vad han vill göra. Det hör till ungdomen att göra saker vi föräldrar ogillar, att testa röka cigg, dricka en öl och sexualitet. Inget föräldrar gillar, men så är det. Det som jag tror fungerar bäst är att snacka med grabben, prata om beroendet, kostnaden och hur oatraktivt dte är med rökning idag. Tala om framtdien, hans plan och kanske det bästa, en fysisk aktivitet där rökning endast skadar så han blir tvungen att avstå. Alla sportkillarna på gymnasiet höll sig borta från alkohol och tobak pga sitt stora sportintresse. Jag tor att förbud och hot bara gör mer skada för tonåringar, att tilltala dem som de vuxna dem börjar bli och vinna tilliten är nog mycket bättre. Och det viktigaste är att beslutet faller på honom, och inte för att ni tvingar. Sen är det så att man kan alltid få tag i både de ena och andra i den åldern, och stryper man alla tillgångar så blir de tvugna att lösa det själva. Jag skulel oroa mig mer för att han hamnar i fel sällskap där han får sitt ifrån, och dom måste få något från honom i gengäld.