• xkim

Straff för tonåring

Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska uppfostra tonåringen 16år. Idag fick vi höra att han rökte på stan. Min man tycker vi ska dra av från månadspengen medans jag tycker att det räcker att vi pratar med honom. Jag tror inte på massa straff. Min man tycker att vi redan har pratat med honom och att det ska "kännas". Så jobbigt att vi inte kan enas om detta tycker jag :( Några förslag någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 19:40
    är inte säker på om han köpt ciggen själv...

• Svar på tråden Straff för tonåring
  • xkim
    Fantasilös skrev 2013-10-27 19:33:18 följande:
    Har man inte råd med cigaretter när man är ung så tigger man eller så stjäl man, så tror inte det hjälper..
    Det är väl lite så jag tänker vet det f-n om straffet kommer göra någon nytta.
  • xkim
    Mana08 skrev 2013-10-27 20:04:20 följande:
    Vi har kommit på min son flera gånger med att röka. Sist hade jag sagt, för att slippa lögner, "ska du röka så kan du lika gärna röka hemma".
    Det skulle jag inte gjort för han fortsatte, inte med bara rökningen, utan även med lögnerna. Var en "olyckshändelse" som gjorde att han var tvungen att berätta. Nu har vi gjort så att han kommer att få sin månadspeng MEN inte själv. Han kommer alltså inte ha tillgång till kontanter. Jag bet att det kan ses som ett bidragande till stöld men då får han ta sitt straff för det. Han är ju straffmyndig så...
    Kan anses hårt men klart att jag inte vill att han ska röka, stjäla eller låna pengar/cigg och hamna i någon skuldhärva där det kan gå riktigt illa i slutändan.
    Så TS! Det hjälper oftast inte att prata med dom. Försök med ett hårdare straff, även om det är svårt!
    Personligen tror jag iförsig inte att mindre pengar bidrar till stöld, utan även där samtal om vad som är rätt o fel...
  • xkim

Vet ni jag tycker det är underbart skönt att det finns åsikter åt både ena och andra hållet i denna fråga det visar ju att varken jag eller min man har "rätt" Nu ska vi liksom bara komma överens om vad som ska gälla, nej för mig är det inte hela världen att han testar röka MEN idag fick vi höra att det finns ungdomar som använder droger på hans skola! Om han tar steget dit vad fan gör man då?! 

• xkim
    next2u skrev 2013-10-29 11:17:51 följande:
    Straff hörde väl 1900-talet till eller?

Som förälder är du ledare över ditt barn. En ledare är en som "går före". Straff och belöning är förlegat.

Du/Ni behöver kommunicera med honom. Varför röker han?`Varför har han behov av det?

Om inte ni gör det är chansen mycket mindre att han fastnar i sådant.

VIsa honom bilder och fakta omkring rökning och låt honom ta ställning sedan själv.

Min mor dog i cancer pågrund av rökning när hon var ca 45.

Jag röker inte.                  
    Gillar ditt svar, vi försöker vara ledare här hemma (inte alltid lätt kan jag lova) Tonåringen vill gärna vara familjens överhuvud :/ 
Svar på tråden Straff för tonåring