Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

Enorma godispåsar i lösgodis!!

De påsarna som finns på ica maxi rymmer 5 liter! Jag var på en föreläsning och föreläsaren hällde vatten i påsen - det rymdes faktiskt 5 liter! Ni kan ju prova...

PrinsessanLeia skrev 2013-10-28 18:46:15 följande:
    Det intressanta är ju comså att priset på lösgodis varit i princip kostant sen -90 medan priset på frukt dubblerats.
    Ja, det är konstigt. En ostkrokspåse kunde man få för 10 kronor, men då var den mindre än de som finns idag. Så där tror jag tom att priserna minskat.

• pigglet
    Momat skrev 2013-10-28 19:35:36 följande:
    Alltså 5 liter är ju sjukt mycket godis.
    Här i Finland har vi inte så stora påsar (åtminstone inte där jag bor), jag skulle gissa att det ryms ca 1 liter i påsarna, max 1,5 (papperspåsar med platt botten).

Prova hälla vatten i en sådan påse. Jag gissar att du blir överraskad...
  • pigglet

I mitten av 80-talet kostade en ostkrokspåse ca 10 kronor, men den var mycket mindre än de är idag (kommer ni ihåg de där avlånga, smala påsarna? Kan de ha rymt 100 gram kanske?) Så de har faktiskt blivit billligare de sista 30 åren.

En gott o blandat kostade 10 kronor. Mindre godispåsar låg mellan 6-10. (ja, jag kommer ihåg, för min kompis fick 10 kronor i veckopeng och kunde köpa påsar. Själv fick jag 5 kronor och då räckte det inte till en påse).
    Klubbor:1 krona.

Så jag skulle säga att inget har hänt med priserna på godis och annat snask.

Priserna på frukt har jag inte samma koll på. Men i mitten av 90-talet tror det mesta (äpplen, apelsiner, päron, bananer) kostade ca 10 kronor/kg ordinarie.      

Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!