• Gojtan

Enorma godispåsar i lösgodis!!

Hej!!

Jag måste bara skriva ett inlägg för att se om det finns någon där ute som öht reagerat på hur stor skillnad i storlek det är på godispåsar idag jämfört med när vi var små (är 38 år)??!

Jag kan förstå det rent taktiska av dem som tjänar på godisförsäljning eftersom man säkert rent psykologiskt lockas att plocka lite mer.

Det som stör mig är när jag tar med mig min lille 4-åring till affären och ska plocka ihop en liten påse åt honom. Jag tycker de påsar som säljs som "lördagsgodis-påsar", är för stora för små barn i 4-årsåldern så jag vill plocka lite i en påse istället. Men när han ser att de där 100g som knappt täcker botten på påsen, så tycker han så klart att det ser väldigt lite ut!!!

Ja jag löser det med att köpa en tablettask istället ibland, inte ta med honom och fylla lite i en 1-liters plastpåse hemma eller bara ge honom några godisar ur familjens påse. Men jag förundras över att ingen verkar reagera på det här öht!?? Eller har jag missat ngt???

Min 4-åring kommer ju bli äldre och vilja ha mer en dag och då blir det inte lika lätt att motivera varför påsen inte är full.

Det finns säkert hundra lösningar även där. Jag tycker bara det är både etiskt och moraliskt fel att göra påsarna så stora!

• Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!
  • Purpurbräcka

Om jag bara vill ha lite godis brukar jag ta en plastpåse från fruktavdelningen!

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Loppsan

Ja det där går igen i mycket vi äter och dricker. Portioner har blivit större, och likaså glas och porslin som vi ska dricka mjölk, Cola och latte ur. När jag var barn var det små glas på typ 2dl, idag är de stora från Ikea som rymmer det dubbla. Även innehållet i chipspåsar har blivit större. Förr 200gr, nu ser man oftast 300-500gr-påsar.

• Gojtan
    Purpurbräcka skrev 2013-10-27 21:02:10 följande:
    Om jag bara vill ha lite godis brukar jag ta en plastpåse från fruktavdelningen!

Ja det har faktiskt jag också gjort någon gång. Jag blir lite irriterad bara över hur de taktiskt får folk att köpa mer godis än de annars kanske inte hade gjort om påsarna var mindre. Det är omoraliskt och fel - och då speciellt eftersom barn äter mer godis än de behöver och mår bra av!!
  • Gojtan
    Loppsan skrev 2013-10-27 21:03:38 följande:
    Ja det där går igen i mycket vi äter och dricker. Portioner har blivit större, och likaså glas och porslin som vi ska dricka mjölk, Cola och latte ur. När jag var barn var det små glas på typ 2dl, idag är de stora från Ikea som rymmer det dubbla. Även innehållet i chipspåsar har blivit större. Förr 200gr, nu ser man oftast 300-500gr-påsar.

Ja visst är det så. Folk har ju vuxit också - på längden och bredden. Så vi äter väl mer pga det också och behöver större tallrikar då.

Men det verkar som om ingen reagerar - som om antingen ingen ser det effektiva sättet att få sålt mer godis, eller så bryr man sig inte???
  • straw2008

Fast jag vill dricka ur stort glas. Jobbigt o fylla på hela tiden plus att det inte får plats med is. Ang godispåsar så rymmer ju vissa 2 liter o det är galet stort.

I kinamockaskogen.....
  • Gojtan
    straw2008 skrev 2013-10-27 21:08:26 följande:
    Fast jag vill dricka ur stort glas. Jobbigt o fylla på hela tiden plus att det inte får plats med is. Ang godispåsar så rymmer ju vissa 2 liter o det är galet stort.

Ja det håller jag med om! Jag dricker också mkt och då gärna ur stora glas. Men man fyller ju dem inte alltid med söta drycker iaf. ????
  • straw2008
    Gojtan skrev 2013-10-27 21:12:20 följande:
    Ja det håller jag med om! Jag dricker också mkt och då gärna ur stora glas. Men man fyller ju dem inte alltid med söta drycker iaf. ????

Nää precis. Det är väl av samma skäl man inte serverar öl i 1-2 dl glas.
    I kinamockaskogen.....
  • Juml001

Våra ungar äter inte mycket godis så vi har en regel, man tar inte mer än vad man äter upp. Men de är väldigt duktiga, duktigare än mig iaf. De äter tills de är nöjda och inte tills de nästan kräks.

• blomman07

Jag är inte jättegammal men jag minns att det fanns påsar vid lösgodiset som var lika stora som en handflata ungefär! Det var mycket roligare när man fick proppa hela påsen full.. Ska man göra det idag kostar det väl säkert över hundralappen.

• Marlean

Jag och min man köper ibland bara en godis av varje sort vi faktiskt gillar. Det funkar bra och man behöver inte alltid mer.

Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!