Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Enorma godispåsar i lösgodis!!

Det första som äter är ögonen, så är det. Sen har vi den inbyggda biten (en gen, tror jag) som säger : Ät allt du kan NU för du kanske inte får något imorron." Ologiskt idag, när vi i princip kan äta vad som helst när som helts, men väl så logisk under däggdjurens 220 miljoner långa historia. Men tyvärr går evolutionen inte så snabbt. Vi äter upp det som finns, helt enket.

Ovanstående är naturligtvis en generalisation. Men tester har gjorts bland annat om hur storleken på tallriken inverkar på hur mycket vi äter. Överviktiga får ibland rådet att byta från morderna tallrikar till moderna assietter. Det verkar som att stora flertalet faktiskt blir mätta av att äta på assiett. Så kan man också ta till argumentet att en normalstor assiett år 2013 är lika stor som en normalstor tallrik 1950.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    PrinsessanLeia skrev 2013-10-28 18:46:15 följande:
    Det intressanta är ju comså att priset på lösgodis varit i princip kostant sen -90 medan priset på frukt dubblerats.
    Dubblerats vet jag inte, men helt klart har priset på frukt ökat mer än priset på lösgodis (som också har ökat.....)
  • Aniiee
    pigglet skrev 2013-10-28 21:48:12 följande:
    I mitten av 80-talet kostade en ostkrokspåse ca 10 kronor, men den var mycket mindre än de är idag (kommer ni ihåg de där avlånga, smala påsarna? Kan de ha rymt 100 gram kanske?) Så de har faktiskt blivit billligare de sista 30 åren.

En gott o blandat kostade 10 kronor. Mindre godispåsar låg mellan 6-10. (ja, jag kommer ihåg, för min kompis fick 10 kronor i veckopeng och kunde köpa påsar. Själv fick jag 5 kronor och då räckte det inte till en påse).
    Klubbor:1 krona.

Så jag skulle säga att inget har hänt med priserna på godis och annat snask.

Priserna på frukt har jag inte samma koll på. Men i mitten av 90-talet tror det mesta (äpplen, apelsiner, päron, bananer) kostade ca 10 kronor/kg ordinarie.      
    Du glömmer en sak: Inflationen. 10 kr 1985 är "värda" 20 kr idag, lite drygt. Så jo, godis är billigare idag än då.
Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!