• Anonym (Eva)

Hur mycket kostar bouppteckning/arvskifte/tvångsskifte?

Jobbar någon inom branschen och kan ge ett ungefärligt pris på följande eller om du själv de senaste åren betalat för något/flera poster av följande i ett arvsskifte där parterna var oense och kan uppge vad du betalade?

Bouppteckning (pga dödsfall)

Arvskifte med hjälp av arvskiftesman

Tvångsskifte (om parterna inte kommer överens).

Överklagande av tvångsskiftet

Står inför ett besvärligt arvskifte med flera olika viljor, svårvärderad egendom och flera fastigheter

• Svar på tråden Hur mycket kostar bouppteckning/arvskifte/tvångsskifte?
  • Ramborg

Det dyraste jag fakturerat var strax över 38 000. Det var en komplicerad bouppteckning men arvskifte ingick inte.

42.
  • Anonym (Eva)
    Ramborg skrev 2013-10-29 11:34:07 följande:
    Det dyraste jag fakturerat var strax över 38 000. Det var en komplicerad bouppteckning men arvskifte ingick inte.
    Tack så mycket för ditt svar!

Har du sysslat med arvsskiften också?

• Ramborg
    Anonym (Eva) skrev 2013-10-29 11:35:56 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!

Har du sysslat med arvsskiften också?

Ja. Jag kostade ca 1400 per timme och sedan beror det ju helt på hur osams de är. I ett dödsbo fick jag vara med i huset när arvingarna skulle dela upp lösöret också. Timme efter timme med att dela upp porslinskoppar, köksstolar och linnedukar, och så ömsom någon som blev skitförbannad och nästan började slåss med någon annan. Värderingsfrågorna tog jättelång tid att lösa.

Det kan bli precis hur dyrt som helst om man är tillräckligt osams...
    42.
  • Anonym (Eva)
    Ramborg skrev 2013-10-29 11:43:07 följande:

Ja. Jag kostade ca 1400 per timme och sedan beror det ju helt på hur osams de är. I ett dödsbo fick jag vara med i huset när arvingarna skulle dela upp lösöret också. Timme efter timme med att dela upp porslinskoppar, köksstolar och linnedukar, och så ömsom någon som blev skitförbannad och nästan började slåss med någon annan. Värderingsfrågorna tog jättelång tid att lösa.

Det kan bli precis hur dyrt som helst om man är tillräckligt osams...
    Hua. så petiga är nog inte vi.

Men 30 000 för bouppteckning och arvskifte låter inte som en galet låg gissning eller? Även om jag förstår att det kan skena iväg.

Jättetack för dina svar, har du varit inblandad i tvångsskiften också? I så fall, är det dyrare?
  • Anonym (p)
    Anonym (Eva) skrev 2013-10-29 11:49:40 följande:
    Hua. så petiga är nog inte vi.

Men 30 000 för bouppteckning och arvskifte låter inte som en galet låg gissning eller? Även om jag förstår att det kan skena iväg.

Jättetack för dina svar, har du varit inblandad i tvångsskiften också? I så fall, är det dyrare?
    Vi sålde rubbet på auktion, Var det någon som ville ha något fick hen vara med och ropa bland alla andra.
Svar på tråden Hur mycket kostar bouppteckning/arvskifte/tvångsskifte?