INGET fungerar! Ungen lyssnar fan aldrig!
Ja, sök hjälp. Avlastning av något slag. Så du får vila upp dig lite. Låter som att du kanske behöver det.
Jag antar att det är i stundens hetta som du hotar med att han får flytta någon annanstans ifall han inte sköter sig och att du egentligen inte menar det, men det bör du nog verkligen sluta upp med att säga. För det är ju jättehemskt och du tror väl inte att han kommer sköta sig bättre bara för att du, som bör älska honom ovillkorslöst, säger att "Om du inte beter dig som jag vill så vill jag inte ha dig." Varför skulle han då vilja behaga dig om han, till synes, är så oviktig för dig? Menar bara att han kanske uppfattar det så.
Min son är 3½ och han kan reagera starkt på vissa saker. Bli arg, slå, kasta saker och så vidare. Men allting har blivit väldigt mycket bättre under de senaste månaderna. Något jag har märkt att gör en väldig skillnad när det kommer till vissa av utbrotten är att varna honom i förväg ifall jag vet att någonting kommer göra honom besviken. Så, om vi exempelvis skall till affären och det inte är lördag så säger jag redan när vi börjar klä på oss här hemma att vi skall till affären, men vi skall inte köpa något godis och inte köpa några leksaker. Så blir han lite tjurig, men inte mer än så. Så påminner jag honom om det igen när vi kommer fram till affären. Ifall jag inte säger något är risken stor att han blir arg i affären och då, när han väl har plockat på sig en leksak och vill ha den, är risken mycket större för att han får ett utbrott.
På samma sätt så kan man förvarna för andra saker också som man vet att kan leda till utbrott. Så att barnet får smälta det hela innan situationen uppstår.
Ja, detta har hjälpt här i alla fall. Något annat som hjälpt när det kommit till att slänga leksaker och sådana saker är att jag först varnat honom och sedan tagit undan den leksak som han slagit mig med eller som han drämt in i en vägg eller något för att han varit arg. Den har då lagts undan och så har jag tagit fram den igen tidigast nästa dag.
Och när han för några veckor sedan blev vansinnig när det blev dags att städa på kvällen så sade jag att "om du inte plockar undan efter dig så kan du ju inte ha alla de där leksakerna, så då tar jag och samlar ihop dem i påsar och lägger ut dem i förrådet tills du lärt dig plocka undan efter dig". Han valde då att inte städa upp, utan att låta mig ta undan leksakerna. Då var han tillfreds med det valet eftersom det innebar att han slapp städa. Men sedan, ett par dagar senare, så insåg han att det inte var så kul att jag tagit undan så många av hans leksaker och då började han städa undan bättre efter sig. Och efter nästan en vecka så tog jag fram leksakerna igen. Sedan dess så har han skött sig mycket bättre.
Och ja, en sak till: Jag försöker läsa av vad för humör sonen är på. Ifall han är trött och/eller grinig så ber jag honom inte plocka upp sina leksaker själv utan då säger jag istället att "Nu tar vi och hjälps åt med att städa upp dina saker". Då går det bättre. Andra dagar, när han är piggare, så säger jag att han får städa själv.