• kommerintepånåt

Tröck eller tryckte?

Säger ni tröck eller tryckte? Min svenskalärare (är gymnasieelev) säger att båda är rätt men har aldrig mött någon annan som säger som jag, haha!

Och när vi ändå talar om hur folk pratar, säger ni att "sitta i någons famn" eller "sitta i någons knä"? Här är jag också en outsider och frågade min pojkvän ifall jag kunde ligga i hans famn. Han sa typ "ååh vad gulligt du pratar" haha, men ordet famn kommer alltid naturlig för mig? 

• Svar på tråden Tröck eller tryckte?
  • Aniiee

Jag säger snarast "tryk", en slags sammanblandning mellan tröck och tryckte. Båda är rätt. tröck är dialektalt, men jag är av åsikten att så länge man inte uttrycker sig helt år helsike kan man tala som man vill/är van (SKRIVA är däremot en annan femma)

För mig är "sitta i någons famn" och "sitta i någons knä" inte samma sak, så jag säger båda och menar olika saker, 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • kommerintepånåt
    Aniiee skrev 2013-10-30 00:20:55 följande:
    Jag säger snarast "tryk", en slags sammanblandning mellan tröck och tryckte. Båda är rätt. tröck är dialektalt, men jag är av åsikten att så länge man inte uttrycker sig helt år helsike kan man tala som man vill/är van (SKRIVA är däremot en annan femma)

För mig är "sitta i någons famn" och "sitta i någons knä" inte samma sak, så jag säger båda och menar olika saker, 
    Vet du vart man säger tröck? För jag är stockholmare och har ingen aning om vart jag fick "tröck" ifrån :)

• KaeJ
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:25:18 följande:
    Vet du vart man säger tröck? För jag är stockholmare och har ingen aning om vart jag fick "tröck" ifrån :)

Jag är från Östergötland och säger tröck.

När jag flytta till Småland kommenterade folk att jag sa just tröck och inte tryckte.
  • John D
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:25:18 följande:

Gävle.
    Här säger dom "tröck" istället för "tryckte", "lös" istället för "lyste" osv.
    Som inflyttad håller det på att driva mig till vansinne, det låter ju inte riktigt klokt!
  • KaeJ
    KaeJ skrev 2013-10-30 00:27:22 följande:
    Jag är från Östergötland och säger tröck.

När jag flytta till Småland kommenterade folk att jag sa just tröck och inte tryckte.
    Säger även röck åt ryckte.
  • kommerintepånåt
    John D skrev 2013-10-30 00:29:21 följande:
    Gävle.
    Här säger dom "tröck" istället för "tryckte", "lös" istället för "lyste" osv.
    Som inflyttad håller det på att driva mig till vansinne, det låter ju inte riktigt klokt!
    Haha jobbigt (:
  • kommerintepånåt
    KaeJ skrev 2013-10-30 00:30:17 följande:
    Säger även röck åt ryckte.
    Fan det gör jag också, pratar typisk stockholmska förutom när det kommer till sånnahär saker haha
  • Jemp

Tryckte.

Både famn och knä funkar. Jag säger nog sitta i knät men ligga i famnen.

• Aniiee

Jag tror..... hypotes jag har.... att man säger tröck, röck, lös, pös (pyste) osv i HELA LANDET! Utom i storstäderna, kanske. Det är kanske mer "gammalsvenska" än dialekt, egentligen. Jag baserar den tanken på att min mormor sa så (gammal) och hon har bott i blekinge, skåne, östergötland och Stockholm. Min pappa, sa också så. Han var ganska gammal han med, kom från Pite. ALLA andra mina släkligar, som bor i nästan alla landskap mellan Norrbotten och Blekinge säger så i vardagslag. Även gamla stockholmare jag känner säger samma sak.

Jag tror att det är generationerna "talar som man skriver" som är i farten.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Flash Gordon
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:06:54 följande:
    Säger ni tröck eller tryckte? Min svenskalärare (är gymnasieelev) säger att båda är rätt men har aldrig mött någon annan som säger som jag, haha!

Och när vi ändå talar om hur folk pratar, säger ni att "sitta i någons famn" eller "sitta i någons knä"? Här är jag också en outsider och frågade min pojkvän ifall jag kunde ligga i hans famn. Han sa typ "ååh vad gulligt du pratar" haha, men ordet famn kommer alltid naturlig för mig? 

Famn är armarna och knä är just ... knäna.

Har svårt att se någon SITTA i någon annans famn.  

Tröck (tryckte), löft (lyfte), lös (lyste), böt (bytte), röck (ryckte) osv ...

Dialekt.

Finns bland annat i norra Uppland och Gästrikland     
Svar på tråden Tröck eller tryckte?