• kommerintepånåt

Tröck eller tryckte?

Säger ni tröck eller tryckte? Min svenskalärare (är gymnasieelev) säger att båda är rätt men har aldrig mött någon annan som säger som jag, haha!

Och när vi ändå talar om hur folk pratar, säger ni att "sitta i någons famn" eller "sitta i någons knä"? Här är jag också en outsider och frågade min pojkvän ifall jag kunde ligga i hans famn. Han sa typ "ååh vad gulligt du pratar" haha, men ordet famn kommer alltid naturlig för mig? 

• Svar på tråden Tröck eller tryckte?
  • mammasmirakel

Tryckte. Ryckte. Lyste.
    Bor i en stad med 100.000 invånare och har aldrig hört nån säga tröck här iaf :)

• Sweet life

Tryckte säger jag, bor i Stockholm och uppfödd i mälardalen...

Att säga Tröck istället för tryckte är lika bonnigt som att säta tatt istället för tagit....

• Josephine96

Jag säger tryckte och att sitta i någons knä. Är dock rätt säker  på att äldre människor här säger "tröckte"

• Paulina P P

Från Skåne. Säger tryckte.

• Familjen L

Jag kommer från Uppsala och säger både Tröck och tryckte. Likaså klöpp och klippte. Det är dialektalt

• Åsa

Vad modersmålstalande säger regionalt är inte "fel". Däremot är "tröck" inte korrekt i skrift. Själv upplever jag det som rätt så brett dialektalt.

• JPT

Jag säger "tryckte" och kommer från Stockholm. Bor i Göteborg sedan några år och här tycker jag att jag hör "tröck" ganska ofta. 

Sedan säger jag "sitta i någons knä" men "ligga i någons famn" - helt olika saker för mig Glad 

• Pimpinellan

Tryckte säger jag. Nåt jag däremot verkar ensam om är att säga -och även skriva- är "beslutade". "Beslöt" låter horribelt i mina öron/ögon och varje gång jag läser det reagerar jag. Sluta-slutade tycker jag är logiskt eller säger ni slöt kanske? Ja,om ordet tillsluta om man tar bort till så säger man förstås slöt,men inte annars väl...?

• Flash Gordon
    Pimpinellan skrev 2013-11-01 15:19:00 följande:
    Tryckte säger jag. Nåt jag däremot verkar ensam om är att säga -och även skriva- är "beslutade". "Beslöt" låter horribelt i mina öron/ögon och varje gång jag läser det reagerar jag. Sluta-slutade tycker jag är logiskt eller säger ni slöt kanske? Ja,om ordet tillsluta om man tar bort till så säger man förstås slöt,men inte annars väl...?

Beslöt är korrekt svenska:
    http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/starka-verbformer-far-lattare-folkets-karlek_1943151.svd

Väldigt ofta är böjningen blandad, och olika former konkurrerar: beslöt/beslutade (ungefär lika vanliga)
  • Kodia

Jag säger tryckte. (Kommer från Gbg)
    Famn och knä är inte samma sak - knä är benen och famn är armarna. Om TS menade att hon och pojkvännen båda skulle ligga ner, och han ha armarna runt henne tycker jag att det passar med "ligga i hans famn", även om jag inte skulle säga så själv. Om hon menar att pojkvännen skulle sitta upp i soffan, och hon ha huvudet på hans lår så tycker jag att man ska säga "ligga i hans knä".

• z00ey

Jag kommer från Blekinge och säger tryckte. Jag har aldrig hört någon säga tröck, bara läst att det är vanligt i talspråk i Uppland, runt Södertälje och i södra Östergötland (även trycken förekommer som perfektparticip). Men i skriftspråk är alltså tryckte det enda korrekta.

Jag säger både sitta i knä och famn, men när jag tänker efter använder jag nog famn mer när det handlar om bebisar och små barn. De blir ju lite mer omfamnade, medan ett större barn eller en vuxen mest sitter på någons ben.

• Biffus

Jag säger tryckte, lyste, myste och ryckte. Inget "tröck, lös, mös och röck".

Svar på tråden Tröck eller tryckte?