• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt

Det här var intressant…..

-citat-
    Våga fråga varifrån fördomarna kommer

Är 98 procent av somalierna i Sverige arbetslösa och ligger på en madrass och slötuggar kat hela dagarna? Självklart inte. Men om det vore så, skulle Sveriges Television då våga rapportera om det?

Frågan kom upp nyligen, då jag ansåg att det var ungefär ett reportage av det här politiskt inkorrekta slaget som skulle behövas för att väga upp ett programs i övrigt förutsägbara och "svt-vänsterhärliga" innehåll.

En kollega hoppade i taket och rasistanklagelsen mot mig kom förstås som ett brev på posten. Personen i fråga menade att om läget vore så här bland somalier i Sverige, måste det till varje pris tystas. Annars frodas ondskefulla fördomar. Jag menar precis tvärtom. Det är först när vi kan tala öppet om laddade frågor, de dunkla krafter som rasistar ner vårt land kan stoppas. Vid en första anblick kan kanske kollegans inställning verka god, men det handlar om kontraproduktiv välvilja, i själva verket kanske till och med rent förtryck.

För några år sen handlade programmet Nattcafé om fördomar mot romer. Samtliga gäster tyckte det var lika hemskt med alla osanningar om "tjyvaktiga zigenare". Gott så. Men inte en enda fråga om bakgrunden till fördomarna ställdes. Och det ironiska var att när programmet var slut och gästerna gått hem, hade allt porslin stulits från redaktionen. I dag ångrar programledaren Siewert Öholm att han inte berättade om händelsen i nästa Nattcafésändning. Vad det handlar om är att inte se ner på människor och omyndigförklara dem, utan bevärdiga dem med att få svara på kritiska frågor på precis samma sätt som andra.

I tv-programmet cp-magasinet hände det att vi tog vi ut svängarna och skojade rejält om funktionshindrade och deras lyten. Många blev fruktansvärt upprörda å de funktionshindrades vägnar och krävde att svt skulle be om ursäkt för all skada programmet åsamkat dem. Men det lustiga är att dessa reaktioner kom från samma människor som är "de goda" och ler välmenande när de möter en rullstolsburen på stan. De funktionshindrade själva blev överlyckliga över den råa jargongen. Äntligen någon som inte klappade dem på huvudet. Helt plötsligt sågs de som jämlikar.

Det här känns läskigt. Jag vet. Men det är först den dag vi törs skratta lika ohämmat åt när ståuppkomiker Svenne Svensson skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, som när ståuppkomiker Özz Nujen skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, vi blivit fördomsfria. Och ett bra sätt att nå dit är att börja handla därefter redan nu.
    -slut citat-

expo.se/2005/vaga-fraga-varifran-fordomarna-kommer_1303.html

Hade media anammat detta tankesättet tror jag att Sverigedemokraterna aldrig kommit in i riksdagen.
  • Digestive
    ubåt skrev 2013-12-12 22:51:15 följande:

-citat-

Är 98 procent av somalierna i Sverige arbetslösa och ligger på en madrass och slötuggar kat hela dagarna? Självklart inte. Men om det vore så, skulle Sveriges Television då våga rapportera om det?

Frågan kom upp nyligen, då jag ansåg att det var ungefär ett reportage av det här politiskt inkorrekta slaget som skulle behövas för att väga upp ett programs i övrigt förutsägbara och "svt-vänsterhärliga" innehåll.

En kollega hoppade i taket och rasistanklagelsen mot mig kom förstås som ett brev på posten. Personen i fråga menade att om läget vore så här bland somalier i Sverige, måste det till varje pris tystas. Annars frodas ondskefulla fördomar. Jag menar precis tvärtom. Det är först när vi kan tala öppet om laddade frågor, de dunkla krafter som rasistar ner vårt land kan stoppas. Vid en första anblick kan kanske kollegans inställning verka god, men det handlar om kontraproduktiv välvilja, i själva verket kanske till och med rent förtryck.

För några år sen handlade programmet Nattcafé om fördomar mot romer. Samtliga gäster tyckte det var lika hemskt med alla osanningar om "tjyvaktiga zigenare". Gott så. Men inte en enda fråga om bakgrunden till fördomarna ställdes. Och det ironiska var att när programmet var slut och gästerna gått hem, hade allt porslin stulits från redaktionen. I dag ångrar programledaren Siewert Öholm att han inte berättade om händelsen i nästa Nattcafésändning. Vad det handlar om är att inte se ner på människor och omyndigförklara dem, utan bevärdiga dem med att få svara på kritiska frågor på precis samma sätt som andra.

I tv-programmet cp-magasinet hände det att vi tog vi ut svängarna och skojade rejält om funktionshindrade och deras lyten. Många blev fruktansvärt upprörda å de funktionshindrades vägnar och krävde att svt skulle be om ursäkt för all skada programmet åsamkat dem. Men det lustiga är att dessa reaktioner kom från samma människor som är "de goda" och ler välmenande när de möter en rullstolsburen på stan. De funktionshindrade själva blev överlyckliga över den råa jargongen. Äntligen någon som inte klappade dem på huvudet. Helt plötsligt sågs de som jämlikar.

Det här känns läskigt. Jag vet. Men det är först den dag vi törs skratta lika ohämmat åt när ståuppkomiker Svenne Svensson skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, som när ståuppkomiker Özz Nujen skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, vi blivit fördomsfria. Och ett bra sätt att nå dit är att börja handla därefter redan nu.
    -slut citat-

expo.se/2005/vaga-fraga-varifran-fordomarna-k...

Hade media anammat detta tankesättet tror jag att Sverigedemokraterna aldrig kommit in i riksdagen.
    Görs det utan utan underlag av lögn så går det naturligtvis bra. Vad alla rasister, nazister och främlingsfientliga inte verkar förstå, handlar om att det faktiskt finns plats för deras åsikter i den fria världens demokratier. Lögner har dock inte plats någonstans.

Lyft diskussion ut ur askan av lögner så ska allt diskussion ske. Men så länge den här skribenten kan peka på enbart en enda skribent och en enda tråd och se minst 3 lögner om somalier - så kan knappast frågan diskuteras på rättvisa grunder.

Vill Sverigedemokraterna och gemene man ha en rättvis diskussion i dessa frågor - skapa då förutsättningar för rättvisa överhuvudtaget.

Tills dess så måste den ruttna agnen skiljas ifrån vetet. Enbart människor som har ett genuint intresse för dessa frågor och som önskar att lyfta fram dem, drabbas av dessa lögner som florerar i samma frågor.

Hur ska svensken kunna diskutera dessa frågor på rättvisa grunder när så ofantligt många lögner florerar kring dem? Strömningen har grävt sin egen grav och något annat kan inte hända när lögner förs i det första rummet.
  • Ermenegildo
    ubåt skrev 2013-12-12 22:51:15 följande:

-citat-

-slut citat-

expo.se/2005/vaga-fraga-varifran-fordomarna-k...

Du får väl böra med att fundera på vad som skulle vara nyhetsvinklingen av sådan statistik. Om jag exempelvis skulle kunna visa att våldsbrott är mer än dubbelt så vanligt bland målare som bland högskolelärare, är det en intressant nyhet? Det kanske är 1% av högskollärarna och 2 % av målarna som straffats för våldsbrott. I båda grupperna är våldsbrott ovanligt men målare är relativt sett kraftigt överrepresenterade. För att nu inte få alla målare på halsen - det är är förstås bara ett exempel gripet helt ur luften.

Jag kan bara se att det är en nyhet om man vill hävda att det är något med målarna som gör att de blir aggressiva, att de blir ilskna av målarångor eller liknande. Annars ganska ointressanta uppgifter. I synnerhet om man inte dessutom tittat på vilka andra orsaker det kan finnas till att målarna begår relativt sett fler våldsbrott. Kanske har den gruppen lägre inkomst, svagare anknytning till samhället eller något annat som lika väl kan vara lika avgörande för brottsbenägenheten som yrkesvalet.

Det är stor risk att en kritiskt tänkande journalist skulle se att det bara blev en "tumme" av en sådan nyhet. Det du kallar att tysta ned skulle nog de flesta kalla en helt relevant och objektiv nyhetsvärdering. Däremot kan man ju tänka sig att de som tycker illa om målare kanske skulle irritera sig på att inte all möjlig statistik som diskrediterar målare tas upp på förstasidor. I så fall kan de ju förstås alltid fixa en liten egen sajt på nätet där man fritt kan vräka ur sig hur illa man tycker om målare och klippa och klistra in alla negativa nyheter och statistik man hittar om målare. Ocensurerat, liksom...
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • ubåt
    Ermenegildo skrev 2013-12-12 23:12:30 följande:
    Du får väl böra med att fundera på vad som skulle vara nyhetsvinklingen av sådan statistik. Om jag exempelvis skulle kunna visa att våldsbrott är mer än dubbelt så vanligt bland målare som bland högskolelärare, är det en intressant nyhet? Det kanske är 1% av högskollärarna och 2 % av målarna som straffats för våldsbrott. I båda grupperna är våldsbrott ovanligt men målare är relativt sett kraftigt överrepresenterade. För att nu inte få alla målare på halsen - det är är förstås bara ett exempel gripet helt ur luften.

Jag kan bara se att det är en nyhet om man vill hävda att det är något med målarna som gör att de blir aggressiva, att de blir ilskna av målarångor eller liknande. Annars ganska ointressanta uppgifter. I synnerhet om man inte dessutom tittat på vilka andra orsaker det kan finnas till att målarna begår relativt sett fler våldsbrott. Kanske har den gruppen lägre inkomst, svagare anknytning till samhället eller något annat som lika väl kan vara lika avgörande för brottsbenägenheten som yrkesvalet.

Det är stor risk att en kritiskt tänkande journalist skulle se att det bara blev en "tumme" av en sådan nyhet. Det du kallar att tysta ned skulle nog de flesta kalla en helt relevant och objektiv nyhetsvärdering. Däremot kan man ju tänka sig att de som tycker illa om målare kanske skulle irritera sig på att inte all möjlig statistik som diskrediterar målare tas upp på förstasidor. I så fall kan de ju förstås alltid fixa en liten egen sajt på nätet där man fritt kan vräka ur sig hur illa man tycker om målare och klippa och klistra in alla negativa nyheter och statistik man hittar om målare. Ocensurerat, liksom...
    Var det en kommentar till mitt senaste?
  • sjuttiofemman
    Ermenegildo skrev 2013-12-12 15:51:59 följande:
    Ja men redan i det inlägget visar du ju att du inte har koll. Sverige har inte en bestämd mängd arbeten som ska fördelas utan arbeten skapas i en växande ekonomi. Vi behöver fler personer i arbete för att lösa exemeplvis framtida pensionsåtaganden. Vi föder för få barn i Sverige och behöver en invandring.

Så om du angriper invandring utifrån ett krasst ekonomiskt perspektiv är det inte antalet invandrare i sig, utan dels att invandrarna integreras snabbare i samhället och lättare får arbete och att vi tar in arbetskraftsinvandrare snarare än flyktingar du ska titta på. Men då måste du också vara tydlig med att du struntar i de humanitära skälen till varför Sverige idag bevijar människor från krigshärdar m m asyl. 

Det är inte fråga om floskler, det handlar om att rakryggat stå för vad man tycker. Det tycker jag framförallt SD med anhängare är dåliga på. Grundvärderingen är att man ogillar invandrare i Sverige, ju mörkare de är desto sämre. Sedan försöker man hitta olika svepskäl för att rättfärdiga sitt ogillande, såsom ekonomi eller brottslighet. Men när man skriver vad man tror är anonymt på Avpixlat, då sticker de fula grundvärderingarna tydligt fram. Sen kan ju partiledningen försöka låtsas som att det handlar om undantag.

• Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-12 01:40:21 följande:
    Vare sig staten eller Riksbanken har någon som helst ekonomisk anledning till att bromsa tillväxt. Så ja, varför begränsa budgeten för immigrationen när det bara går att skjuta till mer pengar åt tillväxten som uppstår?

Till vederbörandes uppenbara förundran så har exakt det här förloppet redan skett och med bravur - fler människor har kommit till Sverige, den ökade efterfrågan och stimuleringen på näringslivet ger Riksbanken en reell anledning till att trycka mer pengar och resultatet syns i en stigande BNP därefter.

Nog dags att skaffa lite kunskap och inte bara åsikter.
    Men varför argumenterar du först emot mig då, med argumentet om budgetbegränsningar, när du själv sen säger att du är för helt fri invandring?

Sanningen att säga så är ju alla partier i riksdagen rasistiska, nazistiska, fascistiska, främlingsfientliga, extremistiska. Inget av dem är ju för fri invandring. Detta talas det tyst om, men det är ju så det är.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-13 09:00:04 följande:
    Sanningen att säga så är ju alla partier i riksdagen rasistiska, nazistiska, fascistiska, främlingsfientliga, extremistiska. Inget av dem är ju för fri invandring. Detta talas det tyst om, men det är ju så det är.

Nya taktiken för att rättfärdiga Sd's politik, dra retoriken till absurdum?
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2013-12-13 09:58:23 följande:

Nya taktiken för att rättfärdiga Sd's politik, dra retoriken till absurdum?
    Att titta på de extrema konsekvenserna av ett uttalande är ett bra sätt att visa att uttalandet är felaktigt. Däremot betyder inte det att motsatsen är sann heller.
  • Kitty chic

Jag rostar for SD! Ut med de som far channs att stanna i Sverige och inte skoter sig. Och jag tycker vi tar in for mkt invandrare med.... Det har "nya sverige" som det kallas ar helt sjukt. nej nej nej tack. 
    Ar ingen rasist men vill inte ha 100000000 syrianer eller somalier i sverige tycker vi kan borja med att ta hand om de vi har. och skicka tillbaks de som inte skoter sig. satt harda straff sa att andra invandrare inte vagar!! 

• Digestive
    Philipsson skrev 2013-12-13 09:00:04 följande:
    Men varför argumenterar du först emot mig då, med argumentet om budgetbegränsningar, när du själv sen säger att du är för helt fri invandring?

Först ut så skrevs en kommentar angående särbehandling, med fokuset på förutsättningar. Budgetmarkeringen gjordes för att peka ut det orimliga med att diskutera med scenarion om 1 miljon bidragstagande syrier som dyker upp ifrån ingenstans. Har aldrig lämnat åsikt om fri invandring överhuvudtaget, har skrivit att det inte finns någon ekonomisk anledning till att begränsa budgeten för immigration - vilket inte heller betyder att immigrationen per se kan hanteras hur som helst.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?