Quintus Zebra skrev 2014-05-15 10:07:44 följande:
Torgmöten handlar inte främst om att föra fram sin åsikt.
Jag gillar ju inte någon form av våld. Jag tror inte att dessa protester är en bra väg att gå.
Jag är kritisk mot såväl SD som mot rörelsen som högljutt protesterar mot SD. Men i mitt demokratiska mångkulturella Sverige måste självklart båda få finnas.
För några år sedan hörde man ofta om att allt fler är oroliga för invandringen, och att det är viktigt att man måste få prata om detta och protestera mot detta utan att klassas som rasist.
Konstigt nog tycker de som sa det då, inte samma idag. Jättejättemånga är jätteroliga för den ökande nationalismen i Europa och Svetige. Ska man inte få uttrycka detta? Ska man inte få kritisera SD och protestera mot SD, utan att klassas som PK eller odemokratisk eller extremist.
Så länge protesterna är fredliga så är det väl positivt att folk engagerar sig och protesterar mot något som de ser som ett hot mot tolerans och demokrati?
Och apropå demokrati. Så är ju i mitt tycke SDs skolpolitik (och deras luddiga prat om assimilering) det tydligaste steget bort från demokratin som något parti föreslår. Att använda skolan till att skapa EN enda gemensam nationell "identititet" (d.v.s. få alla att tycka som SD), det luktar inte lite Nordkorea.
Som sagt - quad licet Iovi non licet bovi är SDs måtto."Vi får, men ingen annan får. Man ska kunna prata om e problem vi tycker man ska se och prata om, men ser man problem hos oss ska man fan hålla käft."