Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

StackarsMia skrev 2014-07-29 23:35:39 följande:
    Det där kändes ganska fördomsfullt. Kanske ligger något i det om åldersskillnande är alltför stor och i en rad fall, men knappast alla.
    Du raggade på 55-60-åringar när du var runt 20..? Dina väninnor..?
  • Jeaninne
    StackarsMia skrev 2014-07-30 00:33:31 följande:
    Varför just den åldersskillnaden? Skulle du inte kunna tänka dig ha en make som var 65 om du själv vore 45?
    Faktiskt inte, för 65 är gammalt... oavsett min egen ålder. Men när jag var 20-25 tyckte jag att 20 år äldre män var stiliga... men mest på film, då, för få medelålders män har den där tjusiga grå-tinningarnas-charm-executive-looken på riktigt. De flesta är bara... medelålders. Och lite lönnfeta.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 09:45:23 följande:
    Sålänge som det vinklas så hårt till invandrares nackdel och invandrare målas ut som roten till allt ont som sker i Sverige så anser jag att det är väldigt viktigt med nyanserna och att påtala att det handlar inte om nationaliteter eller ursprung.
    Det handlar om socialt utanförskap, att leva i ett område som ingen tror på och ingen satsar på (nästan), det handlar om att bli stämplad redan som barn, det handlar om att sakna förebilder och hopp

Så du tror på hårdare metoder, att möta konflikt med konfliktsökeri.
    Du vet att det i regel börjar med att man går in och sätter hårt mot hårt, såna här upplopp startar inte i ett vaccum.
    Dom har börjat med att polisen eller andra myndigheter gått in och agerat på ett sätt som triggat igång upploppet, sen kan man säkert diskutera om dom hårda metoderna var befogade eller ej, det vet inte jag och det är säkert olika från gång till gång.

Till viss del håller jag med dig, man får aldrig acceptera sånt beteende.
    Och självklart måste polisen få resurser att stoppa ett sånt upplopp när det väl är igång.
    Men samtidigt parallellt med det så måste man satsa förebyggande på dom här ungdomarna, för det är ju ungdomar som det handlar om i regel.
    Bryt upp den sociala misären och ge alternativ och hopp till människorna.
    Att bara köra med hårda bandage är en enkel väg som bara eskalerar våldet.
    Det är min övertygelse.

Glöm inte heller att det inte är attför ovanligt att våra svenska fina ungdomar ser en chans att leva ut och tar sig dig för att delta i upploppet.
    Så det är inte en fråga om ursprung eller kultur.
    Och därför ska inte åtgärderna handla om det, då botar man bara symptom men inte orsakerna.
    Mig veterligen var det inga svenska ungdomar i dessa upplopp. Jag vet många svenska familjer som lever på soc eller motsvarande låga inkomst - men deras barn kastar inte sten på polisen, bränner ner soprum eller hindrar ambulansen att komma fram för det. Man kan inte skylla allt på (relativ) fattigdom eller socialt utanförskap heller.

Dessutom blir jag MER förbannad för att ungdomarna är just utländska, för de har ingen självklar rätt att leva sina liv här. Deras familjer fick en gång komma in här, för att vi ville vara snälla. Då borde de visa lite ödmjukhet och tacksamhet, tycker man... Är det infödda svenska ungdomar som bråkar, så står de åtminstone inte i en tacksamhetsskuld från början.
  • Jeaninne

Rataxes skrev 2014-07-30 12:47:02 följande:
    För min del får dom gärna skicka in vattenkanoner, tårgas och gummikulor på slöddret.
  • Jeaninne
    StackarsMia skrev 2014-07-30 15:44:18 följande:
    Så vi landar alltså igen i de sociekonomiska faktorerna, eller? Som för övrigt bara är snömos.
    Ja, det spelar ju liksom ingen roll om det är medfödda eller socioekonomiska faktorer som gör att vissa nationaliteter begår brott här. Resultatet blir ju ändå detsamma. Om det nu är de senare, så kan vi konstatera att invandrare från dessa nationaliteter hamnar i ett sådant socioekonomiskt skikt att det tvingar dem att begå brott. Slutsats: det inte är bra för landet att importera de nationaliteterna. 

För övrigt stämmer inte detta med socioekonomiska faktorer heller, för det finns många invandrargrupper som lever under EXAKT samma socioekonomiska förhållanden (eller gjorde det från början, fast de tagit de möjligheter som finns att arbeta sig upp här) - och de begår inte brott ändå. Invandrare från större delen av Asien har t.ex. ingen överrepresentation alls, jämfört med infödda svenskar: kineser, japaner, malaysier, vietnameser, thailändare, kambodjaner, koreaner...

Detta stämmer dessutom med min egen erfarenhet. De asiater jag känner har kämpat på - kvinnorna ofta i restaurangnäringen eller sömnads/textilbranschen, deras män i industrin. Barnen sköter skolan, och går ofta vidare till högre studier - trots uppväxten i miljonprogrammets lägenheter. Hur ska man förklara DET, då..?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-30 17:22:26 följande:
    Det är inte alls särskilt svårt. Man behöver bara läsa in en grundskolekurs i historia och följa nyhetsrapporteringen för att själv förstå detta. Komvux borde kunna hjälpa dig, om du vill ha stöd. Själv har jag ägnat alltför mycket tid i en annan tråd åt att försöka utbilda dig - helt utan framgång. Det kan vara en brist i min pedagogiska förmåga, jag vet inte, men jag ser det inte som lönt att försöka igen.
    Nä, nu får du förklara. Om du menar att asiaterna inte skulle ha varit flyktingar när de kom hit, så stämmer det i alla fall inte på dom från Vietnam och Kambodja för några årtionden sedan. DU får läsa lite nutidshistoria! Jag pratade alltså inte om gästforskare etc. (även om det finns många sådana från Kina och Japan här).
  • Jeaninne
    Rataxes skrev 2014-07-30 18:33:10 följande:

Glöm inte indierna som Idi Amin slängde ut, de som kom till Sverige jobbade hårt och har lyckats bra här.
    Jaså? Dom har jag inte så bra koll på. Jag har i och för sig alltid trott att indier är ett stillsamt och fredsälskande folk, men efter allt man läst på sista tiden om gruppvåldtäkter på unga flickor, där flickorna till och med dödats, så vet jag inte längre... Det är ju inte ETT fall, vilket skulle ha kunna varit en slump, utan väldigt många nu. 
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 19:24:45 följande:
    Läser du vad vi andra skriver?
    Jag har förklarat vid ett flertal tillfällen, bl a direkt till dig idag, varför det spelar roll, varför människor begår brott.

Fel slutsats, om det är så vilket jag tror att i dom fall där det förekommer att människor hamnar i ett sånt socioekonomiskt skikt att det kan bidra till brottslighet, så ska vi självklart ändra på dom skikten och se till att ingen vare sig svensk eller invandrare hamnar där.
    Vi ska naturligtvis inte sluta låta människor på flykt komma hit för det.

Nej, inte alla i dom här miljöerna begår brott, dom allra flesta gör det inte, det är ju vad vi försökt säga länge, jag är glad att du nu insett det.
    Men några få gör det och därför är det viktigt att förebygga så att inte dom heller börjar med brottslig verksamhet, sen finns det rötägg som inte går att stoppa som är för skadade, men dom finns i alla nationaliteter.

Hur vill du förebygga för att minimera risken för brottslighet, du är ju politiker du borde  ha en vision om det.
    Fast du förklarade fortfarande inte varför det är svarta och araber som begår brott i dessa områden, och inte östasiater som lever under exakt samma villkor i Sverige från början. Om det endast skulle vara de socioekonomiska faktorerna som var avgörande, så skulle de unga vietnameserna och kambodjanerna också vara där ute och kasta sten, och inte sitta hemma och läsa läxor. Eller hur..?

För det första måste vi sluta ta in fler, och låta de som redan bor här sjunka in i samhället och integrera sig. Innan vi tar in ÄNNU fler som måste börja sin integrationsprocess från början igen. Det är punkt nummer 1. Punkt nummer 2 är mycket högre krav, som ska vara kopplade till bidragslagstiftningen. Inga bidrag om inte pappa (och mamma om hon inte har ett spätt barn) befinner sig på SFI eller arbetspraktik, och barnen på förskola eller skola, när de ska befinna sig där...
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-07-30 20:38:46 följande:
    Du låter ju som den värsta Sverigedemokrat.

Krav på att kunna språket, följa regler, inte klumpa ihop sig, högre krav för att få bidrag osv.

Fast du vill nog inte kalla det för sverigedemokrati. Du kallar det "självklarheter för alla" istället.
    Ja, jag tänkte också det. Kanske ska skicka en värvningsbroschyr till henne, med inbetalningskort och Åkessons autograf!

Det är lite lustigt - men samtidigt glädjande - att flera av de mest rabiata flyktingkramarna, faktiskt har blivit mycket mer nyanserade bara på den sista tiden. DE kanske också börjar tröttna, innerst inne..?
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-31 01:10:29 följande:
    Angående min begäran om källa för ditt påstående om "många, många" och ditt svar här: en massa text men inte den minsta tillstymmelse till belägg för dina främlingsfientliga slutsatser.

Och så ett utomordentligt idiotiskt förslag om att svenskar som gifter sig med medborgare utanför Schengen inte får bosätta sig i Sverige förrän efter 7 år.
    Hinner inte nu, men jag kan försöka leta statistik senare. 

Grejen är, att med en sådan regel skulle vi slippa de kärleksinvandrare som enbart är ute efter att utnyttja sin partner och därefter oss alla. Och våra egna kärlekstörstande bröder och systrar, skulle slippa bli lurade - och få ännu sämre självkänsla efteråt, när de inser att de bara varit måltidsbiljetter...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?