Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-07-10 13:35:49 följande:
    Exakt. Vatikanstaten har folk från världens alla hörn.

Precis som Sverige.

Right. Jag är säker på att en svensk Hells Angel-medlem känner mycket mer gemenskap med Marcus Wallenberg än med en rumänsk Hells Angel. Drömmer
    Ja, fast det finns ju en VETTIG ORSAK till att de har folk från jordens alla hörn, eller hur! Det är själva SYFTET med Vatikanstaten - att skickliga och intelligenta präster och nunnor ska kunna göra karriär, och hamna bland de styrande, oavsett var på jorden de är födda. Katolska kyrkan är ju en världsomspännande kyrka.

Men det finns inget SYFTE med att det finns folk från jordens alla hörn här i Sverige. Det fyller ingen funktion. Därför är det inte VI som ska ta efter dom, utan DOM som ska integreras med oss...
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:38:56 följande:
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
    Hmmm... MÅNGkulturella festivaler skulle det stå. Men om det FANNS någon kultur på månen, så skulle säkert de rödgröna påstå att det var en svensk kultur det också...
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-10 13:46:24 följande:
    Apropå USA  och Nordamerika så är ju det det kanske bästa  (värsta) exemplet på där  ursprungsbefolkningens kultur i princip helt försvann p.g.a. invandringen. Den lever blott kvar i artificiell form, i reservat. I Sydamerika försvann den aldrig helt och finns ju alltjämt kvar (om än i förändrad form) på rätt många håll.
    Ja, indianernas öde kan man faktiskt se som ett varnande exempel... Men du förstod nog att jag menade, att The Founding Fathers var kristna, och att just deras tro var central för dem och de andra invandrarna till USA då i början. Senare kom det invandrare med andra religioner, och de fick leva sida vid sida med de kristna... men inte konkurrera ut deras religion i det offentliga rummet.
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-10 13:46:25 följande:
    Det är inget fel med att ta till sig av kulturella inslag från andra kulturer. Så har skett i alla år och kommer att fortsätta ske, och det är gott så.

När folk däremot försvarar företeelser som är rent oförenliga med "det svenska" - ofta, men inte alltid, sådant som följer med islam - i religionsfrihetens namn tycker åtminstone jag det blir väldigt fel. Sverige ska inte vara ett land där man tvingar "sina kvinnor" att skyla sig, eller där man vägrar skaka hand med kvinnor, eller där man talar i termer som "heder". Har man den typen av värderingar och tänker sig att bibehålla dem i sitt nya land är det nog inte hit man ska flytta.

Och ja, jag vet givetvis också att det finns infödda svenskar vars värderingar inte heller alltid är passande i ett modernt samhälle - men det är s.a.s. "vår egen skit" och upp till oss själva att "ta hand om".
    Ja, och det är väl ingen Sd:are som inte äter tacos eller pizza ibland, liksom... Absolut kan man ta till sig det som är positivt, så länge som det är frivilligt och den egna kulturen inte göms undan och trängs bort. Jag älskar sushi - men på midsommar- och julbordet vill jag ha ABBA:s inlagda sill med kokt potatis och dill! Och NEJ sushi blir inte svensk kultur för att vi är en del svenskar som äter det ibland. Då är det VI som dabblar i JAPANS kultur med våra ätpinnar!
  • Jeaninne
    Lindir skrev 2014-07-10 14:42:43 följande:
    Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
    Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
    Det var länge sedan jag var på någon också - gissa varför? Död - så du får googla i stället.

Men jag minns under alla år som jag åkte runt på sådana. Det var samma kärna av folkdansgalna människor oavsett var i landet festivalen hölls. Och dessa var INTE glada åt det mångkulturella. Det var de typiska svenska danserna vi ville åt!

Förresten kan jag berätta om en tråkig sak som hände på "Skeppis" - Föreningen Folkmusikhuset som håller till på Skeppsholmen på söndagkvällar - för några år sedan. Detta hade alltid, i alla år, varit ett ställe med renodlad svensk folkmusik. Ett mycket älskat ställe, för det var så publiken ville ha det.

Men för några år sedan kom det några PK-kärringar dit, helt uppenbart bara för att förstöra. För de hade inget intresse av att dansa själva. De skrek och bråkade om "diskrimineringen" i att inte också ha t.ex. afrikanska trummor, och de tvingade föreningen att öppna upp även för andra musikstilar. De påstod till och med att det var olagligt att ha enbart svensk musik. Vilket slutade med att många gamla entusiaster slutade gå dit...
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-10 14:59:07 följande:
    Heh, minns när SD gjorde ett utspel om att kulturpengar enbart skulle gå till svensk folkmusik, och inte till mer mångkulturella kulturinslag. Svenska folkmusiker uttryckte, i rak motsats till vad SD väntat sig, starkt missnöje med detta - de menade att mångkultur har varit och är en inspiration för folkmusik(er), och att SD kunde stoppa sitt förslag där solen inte skiner. Varpå SD raskt förklarade att svenska folkmusiker är svenskfientliga!! Drömmer
    Det var konstigt, för det minns inte jag. Länk..? Sedan finns det naturligtvis alltid en och annan PK-tant överallt. Var det Åsa Jinder som sa det..? Hon vill ha tvångsdelning av föräldrapenningen också, trots sitt traditionella instrument...
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-10 17:11:22 följande:
    Visst har det blivit så. Lite krystat man man säga. Och de invandrare som kommer är själva totalstolta över sitt ursprung och sin kultur, de måste ju bara skaka på huvudet åt oss och tänka att vi är riktigt pinsamma och ja-svaga typer som mestadels går och oroar oss för att ta plats, i vårt eget land.
    Ja, och en annan sak som är rätt märklig. När man tar ett exempel på en svensk kulturyttring - låt oss säga en viss folkdräkt. Så måste PK-tanterna alltid kontra med att "de där ljusgula byxorna är inte svenska för dom kommer från Holland, och den vita skjortan är på intet sätt unik för Sverige, och sådana läderförkläden kom faktiskt hit med vallonerna, för att inte tala om hatten som..."

Men det är aldrig någon som analyserar t.ex. libanesisk kultur på det sättet. Alla andra folk utom vi, har tydligen levat i total isolering från omvärlden och fått odla sin speciella, rena, oförvanskade kultur. Bara inte vi - BARA vår är ett sammelsurium av influenser ifrån Turkiet och jag vet inte vad...
  • Jeaninne
    Lindir skrev 2014-07-10 20:04:29 följande:
    Din syn på kultur är besynnerlig. Kultur frodas inte i ett vacuum. Vår svenska historia, vår svenska kultur, den är inte enbart och unikt vår. Vi kan inte bestämma att NU är kulturen klar, här stoppar vi. Vad du tycks vilja göra är att göra om Sverige till ett gigantiskt museum. Jag gillar museer, men jag tror inte att det är så trevligt att bo i ett.
    Det fattar jag också att vi har fått influenser annanstans ifrån. MEN allt har ju smälts ned och blandats med annat, bland annat vårt eget gamla genuina, och skapats om, för att passa vår egna folksjäl...
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-10 21:19:04 följande:
    Jag hoppas jag gör det men är långt från säker.

Är inte oroad över banaliteter (jämförelsevis) som sill och små grodorna.

Vad jag oroas över är islamisering, särlagstiftning, områden kontrollerade av andra lagar än våra, skolor där barn lever som i arabländerna, kvinnor som behandlas som på medeltiden, syn på djur som är långt ifrån vår egen, osv osv....
    Ja, det är inte alls otroligt att min dotter kommer att bli tvungen att bära hijab i sin livstid... Jag har faktiskt tänkt på det. Vi bor i ett sådant område, att hon och jag ibland är de enda kvinnorna utan slöja t.ex. på bussen... man känner sig nästan naken!
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-11 01:05:50 följande:
    Jo, faktiskt. Allt. Finns inget "gammalt genuint", allt är nytolkningar. Helt enkelt för att varje generation definierar, omdefinierar, ratar och skapar nytt. Jultomten fanns inte för hundra år sedan, då var det julbocken som gällde. Lucia är nymodigt. Köttbullarna kom från utsocknes, liksom potatisen. Och så är det med all kultur, överallt - allt, överallt, i alla länder, är resultat av smältdeglar, omtolkningar och evig förändring. Det gamla genuina hittar du i historiska muséer, ingen annan stans.
    Sedan beror det ju också på hur fort den förändringen går. Idag förväntas vi ta till oss andra länders färdiga kulturpaket, som i sin tur har vuxit och smälts ihop i invandrarnas hemländer i tusentals år, bara "sådär". *knäpper med fingrarna*. Och låtsas att detta är en del av den svenska kulturen, på samma nivå som Jultomten, Lucia och Midsommarstången. Det är då det blir galet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?