Lindir skrev 2014-07-10 14:42:43 följande:
Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
Det var länge sedan jag var på någon också - gissa varför?

- så du får googla i stället.
Men jag minns under alla år som jag åkte runt på sådana. Det var samma kärna av folkdansgalna människor oavsett var i landet festivalen hölls. Och dessa var INTE glada åt det mångkulturella. Det var de typiska svenska danserna vi ville åt!
Förresten kan jag berätta om en tråkig sak som hände på "Skeppis" - Föreningen Folkmusikhuset som håller till på Skeppsholmen på söndagkvällar - för några år sedan. Detta hade alltid, i alla år, varit ett ställe med renodlad svensk folkmusik. Ett mycket älskat ställe, för det var så publiken ville ha det.
Men för några år sedan kom det några PK-kärringar dit, helt uppenbart bara för att förstöra. För de hade inget intresse av att dansa själva. De skrek och bråkade om "diskrimineringen" i att inte också ha t.ex. afrikanska trummor, och de tvingade föreningen att öppna upp även för andra musikstilar. De påstod till och med att det var olagligt att ha enbart svensk musik. Vilket slutade med att många gamla entusiaster slutade gå dit...