Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

Och här har vi dagens SD-rekryterare:

http://www.dn.se/debatt/lat-inte-traditioner-bli-ett-hinder-for-integration/

En muslim kräver att vi svenskar slutar se våra traditioner, som midsommar, som "typiskt svenska" eftersom detta då skiljer på de som firar och de som inte firar midsommar och då får inte denna Kifah Qasem Mohammed och jag någon gemenskap.

Öh, tack så mycket herr Mohammed men jag tror nog jag avstår från din "gemenskap" och så fortsätter jag istället att fira midsommar och känna att det är en typisk svensk tradition som jag gärna för vidare till mina ungar.

SD upp 1,8 procentenheter i nästa mätning enbart tack vare denna debattartikel.

Och tro mig, jag känner igen en blivande klassiker när jag ser den.

• Flash Gordon
    StackarsMia skrev 2014-07-30 21:59:34 följande:
    Personligen tror jag inte till stor del att det är så. Kan vara en liten faktor. Det jag gisar mer på är de olika könsrollerna, speciellt för yngre. Pojkar ska vara matcho och balla, medans flickor ska vara duktiga i skolan.

För skillnaderna i betyg och examen verkar inte hålla i sig på t.ex. universitetsnivå.
    Kalla det könsroller då om du vill. Det är samma sak.

Flickor och pojkar har ofta olika förväntningar på sig.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:29:53 följande:
    T.o.m. SD:s partiledningen fördömde ju den hållningen, men du vill alltså försvara den här?
    Vad annat skulle de kunna säga i dagens Sverige?

Man behöver ju inte vara SD:are för att resonera kring individens egenansvar. I slutänden, till syvende och sist, vem är ansvarig för ditt liv?

Och det frikänner inte en ev angripare från dennes ansvar.
  • Flash Gordon
    Speakers Corner skrev 2014-07-31 21:51:31 följande:
    Jag ser ingen akilleshäl, om det är så att thailändare är mer tåliga än somalier för taskiga socioekonomiska faktorer,så är det ju så.
    Människor är olika, men varför är det så, det är ju den intressanta frågan.
    Har du något svar på det?
    Och det är där kulturella skillnader kommer in. Vi lever i olika kulturer med olika synsätt.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:53:53 följande:
    Så då förespråkar du att sjukvården vägrar tarmcancerbehandling eller hjärt- och kärlvård till köttätare, lungcancervård till rökare, ambulans åt fortkörare i bilolyckor osv? Forskningen visar ju att misshandel är psykiskt nedbrytande och att det därför är svårt för kvinnor som systematiskt utsätts att lämna. Det borde vara mycket lättare att sluta äta kött.
    Är det verkligen det du tror står i mitt inlägg? Verkligen?! 

Men OK, för att följa dina exempel: Den som rökt sig till lungcancer kan få vård men är ansvarig för sin lugncancer.

Vem menar du i slutänden skulle vara ansvarig för ditt liv, på gott och ont, om det inte är du själv?
  • Flash Gordon
    Philipsson skrev 2014-08-02 07:42:44 följande:

Nu börjar också sossar tala om "massinvandring" (vilket det ju är fråga om).
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5928094

Pekåisterna på SR går i taket...

Fungerande länk:
    länk

Och det är alltså inte vilken liten kommunalsosse som helst, invald från 23:e plats på listan och fungerande som ersättare i kulturnämnden eller nåt, som säger detta utan kommunalrådet i Lidköping. Högste ansvarige i kommunen:

"...ni Moderater öppnat kranarna för massinvandring".

"? Man kan inte ta in massa folk till Sverige om det inte finns bostäder".
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-02 18:56:20 följande:
    När serievåldtäktsmannen på Kungsholmen togs, och visade sig vara svensk, valde Avpixlat att slå upp en nyhet om ett ofredande (tafsande) på en bensinstation i Danmark i stället för att, som övrig "PK-media" skriva om häktningen.
    Nåja, gärningsmannen har finländska föräldrar men jag förstår den poäng du försöker göra. Han är inte afrikan och inte arab utan vit europe.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-03 17:02:57 följande:
    Jag har ingen bevisbörda. Jag påstår att SD:s program och läroplanen är oförenliga. Om du vill bestrida det påståendet får du väl läsa på så att du vet om du har skäl att ifrågasätta. Jag håller med om att SD-sympatisörer ofta framstår som okunniga och med bristande informationskompetens, men detta ger fortfarande inte mig en informationsskyldighet gentemot er.

Glad

Som skrivet, det finns verkligen inget samtal kvar.

Åh Gud, låt det bli den 27:e augusti snart - för det är väl då förtidsröstningen börjar? - så vi kan få eländet överstökat. 
    .
    .
    *och för sakens skull: det är inte enbart dig personligen det handlar om. det finns fler. det är bara det här inlägget som visar så tydligt på sammanbrottet* 
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-04 00:16:00 följande:
    Jomshof kan säkert hjälpa dig; han påstår ju samma sak. Ni är trots allt partifränder och han borde vilja stötta de trogna få.
    Uttalandet från Jomshof är väl ändå fyra år gammalt, eller hur?

Det lär ju ha hunnit ändrats i såväl skolans värdegrund som SD:s partiprogram sedan dess.

Huruvida SD:s partiprogram idag verkligen står i motsats till skolans värdegrund vet jag inget om.
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-04 19:04:19 följande:

Visst kan jag göra en sammanfattning av såväl läroplan som partiprogram här, följt av en noggrann jämförande analys - men det är inte ett samtal, det är en essä. Något mindre, en svepande jämförelse, eller ens stickprovscitat, accepteras inte här. Vad jag än skriver ropas "Källa! Bevis!" tills ursprungstexten föreligger. Därför hänvisar jag till den.

Läroplanens värdegrund är inte i sak förändrad sedan 94 (då förra antogs, den formulerades dock tidigare). Smärre ordvändningar och liknande justerades inför nya läroplanen 2011. Mitt påstående om skillnaderna grundar sig i SD:s åsiktsdokument och nu gällande läroplan.

Tja, möjligen för fyra år sedan då. Det var DÅ Jomshof sa att de inte gick ihop.

Hur det ser ut nu vet uppenbarligen ingen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?