• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2013-12-29 21:06:36 följande:

Detta har ju hänt flera ggr senaste månaderna och tom tidningarna nämner något ibland. Är det inte pinsamt att spela dum och påstå att det är vanligt med sådana diskutioner, eller tycker du verkligen att det har varit högtitak sista åren?
    Ja, jag tycker att det är  högt i tak, därmed inte sagt att taket inte kunde vara högre. Men jag skulle vilja påstå att det tak sverigedemokrater upplever att de slår huvudet antingen är självkonstruerat eller också vad andra ser som ett anständighetens golv.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-29 21:00:44 följande:
    Tja, det senaste lär ska vara ett tillägg till den gamla metoden att lära småbarn olika läten:

Vad säger hunden? Vov, vov
    Vad säger katten? Mjau, mjau
    Vad säger sverigedemokraten? PK, PK, PK, PK , PK......

Och vad säger PK-isterna?: Jo, främlingsfientlighet, främlingsfientlighet, främlingsfientlighet...
  • Thomas66
    effemgea skrev 2013-12-29 23:25:53 följande:
    Ja, jag tycker att det är  högt i tak, därmed inte sagt att taket inte kunde vara högre. Men jag skulle vilja påstå att det tak sverigedemokrater upplever att de slår huvudet antingen är självkonstruerat eller också vad andra ser som ett anständighetens golv.

Tror att det är minst lika mycket vanligt folk som tycker att det media och även riksdagspartier håller på med idag ( iof antagligen inget nytt fenomen) är ytterst märkligt och sådant som man inte alls känner igen sig i . Lite synd bara att folk på ytterkanterna ( och att media har dom undersina vingar är helt absurt)har förstört så att det knappt går att diskutera invandring eller andra saker i samhället.
  • Philipsson
    nihka skrev 2013-12-29 13:44:20 följande:
    Jag äter mycket sill och potatis hemma, men beställer det ogärna på restaurang. Varför det liksom???
    Och där manifesterar du en typiskt svensk inställning, bortsett från bland välbeställda svenskar, som ju äter husmanskost också på krogen, t.ex. på Operabaren.
    nihka skrev 2013-12-29 13:44:20 följande:
    Klart svensk kultur finns, men den har mixats fram över lång tid och har många influenser och så är det väl för i stort sett alla kulturer. Det är bara vi när vi är långt borta från andra kulturer som ser dem som så "rena" för vi buntar ihop såsom man inte gör på plats. En turist vill ofta till Scandinavia för att uppleva det typiskt skandinaviska - vad nu det är? Man buntar ihop oss på ett sätt vi själva inte gör. I stort sett inga skandinaver kallar sig skandinaver.
    Ja, en svensk kultur finns självklart, men den präglas i väldigt hög grad av parasitism och avsaknad på genuina inslag. Vänd på det istället: Hur många kulturella fenomen har exporterats från Sverige?

Bara en sån sak som att många svenskar vore helt beredda att överge den viktigaste kulturbäraren av dem alla, nämligen språket, det svenska språket, och det utan att ha blivit militärt invaderade. Detta är ju närmast en otänkbar tanke på de allra flesta håll i världen, där man kämpar för rätten att tala sitt modersmål.

Detta har väl iofs att göra med att Sverige inte har varit i krig på 200 år, och inte haft krig på svensk mark sedan urminnes tider, om ens någonsin egentligen, om man tänker sig krig som en väpnad konflikt med stora trupper som utspelar sig mellan olika länder.

• effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-30 00:25:07 följande:
    Och vad säger PK-isterna?: Jo, främlingsfientlighet, främlingsfientlighet, främlingsfientlighet...
    Inte nödvändigtvis, tror jag.

Det är klart att i brist på annat kan det ligga nära tillhands att avfärda något som "PK" eller "främlingsfientligt, men det senare begreppet används relativt korrekt och då främst för att beskriva partier som SD - medan det förra främst har funktionen av ett universalkitt avsett att hålla ihop resonemang som annars faller i bitar på grund av tankeförslappning.

Dessutom får man inte glömma bort att det främst är gråtkören som sjunger om rasism och främlingsfientlighet. Testa att räkna hur frekvent begreppen används av pk-ister relativt det gråtskrikande "Dom kallar oss främlingsfientliga eller rasister"  från SD-flocken.

Jag har gjort det någon gång och resultatet var rätt komiskt.
  • nihka
    Philipsson skrev 2013-12-30 00:41:44 följande:
    Och där manifesterar du en typiskt svensk inställning, bortsett från bland välbeställda svenskar, som ju äter husmanskost också på krogen, t.ex. på Operabaren.
    Ja, en svensk kultur finns självklart, men den präglas i väldigt hög grad av parasitism och avsaknad på genuina inslag. Vänd på det istället: Hur många kulturella fenomen har exporterats från Sverige?

Bara en sån sak som att många svenskar vore helt beredda att överge den viktigaste kulturbäraren av dem alla, nämligen språket, det svenska språket, och det utan att ha blivit militärt invaderade. Detta är ju närmast en otänkbar tanke på de allra flesta håll i världen, där man kämpar för rätten att tala sitt modersmål.

Detta har väl iofs att göra med att Sverige inte har varit i krig på 200 år, och inte haft krig på svensk mark sedan urminnes tider, om ens någonsin egentligen, om man tänker sig krig som en väpnad konflikt med stora trupper som utspelar sig mellan olika länder.

Ja, naturligtvis har man som som svensk en hel del typiskt svenskt i sig, men jag förstår inte alls vad du menar med att svensk kultur präglas i väldigt hög grad av parasitism och avsaknad på genuina inslag.

Exempelvis så har påskfirandet gamla hedniska rötter med Blåkulla som manifesterar sig i att ungar går påskkärring. Midsommar är en annan gammal hednisk högtid som firas med dans kring blomsterlkädd midsommarstång och traditionella sånger.

Sedan ser jag inget problem med svenska språket. Vem vill överge svenska språket?
  • Digestive
    Missermajser skrev 2013-12-29 15:34:19 följande:
    Bra skrivet fram till det att författaren verkar tro att enormt starka värderingar i sig utgör en stark identitet.
    Individer med jagsvaghet kan ge uttryck för mycket starka värderingar. Här faller SDs ide om nationalidentitet ordentligt.
    Värderingar är i en ständig process som formar identiteten genom samspelet människor emellan medan saker som traditioner, nationalism och religion är tänkta att vara statiska. Dom hjälper ingen att få någon identitet utan blir bara en fasad som döljer identitetslösheten.
    Att vi Svenskar är nyanserade och kan anpassa sig eller kompromissa istället för att gapa om nationalkultur är ett tecken på en stark identitet hos befolkningen tycker jag. 
    Även en klassisk definition utav intelligens, bland flera - anpassningsbarhet. Egenskapen kan även ses som en utav flera intelligenser.

Tycker att identitet kan hålla sig inom stil- och klädmarknaden. Så kan politik handla om någonting helt annat. Här känns svenskheten - ingenting som en granne behöver återreflektera, ingenting som en granne kan få att glänsa svagare genom att icke återreflektera det och inte heller någonting som en granne kan släcka.

Det handlar bara om att leka snällt och det har handlat om det här sedan första sociala hållplats.
  • Digestive
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 20:25:53 följande:
    Fast vad har dessa diskussioner med tråden att göra? Det är ju du som tydligen är en riktig kålrot som inte inser att ingen argumenterat mot något av detta.
    Ta upp = Argumentera emot?
  • UPPERCASE
    Digestive skrev 2013-12-30 07:40:00 följande:
    Ta upp = Argumentera emot?
    Läs vad jag skrev igen istället för att anta vad det stod.
    Don't make me use UPPERCASE.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?