Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

Audhild01 skrev 2014-02-23 13:48:24 följande:
    Fast detta med den adopterade lucian har "ni" missuppfattat - och reportern som gjorde radioprogrammet om det, hade inte heller förstått orsaken till upprördheten. Däremot förklarade många det i kommentarfältet på Avpixlat. Både nu för ett par veckor sedan när de hade en artikel om radioprogrammet, och då när det hände 13 december 2012.

Det handlade alltså inte om någon fientlighet mot flickan som person, och inte emot den unge rapparen heller. Utan folk reagerade på det som blev bekräftat i det ovannämnda radioprogrammet, att SvT SPECIFIKT hade sagt till körledaren att de ville ha en mörkhyad lucia. Det spelade alltså INGEN roll om det fanns infödda tjejer i kören som var vackrare, hade bättre hållning, bättre scennärvaro, bättre sångröst eller någonting. De var ute ur leken från början för att det av PK-skäl skulle vara en svart lucia. Och detta sätter fortfarande mitt blod i kokning!!!

Flickan tycker jag faktiskt synd om. Men det var hennes föräldrars fel mer än någon annans, att de tillät detta. De borde ha ställ sig frågan, på vilka grunder dottern egentligen blivit vald. Och avrått henne från att anta erbjudandet. Det skulle JAG ha gjort, om min dotter hade kommit hem och berättat att lärarna hade utsett henne till skolans lucia - om jag själv hade vetat, att hon omöjligt kan vara den vackraste och mest lämpade flickan på skolan.
    Så när SD-fansen skrev hat och hot om och till flickan i fråga så var det "ett missförstånd"?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:54:42 följande:
    Fast just i vissa sammanhang, som t.ex. internationell reklam för svenska produkter, så är det väl naturligt att använda modeller som ser typiskt svenska ut..? För att förstärka budskapet, och pränta in i publiken att företaget är SVENSKT..? Jag menar, om ett kaffeföretag visar hur kaffebönorna plockas på plantagen, så vore det extremt konstigt om man fick se blonda jeanstjejer gå där och plocka, eller hur..? Skulle kännas falskt och därför som ett opålitligt företag. Man vill förstås se svarta eller bruna kvinnor, med sina korgar på huvudet på traditionellt vis.
    Mer naturligt att använda folk som påminner om landets egen befolkning, skulle jag säga.

Vore ju spännande att se reaktioner på reklam för bananer med afrikaner (ponerat att det är just afrikanskodlade bananer vi talar om) i svensk TV. Kan liksom redan se vågen av rasististk klagan...
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:09:07 följande:
    Det finns faktiskt många invandrare som aldrig arbetat här. Och värre blir det - de unga invandrrkvinnorna som skaffar åtta barn, kommer antagligen att få försörjas hela sina liv. Eftersom det är för sent för dem att gå SFI och lära sig ett yrke och bli anställningsbara, när klimakteriet sätter stopp för fler barn. 

Och eftersom försörjningskravet (alltså att anhöriga ska försörja) omfattar så ytterst få grupper av alla som tar hit sina anhöriga, så är det till och med vanligt att folk som redan är i pensionsåldern kommer hit och får äldreförsörjningsstödet på en gång. Och då är det något som är fel...

Ja, vad skulle man annars tänka på för aspekt..? Det var ju de svenska pensionärernas dåliga ekonomi - om de endast har folkpension/garantipension eller en mycket låg ATP - som vi diskuterade nu.
    Du menar de där mytologiska kvinnorna som är en extrem minoritet? För du vet väl att invandrare anpassar sina födslotal till värdlandet? Och att många av de länder som de invandrar ifrån har LÄGRE födelsetal än Sverige?
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 14:23:44 följande:
    Du fick källor. Att inte du vågar gå in på nyhetssidor som inte har presstöd är inte mitt fel. Konstig princip du har måste jag säga. Tydligen går det bra att gå in på aftonbladet när de samarbetar med S. Det är skillnad på folk och folk hör jag!
    Rasistiska propagandasidor är inte nyhetssidor. Lika litet som att AFAs hemsida är en nyhetssida.
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:35:04 följande:
    Det var väldigt olyckligt att det inte GICK att kritisera SvT utan att det spillde över på flickan. Men i detta fall var det så viktigt att dra upp den uppfostringsverksamhet som vi ofrivilligt betalar för genom både licensen och skatterna, att det inte kunde hjälpas. Anser jag. Och det slutliga ansvaret ligger faktiskt på flickans föräldrar.

Jag vet inte om du har någon dotter. Men om du tänker dig att du har en dotter, som av någon anledning är helt olämplig att vara lucia. Hon kanske är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat. Hon kanske stammar - och i uppträdandet ingår att läsa en dikt. Hon kanske saknar sångröst helt och hållet - och i uppträdandet ingår ett soloparti. Och du VET att det finns flickor i samma årskurs/skolkör som är mycket vackra med det typiska luciautseendet och en ståtlig hållning, och som dessutom talar med säker diktion och sjunger som änglar.

Och så bestämmer sig musikläraren eller rektorn för att välja din dotter, som ett statement: "även fula, tafatta och omusikaliska flickor ska kunna vara Lucia - det är dags att ungdomarna får lära sig det! Det ska inte vara någon skönhetstävling!"

Skulle du låta din dotter gå dit och förnedra sig då..?
    Inte GICK? Menar du att det var en av gud satt blockering som gjorde att människor inte kunde kritisera SVT, utan enkom kunde kritisera flickan? Eller vad menar du?
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 14:37:09 följande:
    Man måste alltid försvara sig själv om man säger att man ska rösta på SD. Det är väldigt konstigt för det gäller inte något annat parti. Jag kommer rösta på SD men jag räknar mig inte som en sverigedemokrat. Lika lite som jag räknar mig som en kristdemokrat bara för att jag röstade på dem i senaste valet.

Det är en annan sak om jag hade varit medlem i Sverigedemokraterna. Då hade jag räknat mig som en Sverigedemokrat. Men det är ett väldigt konstigt debattklimat i Sverige. I Danmark, Norge och Finland är debattklimatet något helt annat!
    ...skriver personen som för bara några sidor sedan anklagade vänstern för att vara kriminella AFA-våldsvänster.

Ett tips - skriv en enkel fråga om vad folk på dina "nyhetssiter" tycker om MP, V eller Fi, så ska du se exakt hur fel du har. Fast det kanske du redan vet, och bara hycklar?
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:39:10 följande:
    Det tror jag inte att de vill skylta med, eftersom Kina inte direkt är kända för miljövänlighet eller säkra moderna tekniska lösningar...
    Med tanke på att det mesta är "made in China" numer så, jo, de är bra på moderna tekniska lösningar. Eller tror du att jobb i hela västvärlden försvinner till kina på grund av någon ondsint komplott?
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:49:07 följande:
    Verkar konstigt att de skulle ha bjudit dit föräldrarna att titta på sina telningars luciatåg på högstadiet, och ännu mer i gymnasiet. Jag tror helt enkelt inte på din historia.

Det lär ju ha funnits infödda svenska flickor också i den klassen, som inte blev valda en enda gång. Och i så fall var det nog värre för dem. Tjejen från Mellanöstern kan alltid trösta sig med tanken att hon bara inte har de typiska svenska färgerna för att vara Lucia. Medan en infödd svensk tjej måste inse att hon inte är varken söt eller populär...
    Varför skulle det vara konstigt? Det är inte det minsta märkligt faktiskt.

Varför skulle det vara värre för en svensk att inte bli vald än för en från mellanöstern??

Och de "typiska färgerna", Lucia var från italien (så vitt vi vet; ingen vet säkert, hon kunde varit från mörkaste afrika för allt vi vet), så en flicka från mellanöstern är nog långt mer lik Lucia än en blond, blåögd svensk.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 14:59:23 följande:
    Ja, livet är orättvist. Det är en bra lärdom för barn. Men jag hoppas att du bara hittar på den där historien för det låter inte riktigt friskt att som vuxen ha problem för att hon blev Lucia som barn.
    Så varför är du så mycket för rättvisa inför SD? SD är mobbade (tycker SD-fansen), men ack, livet är orättvist. Tig och lid.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 15:15:05 följande:
    Den som ser rasism i allt kan inte ha det lätt. Tycker du att Tintin är rasist och att lakritsgodis är rasistiskt?
    Tja, låt oss se: om det kom en Tintin i Sverige som beskrev SD-fansen på samma sätt som Tintin i Kongo beskriver afrikaner, skulle du bli upprörd och skrika vilt om hets mot SD?

Om det var förvrängad ansikten på Kenta, Björn och Jimmy på lakritsarna, hade du reagerat negativt?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?