• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • UPPERCASE
    effemgea skrev 2013-12-30 22:29:11 följande:
    Frågan är bara vilka man ska språktesta.

Som du skrev i ett tidigare inlägg är det vanligt att SD-aktivisterna här på FL tar till uttryck som stenkastare. Jag tror att de menar detta ärligt, att det handlar om vi och dom för dem, att de inte är kapabla att förstå att det knappast lär finnas några AFA-aktivister på FL, för dem blir det så att de som känner avsmak för SD representeras av AFA - och de är helt oförmögna att förstå att det stora majoriteten svenskar känner samma avsmak för AFA som för dem som tvättar sig i Ekeroths kloak avpixlat.

Det kan låta så enkelt att det är bristande förstånd och språkförståelse som är en grundorsak till att man blir sverigedemokrat - men herregud - jag såg just att en av forumets mest flitiga sverigedemokrater startat en tråd där hen menar att det politisk korrekta Sverige borde föreslå att vi ska betala barnbidrag till alla världens barn i någon dimmig SD-fundering om konsekvenser av pk-tänkande.

Eller läs inläggen ovan mitt. En ganska träffsäker - om än omedveten - bild av kapaciteten på aktivisterna.
    Men extremhöger och rasister finns det tydligen gott om? Din logik är förbluffande icke konsekvent.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 22:49:55 följande:
    Jag tror jag börjar förstå nu - dina förolämpningar mot mig beror helt enkelt på att du lever i villfarelsen att grejen med språktesterna var det enda exempel jag hade på att det är för lågt i tag i invandringsdebatten i Sverige. Ett ytterligare exempel som dessutom ligger betydligt närmare i tiden är rasistdrevet mot Peter Wolodarski efter att han upplåtit annonsplats i DN åt en bok som inte målar upp en enhälligt positiv bild av invandringens konsekvenser för Sverige.

Inte förvånande - du är ju rätt bra på att misstolka saker.
    Jo, jag vet att du tycker det. Det är svårt att undgå att notera att det är din ståndpunkt, åtminstone om man har läst här ett par år. Jag tycker att du har fel och att du är på tok för angelägen om att finna tolkningar som stöder det du vill tro är sanningen, så angelägen att du ibland väljer att bortse från komplementära tolkningar.

Men först. Nej, jag kunde inte låta bli att ta upp ditt exempel eftersom du var så angelägen om att påpeka att mitt exempel bara var ett exempel - och naturligtvis skulle vi kunna fortsätta på det sättet att rada upp exempel på vem av oss som bygger de största kakorna i sandlådan - eller också skulle vi kunna vara lite mer vuxna och lite mindre angelägna att sprätta sand.

Ärligt talat. Min länk till Filosofiska rummets tillitsprogram var främst avsedd som just exempel på ett intressant 45-minutersprogram, inte mina åsikter direkt, men det hindrar inte att det kan vara intressant ändå.

Jag tror inte att jag har fått ditt utlovade svar på om huruvida det går är möjligt att  föra en hyfsat saklig debatt i närvaro av sverigedemokrater - min egen uppfattning är att det inte gör det, att det bara blir ett infantilt ställningskrig mot bakgrund av frågeställningar som om Sverige ska bekosta barnbidrag till all världens barn och min uppfattning är också att det blir mycket högre i tak om debatten kan föras utan störande skrän från sverigedemokrater. I en sådan diskussion skulle till exempel programmet jag länkade till kunna vara en utgångspunkt för ett kritiskt samtal av ett slag som jag annars bara sett i slutna samtalsgrupper här på FL.

För övrigt anser jag att Wolodarski är så långt från rasist man kan komma, att man mycket väl kan diskutera ett eventuellt språkkrav i samband med medborgarskap utan att bli kallad rasist. Jag anser inte att jag är rasist, trots att jag tycker att ett språkkrav skulle kunna vara ett led i ett försök att fylla ett svenskt medborgarskap med lite mer innehåll.
  • UPPERCASE

Tråden gäller hat mot SD, det finns inget som kan misstolkas i det avseendet.

Att sedan säga att potentiella SD röstar inte är välkomna till diskussion (Och eftersom du uppenbart inte kan bemöta deras argument) att kalla dem för grönsaker osv är att gå långt övergränsen. 

Trots detta så har du den infantila uppfattningen om att du är en god debattör, goddag yxskaft.

• effemgea
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 22:56:38 följande:
    Men extremhöger och rasister finns det tydligen gott om? Din logik är förbluffande icke konsekvent.
    Du förstår inte skillnaden.

Järnrörsslöddret fanns och finns i SD:s ledning. AFA-slöddret representerar inte ens något parti. Vore jag sverigedemokrat och icke-rasist skulle jag undra vad fan det är som pågår i partiet med den slöddermentalitet och tydliga rasism som finns i dess ledning . 

Skulle det mot förmodan dyka upp några AFA-aktivister på FL som förespråkar våld mot sverigedemokrater så kommer jag att kalla dem infantilt slödder också.

För att vara övertydlig. Om du tittar på alla dessa partisympatiundersökningar på FL, så kommer du inte att hitta AFA som alternativ i en enda. De människor som brukar klumpas ihop till pk.tyckare i SD-analysen består av allt från moderater till vänsterpartister. Jag tror inte att du hittar en ynka våldsförespråkare bland dem.
  • UPPERCASE
    effemgea skrev 2013-12-31 00:24:06 följande:
    Du förstår inte skillnaden.

Järnrörsslöddret fanns och finns i SD:s ledning. AFA-slöddret representerar inte ens något parti. Vore jag sverigedemokrat och icke-rasist skulle jag undra vad fan det är som pågår i partiet med den slöddermentalitet och tydliga rasism som finns i dess ledning . 

Skulle det mot förmodan dyka upp några AFA-aktivister på FL som förespråkar våld mot sverigedemokrater så kommer jag att kalla dem infantilt slödder också.

För att vara övertydlig. Om du tittar på alla dessa partisympatiundersökningar på FL, så kommer du inte att hitta AFA som alternativ i en enda. De människor som brukar klumpas ihop till pk.tyckare i SD-analysen består av allt från moderater till vänsterpartister. Jag tror inte att du hittar en ynka våldsförespråkare bland dem.
    Jag förstår mycket väl och det är en markant skillnad på AFA och tre idioter som går och provocerar på stan. 
    Först och främst min personliga uppfattning; Vänsterpartiet har klara kopplingar till AFA, de brukar dessutom få demonstrera i vänsterns tåg.
    Ungdomsledaren för vänsterpartiet blev avsatt för han ställde sig bakom dessa.

Var har du sett några "järnrörsslödder" på FL? Är du så inskränkt att du drar alla över en kam? Dessutom är det ingen vad jag vet som ens påstått sig ha någon som helst koppling till SD här annan än att de tänker rösta på detta parti nästa val.

Var har SD någon analys som säger att AFA tillhör någon av partierna, denna vill jag gärna se.
  • Philipsson
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 13:53:03 följande:
    Vad det handlar om är inte ett exakt antal invandrare eller flyktingar som ett land tar emot, utan främlingsfientliga attityder, vilka ju framkommit gång på gång både i officiell SD-retorik men ännu tydligare i kommentarer som man tror är "off the record".
    Helt fel. I själva verket är det ju så att rasistiska attityder finns hos både S, M och FP (vilket valstugereportaget visade). Är dessa partier rasistiska då?

Nej, just det, det är de inte, och det är inte Sd, hur mycket du än försöker få det till det.

Att spekulera i hur många som egentligen är rasister i ett parti, är inget annat än just spekulation, om man nu inte kan belägga det vetenskapligt, och det är ju svårt, eftersom folk knappast medger sånt offentligt, oavsett partifärg.

Du påstår saker om Sd som du inte kan belägga, och bortser från sånt du helt enkelt inte vill kännas vid. Oärligt.

• Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 00:09:40 följande:
    Jo, jag vet att du tycker det. Det är svårt att undgå att notera att det är din ståndpunkt, åtminstone om man har läst här ett par år. Jag tycker att du har fel och att du är på tok för angelägen om att finna tolkningar som stöder det du vill tro är sanningen, så angelägen att du ibland väljer att bortse från komplementära tolkningar.

Men först. Nej, jag kunde inte låta bli att ta upp ditt exempel eftersom du var så angelägen om att påpeka att mitt exempel bara var ett exempel - och naturligtvis skulle vi kunna fortsätta på det sättet att rada upp exempel på vem av oss som bygger de största kakorna i sandlådan - eller också skulle vi kunna vara lite mer vuxna och lite mindre angelägna att sprätta sand.

Ärligt talat. Min länk till Filosofiska rummets tillitsprogram var främst avsedd som just exempel på ett intressant 45-minutersprogram, inte mina åsikter direkt, men det hindrar inte att det kan vara intressant ändå.

Jag tror inte att jag har fått ditt utlovade svar på om huruvida det går är möjligt att  föra en hyfsat saklig debatt i närvaro av sverigedemokrater - min egen uppfattning är att det inte gör det, att det bara blir ett infantilt ställningskrig mot bakgrund av frågeställningar som om Sverige ska bekosta barnbidrag till all världens barn och min uppfattning är också att det blir mycket högre i tak om debatten kan föras utan störande skrän från sverigedemokrater. I en sådan diskussion skulle till exempel programmet jag länkade till kunna vara en utgångspunkt för ett kritiskt samtal av ett slag som jag annars bara sett i slutna samtalsgrupper här på FL.

För övrigt anser jag att Wolodarski är så långt från rasist man kan komma, att man mycket väl kan diskutera ett eventuellt språkkrav i samband med medborgarskap utan att bli kallad rasist. Jag anser inte att jag är rasist, trots att jag tycker att ett språkkrav skulle kunna vara ett led i ett försök att fylla ett svenskt medborgarskap med lite mer innehåll.
    Språktest är inget annat än fascism. De som förespråkar språktester för medborgarskap är, möjligen omedvetet, fascister.

Sånt där löser ju arbetsmarknaden av sig själv. Om nån vill anställa en icke-svensktalande person på sitt företag så är väl det upp till honom eller henne. Och när det gäller kompetens för arbete inom offentlig sektor så kan man naturligtvis inte komma på tal om man saknar svenskan.

"Ju fler lagar, desto svagare stat", som det gamla latinska talesättet lyder.

Knäckfrågan är ju hur stor invandring vi ska ha i Sverige. Du verkar ha missförstått allting.

• UPPERCASE
    Philipsson skrev 2013-12-31 01:39:02 följande:
    Språktest är inget annat än fascism. De som förespråkar språktester för medborgarskap är, möjligen omedvetet, fascister.

Sånt där löser ju arbetsmarknaden av sig själv. Om nån vill anställa en icke-svensktalande person på sitt företag så är väl det upp till honom eller henne. Och när det gäller kompetens för arbete inom offentlig sektor så kan man naturligtvis inte komma på tal om man saknar svenskan.

"Ju fler lagar, desto svagare stat", som det gamla latinska talesättet lyder.

Knäckfrågan är ju hur stor invandring vi ska ha i Sverige. Du verkar ha missförstått allting.

Fast vad har detta med arbetsmarknaden att göra? Jobbar du har du inga som helst problem att få uppehållstillstånd, om du efter X antal år på detta inte lyckats snappa upp någon Svenska är det väldigt märkligt.

Jag har själv arbetskamrater som kom från england för ca 3 år sedan, inte svenska medborgare men som under denna tid lärt sig tillräcklig svenska för att man ska kunna hålla en normal konversation med dessa. 

En språktest skulle självfallet inte handla om att skriva poesi utan hållas på en normal nivå. Jag läste precis en rapport (nu har jag tappat bort länken, men postar den om jag hittar den) som var refererad i motionen om språktest (detta har förövrigt kommit flera gånger på en 10 års period som motion, men hittils inte gått igenom) att 12.5% av personer med invandrarbakgrund i Sverige inte kan språket alls, ~45% kan det på en "ok" nivå och resterande var på "utmärkt" nivå.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2013-12-31 01:29:10 följande:
    Helt fel. I själva verket är det ju så att rasistiska attityder finns hos både S, M och FP (vilket valstugereportaget visade). Är dessa partier rasistiska då?

Nej, just det, det är de inte, och det är inte Sd, hur mycket du än försöker få det till det.

Att spekulera i hur många som egentligen är rasister i ett parti, är inget annat än just spekulation, om man nu inte kan belägga det vetenskapligt, och det är ju svårt, eftersom folk knappast medger sånt offentligt, oavsett partifärg.

Du påstår saker om Sd som du inte kan belägga, och bortser från sånt du helt enkelt inte vill kännas vid. Oärligt.

Sverigedemokraterna påstår saker om både invandring och invandrare, som de inte kan belägga. Oärligt.

Det finns ingen tillit att ge Sverigedemokraterna, varken partimedlemmarna eller deras partiprogram bär ordentligt i den frågan. Inget annat parti visar upp en så stor och utbredd skillnad mellan partiprofil och praktik. Ingen vet vad den får med en röst på Sverigedemokraterna, vare sig politiskt eller ekonomiskt.
  • UPPERCASE
    Digestive skrev 2013-12-31 04:15:57 följande:
    Sverigedemokraterna påstår saker om både invandring och invandrare, som de inte kan belägga. Oärligt.

Det finns ingen tillit att ge Sverigedemokraterna, varken partimedlemmarna eller deras partiprogram bär ordentligt i den frågan. Inget annat parti visar upp en så stor och utbredd skillnad mellan partiprofil och praktik. Ingen vet vad den får med en röst på Sverigedemokraterna, vare sig politiskt eller ekonomiskt.
    Vad är detta? Och hur skiljer det sig från de som påstår motsatsen, har de bevis och täckande underlag för sina påståenden? 

Ingen vet någonsin vad de får för en röst på något parti, vallöften är notoriska kända att brytas men man har ofta en aning om ungefärlig politik som kommer tillämpas. 
    Inget parti har heller veto i någon fråga som för att förslag ska röstas igenom så behöver man överhängande stöd från flera partier vilket än mindre minskar anledningen att tro att gaskammare slås upp.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?