Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-07-11 01:09:38 följande:
    Jepp. Visst har det förändrats, det har det, men om man ser det som en katastrof skulle man känna sig lika oroad vid vilken given tidpunkt som helst i historien. Det har alltid förändrats. Konstant.
    Nej, inte i den här farten. För övrigt är det inte "bara" de olika invandrarkulturerna som oroar mig, och främst då den muslimska. Utan även allt det vulgär-amerikanska.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-11 05:53:45 följande:
    Fast det där måste ju även SD-kommunpolitiker och vitryssar förstå. Jag tolkar det som mässandet om den svenska kulturen och dess yttringar mest är en pk-variant där det egentligen handlar om att definiera vad som är så vederstyggligt att det inte är förenligt med den svenska kulturen.

Ett exempel på detta var när hatflocken gick till angrepp mot den svarta flickan som var lucia i tv. På mer övergripande nivå handlar det om vilken klädsel som ska anses vara kompatibel med svensk kultur, vilken religion, vilken åsikter, vilka tankar och vilka människor.

Så utifrån min bild tidigare i tråden av kulturen som en skog vill den här sortens människor vårda skogen med sina motorsågar men skulle de få den möjligheten skulle det inte dröja innan skogen förvandlades till ett kalhygge.

Ibland kan man bara förundras över hur förmätna pösmunkarna kring SD är: Vem fan är du att avgöra vad som är svensk kultur för mig, skulle man vilja säga.
    Var ÄR svensk kultur för dig då? Omskärelse av pojkar och flickor, tidiga tvångsäktenskap, oskuldskontroller, heltäckande klädesplagg på kvinnor, hedersmord..?
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-11 09:10:29 följande:
    Det där handlar nog mest om att i synnerhet statsmedia, inte i förstone speglar kulturen utan försöker förändra den, i en viss (pk-) riktning.

För den stora majoriteten svenskar förknippas Lucia med en blond flicka som Lucia. Om SVT då kör med en svart Lucia, kanske t.o.m. med en kille istf tjej som Lucia, så är det en von oben-provokation, mot folket.

Kent Asps studie om hur journalisterna röstar, visar att över 50% av SR-journalisterna röstar på Mp. Snacka om ett kantrande fartyg!
    Exakt. Som det sista nationaldagsfirandet från Skansen. Det var nästan inte en svensk eller en svensk musikyttring på hela scenen! Det traditionella talet (av Jan Eliasson) handlade NATURLIGTVIS inte om Sverige och svenskarna, utan om att vi måste vara tillmötesgående och välkomnande mot utlänningar.

Och när det slutligen kom en tenor som skulle sjunga "Till Havs" - äntligen ett traditionellt inslag på nationaldagen! - då MÅSTE det förstås vara en bög eller transvestit, med målbrottsröst, ögonmake-up och (för säkerhets skull) till och med PRIDE-flaggan fastsydd på kläderna...

Det handlar BARA om att uppfostra oss i PK-riktning. Till och med underhållningsvärdet (som att välja artister som kan sjunga) är underordnat den uppfostrande funktionen.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-11 09:27:24 följande:
    Jo, jag har förstått att batikhäxejaktfronten kräver politisk registrering och kvotering av journalister.

Det är ett strålande exempel på att det råder intellektuellt lågtryck inom fronten.

I övrigt tror jag att det bara är batikhäxejägare och sverigedemokrater samt ytterligare något parti längre högerut som anstränger sina förstånd till att försöka "fånga" den svenska kulturen.

Herregud, tokskallarna skulle kunna ränna runt i evighet utan att hitta någon kultur.

Vad gäller din syn på att svenskarna skulle ta illa upp av en svart Lucia så gör du ditt eget lallande till svensk kultur.

Jag är övertygad om att det är få andra än just lallarna som börjar lalla okontrollerat om lucian är svart
    Det var faktiskt väldigt många som satte kaffet i vrångstrupen den luciamorgonen. Speciellt äldre människor - och helt oavsett vad de brukar rösta på, faktiskt. Detta har jag hört från många.

Och om du kollar på de 600 kommentarerna på Avpixlat, angående denna händelse, så ser du att det är många nya, unika användare, som hittat dit enbart för att någonstans få skriva av sig sin besvikelse.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-11 10:39:14 följande:
    Ja, bortsett från lucian, så håller jag med dig fullständigt.
    Gör du..? Spöke Har du tagit något som fått din hjärna att tillfälligt klarna upp..?
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-11 10:45:47 följande:

Man kan väl sammanfatta det så här:

Någon blir vald till Lucia och råkar vara svart = inga problem överhuvudtaget.
    Någon blir vald till Lucia för att hon är svart = inte lika självklart.

Precis. Tanken är i och för sig inte ny - varje generation tror att de uppfunnit hjulet på nytt!

När jag gick i skolan på 1970-talet hade vi en läsebok som handlade om ett par syskon som hette Tor och Lena. När deras klass skulle utse Lucia så stod det så här: "alla var överens att den söta Gina från Italien, med sitt långa svarta hår, skulle vara Lucia". (Detta var ju i en tid med många arbetskraftsinvandrare från Medelhavsländerna.)
  • Jeaninne

...sedan kommer jag nog aldrig, i egenskap av mamma, att förstå hur den svarta lucians adoptivföräldrar tänkte, när de tillät att hon hängdes ut som galjonfigur på detta sätt. Jag anser att de har misslyckats med att skydda sitt barn, och egentligen borde de ha haft en socanmälan på sig...

• Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-11 17:57:03 följande:
    Nu lade jag just ut denna i en annan tråd så jag hade den uppe, den får duga, men antar det finns nyare och annan info om man letar.
    Det finns redan speciella domstolar för muslimer i Storbritannien. Dessa dömer i familjerätt, och brittisk lag är alltså satt ur spel. Giftermål med flera fruar, skilsmässa p.g.a. att bruden inte var oskuld, frågor om hemgiftens återbetalande, olika villkor för män och kvinnor när/om de får initiera skilsmässa, mannen har rätt till barnen efter en skilsmässa... Helt galet!
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-12 09:19:51 följande:
    Och så många tror att det är helt orimligt att något sådant skulle ske i sverige.
    Ja, men har det skett i Storbritannien - som också är ett politiskt korrekt land, men betydligt mindre politiskt korrekt än Sverige - så kan det såklart ske här också. Det som kan leda oss dit, är just uppfattningen att invandrare inte ska integrera sig i vår kultur, utan att vi ska leva sida vid sida som olika kulturer. För i så fall är ju inte steget stort, till olika lagar och olika domstolar HELLER.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-12 10:01:24 följande:
    Jag tror att muslimer är ungefär som kristna, att de kan finnas längs hela den politiska skalan från häger till vänster. Jag tror alltså inte på bilden av den fanatiska muslimen som öppet eller i det fördolda arbetar för att Sverige så småningom ska bli ett muslimskt land och anta en lagstiftning där Koranen är utgångspunkten.

Från min utgångspunkt är tron på en sådan utveckling helt befängd, det kommer aldrig att ske.

Och det är utifrån den synen och andra fundamentala värdegrunder vi tolkar så olika och jag köper inte katastrofskildringar av tillståndet i det samtida Sverige och än mindre skräckscenarier om det framtida Sverige.

Ur mitt perspektiv är islam en religion som i mindre utsträckning än kristendomen har anpassat sig till ett mänskligt sätt att se på människor, men ur mitt perspektiv är det inte en religion vi ger asyl här i Sverige utan enskilda människor - där somliga är muslimer.

Ur mitt perspektiv är det invandrare - precis som svenskar - som ska "anpassa" sig till svensk lagstiftning och grundläggande svenska värderingar, inte tvärtom. Vi har inte gett asyl till medeltida synsätt på män och kvinnor eller barbarisk syn på rättsskipning i form av sharia, utan just enskilda människor med godtagbara asylskäl.

Jag tror inte för ett ögonblick att vi någonsin kommer att få någon särlagstiftning i Sverige - mer än den gamla vanliga informella kulturrelativistiska, som t ex att om du kommer från en gedigen högborgerlig klassbakgrund kommer rättsapparaten att behandla och (be)-döma dig annorlunda än om du är en skitig uteliggare.
    Nu låter du ju riktigt vettig igen!

Jo men OM vi ska få dem att anpassa sig efter våra regler och lagar, så måste vi vara mycket tydligare och hårdare från början.

Idag jamsar vi med - t.ex. finns det många SFI-klasser med enbart muslimska kvinnor, för att deras manliga förmyndare (make, bror, far etc.) inte tillåter att de går i en blandad klass. I datasalen sätter skolan upp skärmar mellan kvinnornas del och männens del, så att inte män och kvinnor ska kunna titta på varandra... sådana saker.

Vi ska inte jamsa med på det sättet, utan väldigt tydligt säga på en gång, att "vill ni bo här så får ni finna er i att göra saker på svenskt sätt, och får inte er fru gå till skolan så blir det inga mer bidrag förrän hon börjar gå dit. Inte heller blir det några fler bidrag om er fru nekas arbete för att hon bär niqab. I skolan har vi idrott i speciella lätta idrottskläder som därefter tvättas. Detta gäller även er dotter".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?