FDFMGA skrev 2014-07-12 10:01:24 följande:
Jag tror att muslimer är ungefär som kristna, att de kan finnas längs hela den politiska skalan från häger till vänster. Jag tror alltså inte på bilden av den fanatiska muslimen som öppet eller i det fördolda arbetar för att Sverige så småningom ska bli ett muslimskt land och anta en lagstiftning där Koranen är utgångspunkten.
Från min utgångspunkt är tron på en sådan utveckling helt befängd, det kommer aldrig att ske.
Och det är utifrån den synen och andra fundamentala värdegrunder vi tolkar så olika och jag köper inte katastrofskildringar av tillståndet i det samtida Sverige och än mindre skräckscenarier om det framtida Sverige.
Ur mitt perspektiv är islam en religion som i mindre utsträckning än kristendomen har anpassat sig till ett mänskligt sätt att se på människor, men ur mitt perspektiv är det inte en religion vi ger asyl här i Sverige utan enskilda människor - där somliga är muslimer.
Ur mitt perspektiv är det invandrare - precis som svenskar - som ska "anpassa" sig till svensk lagstiftning och grundläggande svenska värderingar, inte tvärtom. Vi har inte gett asyl till medeltida synsätt på män och kvinnor eller barbarisk syn på rättsskipning i form av sharia, utan just enskilda människor med godtagbara asylskäl.
Jag tror inte för ett ögonblick att vi någonsin kommer att få någon särlagstiftning i Sverige - mer än den gamla vanliga informella kulturrelativistiska, som t ex att om du kommer från en gedigen högborgerlig klassbakgrund kommer rättsapparaten att behandla och (be)-döma dig annorlunda än om du är en skitig uteliggare.
Nu låter du ju riktigt vettig igen!
Jo men OM vi ska få dem att anpassa sig efter våra regler och lagar, så måste vi vara mycket tydligare och hårdare från början.
Idag jamsar vi med - t.ex. finns det många SFI-klasser med enbart muslimska kvinnor, för att deras manliga förmyndare (make, bror, far etc.) inte tillåter att de går i en blandad klass. I datasalen sätter skolan upp skärmar mellan kvinnornas del och männens del, så att inte män och kvinnor ska kunna titta på varandra... sådana saker.
Vi ska inte jamsa med på det sättet, utan väldigt tydligt säga på en gång, att "vill ni bo här så får ni finna er i att göra saker på svenskt sätt, och får inte er fru gå till skolan så blir det inga mer bidrag förrän hon börjar gå dit. Inte heller blir det några fler bidrag om er fru nekas arbete för att hon bär niqab. I skolan har vi idrott i speciella lätta idrottskläder som därefter tvättas. Detta gäller även er dotter".