Inlägg från: Cal XVI Gustf |Visa alla inlägg
  • Cal XVI Gustf

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-04-28 18:01:00 följande:
    Ryms hot inom yttrandefriheten anser du?
    Nej. Vad tycker du?
  • Cal XVI Gustf
    Velouria skrev 2014-05-11 22:38:11 följande:
    SD är alltså det klassiska mobbargänget. I Dressmannkläder.
    En liten detalj i den här diskussionen kanske men jag är ändå lite nyfiken eftersom du nu skrev om det. Jag har sett att det ibland påpekas att företrädare för sd har kläder från Dressmann. Det brukar också precis som i ditt inlägg formuleras som ett ensamt argument. Har du lust att förklara hur det är tänkt att man ska reagera på det påståendet?

• Cal XVI Gustf
    Breaking Bad skrev 2014-05-22 23:35:52 följande:
    Tänk om det fanns en brandkår på plats, sponsrad av SD. Just ja, det går ju inte, för...
    ...för brandmän brukar ju bli livrädda om någon jeppe från sd närmar sig deras brandstation.
  • Cal XVI Gustf
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 15:45:42 följande:
    Det är inte invandrarna eller invandringen som gjort att det dragits ned på brandförsvaret, utan jobbskatteavdragen
    Det är staten som finansierar jobbskatteavdraget men kommunerna som betalar för brandkåren. Därmed kan nog inte jobbskatteavdrag vara orsaken till att en kommun lagt mindre pengar på brandkåren.
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2014-05-24 17:02:05 följande:
    Nåja, det är ju bara en opinionsundersökning - men kommer valutgången att ge ett liknande resultat tror jag att såväl MP som F! kan tacka SD för draghjälpen.
    Nja, de får väl snarare tacka media för draghjälpen.
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2014-05-24 17:21:44 följande:
    Det tror jag inte. 

Du syftar förstås på att det sägs att många journalister har vänstersympatier, men det är i så fall inget nytt fenomen och om något förändras bör man söka orsaker som förändrats.
    Nej, det syftar jag naturligtvis inte på.

Jag har bara noterat att Fi fått oproportionerligt mycket utrymme i media senaste tiden sett till partiets storlek och vad de egentligen gör just nu. De har egentligen inget speciellt nyhetsvärde för tillfället. Dessutom är det väldigt dåligt med kritiska frågor till Fi.

När det gäller MP har det ju uppmärksammats en del sista tiden att även de ofta slipper kritiska frågor.

Exempel:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5830840

"I fredags presenterade Sifo en undersökning som visade att medier är mer kritiska mot Alliansen än mot oppositionspartierna. Sifo har gått igenom toppnyheterna med politiskt innehåll i sex stora svenska medier och bedömt ifall innehållet är positivt eller negativt vinklat mot något parti. Den lättaste resan får Miljöpartiet som inte får någon kritisk artikel i Sifos undersökning."

• Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2014-05-24 18:05:05 följande:
    Ok: Din teori är alltså att F! och MP vinner stöd för att de inte granskas kritiskt och får oproportionerligt mycket publicitet. Har du mottagit några underrättelser om vem som ligger bakom den konspirationenFörvånad
    Tror inte att det ligger någon mystisk konspiration bakom bristen på kritisk granskning av fi och mp i... tänkte skriva media men jag får väl skriva något i stil med "gammelmedia" eftersom du invände att det här forumet och liknande också är att betrakta som media.

Går vi några år bakåt kan vi ju titta på valstugereportaget från 2002. Resultatet i valet strax efteråt blev att M gjorde ett mycket dåligt val medan FP gick kraftigt framåt. Vad tror du det berodde på?

FDFMGA: "Vad som har hänt om man tittar över en lite längre period är att våra traditionella mediers inflytande över opinionsbildningen kontinuerligt minskar till förmån för sociala medier."

Ja, det stämmer, men än så länge tror jag nog att traditionell media har betydligt större genomslagskraft än sociala medier på nätet, i alla fall om man ser till befolkningen som helhet. Jag uppfattar att det fortfarande är en ganska liten del som regelbundet hämtar information från "alternativmedia".
    FDFMGA skrev 2014-05-24 18:05:05 följande:
    Det är heller inget nytt att högern gnäller om att media missgynnar dem. Också det en slags "kissa i byxan"-kampanj
    Det är kanske inget nytt men heller inget som är unikt för högern. Vid valen 2006 och 2010 hörde man samma gnäll från vänstern. Vissa använde då till och med ordet "statskupp".
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2014-05-24 18:37:35 följande:
    MP har aldrig granskats riktigt kritiskt i traditionell media - och jag skulle inte tro att det kommer att ske förrän de kommer med i en regering.
    Du skriver ju det själv... MP slipper kritisk granskning Glad

Tror också att det kommer ändras om MP ska ingå i regeringen.

Det är när det gäller Fi som jag tycker att det skett en stor förändring i mediarapporteringen. Håller du inte med om att de fått mycket publicitet (och inte så mycket kritik) i traditionell media senaste månaden?
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2015-02-04 23:04:59 följande:
    För min egen del så kan jag tycka att det finns inslag av kulturrelativism i det svenska samhället som åtminstone förr innebar att man drog sig för att kritisera företeelser bland invandrare som inte precis var förenliga med svenska värdegrunder. Numer kanske det mer handlar om att man kan vara rädd för att göda rasism och främlingsfientlighet om man är kritisk till exempelvis vissa företeelser inom islam eller vissa traditioner bland muslimer. Jag tror att man gör rasismen en tjänst om man slätar över problem som finns med invandringen, ger man främlingsfientligheten monopol på problemformuleringarna så ligger det nära tillhands att dess lösningar också kan framstå som alternativ.
    Du fiskar i grumliga vatten Förvånad
  • Cal XVI Gustf

Nej, det var väl inget större intresse där. Jag är tyvärr inte så bra på att starta trådar som folk är intresserade av. Ska nog hålla mig till att spamma i andras trådar Glad

Svar på tråden Varför hatar folk SD?