Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför hatar folk SD?

M Y L F skrev 2014-02-27 15:30:35 följande:

Måste alla vara svenskar, vad är det för märkvärdigt att vara svensk undrar jag? Om man är född i annat land säg Finland och flyttar till ett annat land säg tex Tyskland så blir man inte Tysk. Man blir tysk medborgare men är fortfarande Finne. Är det något fel med det undrar jag?Jag tror inte att Finnen är något emot det. Som jag skrivit dom flesta av mina icke födda vänner i Sverige kallar sig aldrig för Svensk. Dom är Turkar, Serber, Italienare, Britter osv... Dom personer som jag gått i skolan med under 80 talet, och där dom flesta är födda har där deras föräldrar i större utsträckning jobbade, ser sig själva som Svenskar och det gör jag ocksa, dom har tagit till sig både sina föräldrars kultur, men även Svensk kultur. Dom som kommer idag går inte att jamfora, för dom har inte samma tillgång till det Svenska samhället som mina vänners föräldrar hade på 60 talet och in i 80 talet. Dom som står utanför samhället kommer aldrig att se sig som Svensk och varför skulle dom det med dom kassa alternativ som dom har. Där är skillnaden för mig. Hur andra ser på det är upp till var och en.
    Undrar alla vi som är mot SD också.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2014-02-27 16:02:23 följande:
    Här är en gnutta klarspråk från Erik Almkvist:
    www.interasistmen.se/klavertramp/erik-almqvis.../

Det visar tydligt vart Sd står.
    Jag är bedrövad över den mannens dubbelmoral och hyckleri. Han har FORTFARANDE inte döpt om sig till Szilág Érik. Och han polar fortfarande med Kent Ekeroth, vad jag förstår, trots att det i Ungern är sed att hata judar! När ska han assimilera sig och börja spotta på Kenta, såsom hans polare inom Jobbik skulle göra??
  • Dorian Ertymexx
    M Y L F skrev 2014-02-27 16:02:42 följande:

Nu är inte jag SD så vad Åkesson tycker är irrelevant för mig. Jag tror att det är ganska irrelevant för många även SD anhängare Man får kalla sig svensk hur mycket man vill men om andra ser på en som svensk är en annan sak. En del i att vara av en nationalitet handlar ju inte enbart om medborgarskap eller hur, utan precis som du säger, att man känner sig svensk och det gör man om man förstår det Svenska samhället och gillar det som gör Sverige svenskt om man kan säga så ...Men jag tror att många har fel om man tror att dom flesta vill vara svenskar, många känner stolthet att vara tex Serbarfor envisas med att kalla sig svensk då ?. Men det är ju alltid PK media som ska göra en höna av en fjäder.
    Men vad bra. Då gör det ju inget om resten av sverige bestämmer sig för att Jimpa inte är svensk då!! Jag tycker han är rysligt osvensk, på det hela taget! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-27 18:28:46 följande:
    Kanske för att de heter Sverigedemokraterna?
    Lustigt att deras ledare kallar sig för "etniskt skånsk" då... borde han inte bossa över "Skånedemokraterna" istället? Man kan ju bara ha en etnicitet, tydligen, och bara lojalitet mot en grupp... Åkesson verkar känna sig skånsk, med den lojalitet som det betyder... hur ska han kunna representera hela Sverige då? Notera att jag nu utgår ifrån SDs egen logik och egna uttalanden här, inget som jag själv tycker.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-27 18:36:54 följande:
    Men sluta nu. Sverige är det generösaste landet i västvärlden på att ta hand om invandrare. Att Libanon har större massinvandring beror väl på att de ligger geografiskt väldigt när länder med krig. Om Norge hade haft inbördeskrig så hade Sverige tagit emot massor av norrmän. Det ligger i sakens natur att grannländer tar hand om varandras befolkningar i krig och elände.

Att minska invandring är inte rasistiskt. Sverige får väl göra som Miljöpartiet vill i Schweiz då. De tycker att massinvandringen är dåligt för miljön i landet och vill sätta stop för det. Är det ett rasistiskt motiv eller ett miljövänligt motiv?
    Fel. Schweiz tycker att EUROPEISK massinvandring är dåligt. Och miljön är en undanflykt, det handlar om helt andra saker. Så har Schweiz också börjat få seriösa problem med resten av Europa på grund av det. Ska bli kul att se hur SDs "föregångsland" kommer klara sig när resten av Europa börjar kapa trådarna med landet i fråga.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-02-27 18:40:42 följande:
    Hur är man när man är svensk då?
    Nu menar jag att vara mer deskriptiv (utifrån mitt erkänt subjektiva synsätt och erfarenhet) än preskriptiv: svenskar är toleranta, hjälpsamma och solidariska. Svenskar föredrar ärlighet framför lögner och svek. Svenskar står för när de gjort något fel. Jimmie är motsatsen - han är intolerant, gniden och osolidarisk med andra än sina egna (vita, rädda män), och han ljuger ofta och hellre än bra, och sviker glatt sina partifränder om de inte är helt överens med honom med hjälp av "nolltoleransen", som märkligt nog aldrig gäller hans närmaste allierade, vad de än tar sig för. Den sortens kallhamrad nepotism och fascism är inte det jag förknippar med Sverige och svenskar. Men det är som sagt min högst subjektiva erfarenhet av svenskar.
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-02-27 18:50:55 följande:
    Låter väldigt fina de där svenskarna.
    De är inte så annorlunda från folk i allmänhet egentligen. De flesta människor är schyssta om man ger dem en chans.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-27 18:52:02 följande:
    Schweiz har fått problem med diktaturen EU. Schweiz är inte ens med i EU så jag förstår inte riktigt varför EU straffar dem. Som tur är håller EU på att falla sönder inifrån.
    De har diverse avtal med EU. Och börjar man förbjuda EU, och därmed alla sina grannländer, från att flytta in, tja, då har man liksom skitit i det blå diplomatskåpet rätt rejällt.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-02-27 18:53:38 följande:
    Källa på det tack, att Sverige är det generösaste landet i hela västvärlden på att ta hand om invandrare. Inga länkar till främlingsfientliga och rasistiska sajter, tack.

Nej, det ligger inte i sakens natur att grannländer fylls till bristningsgränsen och SD menar at de ska ta emot ännu fler.

Ja, Schweiz vill ha en massa fördelar av ett samarbete med EU med öppna gränser, men är inte beredda på att den fria rörligheten ska omfatta Schweiz när det gäller människor in. De har några år på sig att visa vad de menar göra med sitt folkomröstningsresultat och sedan följer väl en rad indragna förmåner om inte de andra EU-länderna är nöjda med hur deras beslu föll ut.

Att vissa grupper skulle utgöra ett miljöhot pga av sin etnicitet låter som ett skolexempel på rasism. Hur många miljoner invandrare och flyktingar har Schwiez tagit emot eftersom det talas om "massinvandring".
    Det där kan jag svara på - deras version av "massinvandring" handlar inte om utomeuropeisk invandring eller flyktingmottagning - utan rätt och slätt om EUROPEISK invandring, alltså främst italienare, fransoser, tyskar och liknande. SD jublar för att Schweiz gör det rakt motsatta mot vad SD själva står för. Ironin är nästan bortom ord!
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-02-27 19:45:43 följande:
    De flest människor är svenskar om man ger dem en chans? Utom dom du inte tycker om?
    Så kan man tolka mitt inlägg, om man verkligen anstränger sig för att missförstå... eller råkat ha heroin i kaffet istället för socker... :-P
Svar på tråden Varför hatar folk SD?