• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Angie99
    nihka skrev 2013-11-09 15:02:17 följande:
    Jepp, melting pot. NZ har en inhemsk befolkning, en befolkning med europeisk bakgrund, en asiatisk befolkning...och de satsar på invandring. Målet är att öka sin befolkning med 1% per år.

Jag har aldrig påstått att det inte finns några problem utom i västvärlden, bara läst samma underlag som du och kompletterat bilden du gav något, aningen, jättemycket och tänk vad mycket som inte stämde med din bild som också kom fram. Flört

Jag har aldrig påstått att Saudiarabien är i konflik. Jag sa att "generellt är länder i konflikt och krig mindre pigga på att omge sig med andra folkslag än länder som inte är i konfilikt eller krig." Det finns fler länder som det stämmer på än undantag om du studerar kartan i artikeln du själv länkade till. Försök att prata inte alls om mig och bara fokusera på ämnet.

Givetvis finns rasister från alla länder. Om du behöver ett vittnesmål om svenskars rasisim i Sverige kanske den här omtalade tråden kan hjälpa:

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m71525932-30.ht...#replyformanchor   
    Australien är ju knappast något tolerant land på så sätt som Sverige. Där får man minsann ta seden dit man kommer och det tolereras inte att man t.ex. pratar sitt hemspråk ute bland folk. Man får göra ett engelska test och ett test om den Australienska kulturen innan man kan bli medborgare. Skulle någon invandrare ställa till trubbel så finns där genast ett gäng Australiensare som förklarar hur det går till här, hur man får behandla kvinnor, vad som är rätt och fel. "Passar det inte, åk hem" är den allmänna uppfattningen.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 11:08:25 följande:

Det är ju inte så svårt att googla själv på ett antal politiskt korrekta politiker, eller slå upp dem på t.ex. Birthday.se eller Ratsit. Där står alla adresser.

Bilden visar t.ex. Annie Lööfs föräldrahem. (Numera bor hon i en fin villa i Nacka med sin man, trots sin låga ålder.) Det är lätt att vara naiv då, om man inte behövt gå i Kämpingeskolan i Tensta och bli kallad hora och tafsad på av frustrerade invandrarkillar var och varannan dag... Om man aldrig behövt vara rädd för att bli våldtagen när man går hem från tunnelbanan på kvällen... Om man aldrig behövt tränga sig igenom en grupp flinande, kladdande, muslimska män när man ska in genom sin port...

Men du kommer aldrig att förstå det här, va..? 
    Vad bra att du har reviderat din bild om vem som lever så från "alla politiker" till Annie Lööf, stadsråd och nån mer som jag inte kommer ihåg.

Din bild av hur gemene invandrarkille fungerar är väldigt olik den jag ser i stort sett varje dag. Min bild är mer blandad än din. Är det här något du "har hört talas om" att alla beter sig så här eller något du faktiskt har sett?

Och vad vet du egentligen om Annie Lööf, eller någon annan människa som du inte känner som jag till exempel vad de har varit med om och förstår och inte förstår? 
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 11:14:25 följande:

Fast sist jag kollade både Australien och Nya Zeeland (OK det är ett antal år sedan i och för sig), så fick man endast immigrera där om man hade ett bristyrke. Jag kommer ihåg det, för jag gick med lite sådana fantasier, och det visade sig att de tog emot sjuksköterskor med vissa vidareutbildningar, men inte andra. Bara den treåriga grundutbildningen räckte inte.

Här, däremot, tar vi emot stora mängder människor som är analfabeter, och inte ens har gått motsvarande vårat lågstadium i skolan... 
    Jag har bott där så jag vet att det stämmer och det stämmer också att de tar emot flyktingar. Här tar vi också emot invandrare och flyktingar. De flesta flyktingar som kommer hit har någon typ av skolgång och en del är anafabeter, men det verkar en del som skriver på FL också att vara - i alla fall när det gäller läsbiten.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 11:22:52 följande:

Lagar är till för att ifrågasättas och ändras. Jag vill ha MYCKET större valfrihet för skolor, elever och föräldrar än vad vi har idag. Skollagen ska bara reglera det grundläggande anser jag, som vilka ämnen och vilka nivåer det ska undervisas i upp till årskurs nio, samt vissa självklarheter som att lärarna inte får utdela fysiska bestraffningar. Men i övrigt: mycket mera valfrihet och självbestämmande!

I Ungern (som jag känner till eftersom jag har en god vän där som är trebarnspappa), har de en modell där föräldrarna får välja mellan tre olika kristna trosriktningar (katolsk, ortodox och kalvinistisk) samt ateistisk. I den ateistiska skolan, läser barnen ämnet "etik och filosofi" i stället för religion hela vägen genom skolan, och där förekommer det inga kyrkobesök eller annat religiöst innehåll överhuvudtaget. Men väljer man en av de kristna inriktningarna, så är det en präst kopplad till skolan, och det ingår kristendomsundervisning, konfirmationsundervisning, morgonbön, gudstjänster, jul- och påskspel  etc. på skoltid. Detta funkar utmärkt! De slipper de där bråken som vi har här i Sverige inför varenda skolavslutning runt om i landet.

Det konstiga är ju också, att många här i Sverige inte fattar att "ateism" OCKSÅ är en livsåskådning. Nu är den svenska grundskolan ateistisk, och det är ju alls ingen självklarhet att man ska välja just DEN livsåskådningen - om man bara ska ha en.    

Skolan är inte ateistisk. Skolan är konfessionsfri. Skolan tar inte ställning till religion utan lär bara ut vilka religoner och livsåskådningar som finns. Sedan får privatpersonen välja själv.

Människor kommer alltid att bråka. Lagen säger att du får vara i exempelvis kyrkan på en avslutning, men att det inte får förekomma några religiösa inslag så som en präst som välsignar eller pratar om gud. Att sjunga Den blomstertid nu kommer är undantaget så det får man.

SDs järnrörserik gillar också Ungern. Han flyttade ju dit och studerar nu intresserat och med gillande bl a hur de hanterar sina inhemska romer.
  • JTA
    nihka skrev 2013-11-10 14:55:00 följande:
    Jag har bott där så jag vet att det stämmer och det stämmer också att de tar emot flyktingar. Här tar vi också emot invandrare och flyktingar. De flesta flyktingar som kommer hit har någon typ av skolgång och en del är anafabeter, men det verkar en del som skriver på FL också att vara - i alla fall när det gäller läsbiten.
    "Jag har bott där så jag vet att det stämmer och det stämmer också att de tar emot flyktingar." - 948 stycken

"Här tar vi också emot ... flyktingar." - ca 30 000.

Således enligt nihka samma invandringspolitik.

• nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 11:25:44 följande:

Jag sa aldrig att Emiraten skulle ta emot HELA Somaliens befolkning, heller.

Självklart är det lättare att integrera amerikaner i Sverige, såvida de inte tillhör någon extrem subkultur.

Tja, i Saudi blir du av med en hand om du stjäl ett vattenglas från en offentlig dricksfontän... Så jag tror man tänker sig för både en och två gånger innan man gör det...   
    Och vad skulle vara en extrem subkultur för dig? Ras/Etnicitet (2010)[152] Vit 72,4 % Svarta/Afroamerikaner 12,6 % Asiater 4,8 % Amerikanska indianer och Alaskaindianer 0,9 % Hawaiiindianer och Stillahavsbor 0,2 % Övrigt 6,2 % Två eller fler raser 2,9 % Spansk/Latinsk (av någon ras) 16,3 %
  • themia
    Angie99 skrev 2013-11-10 13:30:29 följande:
    Konstigt då att nästan 12% av väljarna spås rösta på dem. Har de då kort minne eller förmågan att se nuet istället för forna värderingar.  V=kommunister? moderaterna=kvinnoförtryckare? Hur långt minne ska vi ha?
    Vad som spås, lämnar mig oberörd, det är valet som gäller.
    Värt att notera är dock att ca 90% av Sveriges befolkning inte vill att SD ska ha något inflytande

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Lejonmamman01
    annatnick skrev 2013-11-10 13:39:35 följande:
    Du svarade mig som att SD-resonemang kopplas till personliga upplevelser av gruppvåldtäkt. 

Jag menade att det är lätt att bagatellisera det man läser i tidningarna, om det inte är man själv eller någon nära anhörig som är drabbad. Det krävs att man känner av ett samhällsproblem in på bara skinnet, innan man förstår hur det har blivit, liksom. Detta gäller ju allt möjligt - vet många som sagt att de tycker att moderaterna har en jättebra arbetslinjepolitik t.ex.. Ända tills dom själva blir arbetslösa eller långtidssjukskrivna, utförsäkrade, måste gå till soc och tigga pengar, sälja huset och flytta, börja på arbetsträning eller FAS 3-plats där de vantrivs fruktansvärt... Då är det plötsligt inge kul att vara moderat längre. Och så känns det nog även för en PK-tant vars dotter blir gruppvåldtagen av åtta afghaner. Tror du inte det..?
  • Lejonmamman01
    annatnick skrev 2013-11-10 13:39:35 följande:
    Du svarade mig som att SD-resonemang kopplas till personliga upplevelser av gruppvåldtäkt. 

För övrigt vet jag flera i Sd som har kommit över till vårt parti efter just en sådan upplevelse. En ganska högt uppsatt politiker t.ex., berättade i förtroende för mig att poletten trillade ner när hans flickvän blev våldtagen av en taxichaufför från Irak. Det tog flera år av terapi innan hon kunde ha sex igen...
  • themia
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 11:22:52 följande:
    Det konstiga är ju också, att många här i Sverige inte fattar att "ateism" OCKSÅ är en livsåskådning. Nu är den svenska grundskolan ateistisk, och det är ju alls ingen självklarhet att man ska välja just DEN livsåskådningen - om man bara ska ha en.    
    Ateism är ingen livsåskådning, som kan jämställas med religion. Religion bygger på TRO.
    Ateism innebär ICKE-TRO.

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?