• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-10 15:57:42 följande:
    Var det så du gjorde?

Va? Jag är svensk. Jag har bott i två andra länder (tre om man räknar Norge), och där försörjde jag mig själv. Jag hade aldrig tänkt stanna borta för gott.
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-10 15:57:42 följande:
    Var det så du gjorde?

Alltså, jag var aldrig av med mitt svenska medborgarskap, och aldrig medborgare någon annanstans.
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-10 16:03:29 följande:
    Som sagt, personbundet.

Nja, det går att göra rätt goda sannolikhetskalkyler. Chansen för att en östrerrikisk lärare som värvas till Tyska skolan på Östermalm för att lära ungarna där tyska, ska våldta svenska tjejer i parker, ser jag som obefintlig.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 12:10:02 följande:

Det är väl ingen som har påstått att det inte finns kvalificerat yrkesfolk i Syrien..? Det blir dock svårt att ge dem samma jobb här, eftersom de inte kan språket, inte kan svenska bestämmelser och regler (skrivna och underförstådda), kanske inte passar in i vårt arbetsklimat (där en kvinna kan vara chef över en man, och där män och kvinnor tar varandra i hand utan att vara gifta, t.ex.).

Det kan ju hända mycket elände om en flygkapten och en mekaniker inte kan kommunicera, eller en sjökapten och hans underbefäl. Det måste gå snabbt dessutom, i nödlägen! 
    Vad bra att du ser att det finns kvalificerat yrkesfolk i Syrien. Då torde det vara mycket enklare att sätta dem i kvalificerat arbete efter en tids språkstudier.
  • Lejonmamman01
    annatnick skrev 2013-11-10 16:08:08 följande:
    Nej så är det ju. Läsa på om sophantering när man i själ och hjärta tagit emot SD för vad det är - ett enfrågeparti. Klart man blir besviken :(

Jag upprepar att detta gäller ALLA partier. Det är MÅNGA som tycker att det är tråkigt att sitta i KF eller LF, och inte har den stamina som krävs för att göra hundåren där - innan de kan bli aktuella för riksdagslistan.

Personligen har jag inte så svårt för avfallskvarnarna och motorvärmarna till bussarna, för jag är en sådan där konstig person som värderar ALL kunskap som jag kan tillägna mig!  
  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 16:13:49 följande:

Jag upprepar att detta gäller ALLA partier. Det är MÅNGA som tycker att det är tråkigt att sitta i KF eller LF, och inte har den stamina som krävs för att göra hundåren där - innan de kan bli aktuella för riksdagslistan.

Personligen har jag inte så svårt för avfallskvarnarna och motorvärmarna till bussarna, för jag är en sådan där konstig person som värderar ALL kunskap som jag kan tillägna mig!  

...som VÄRDESÄTTER all kunskap... inte "värderar"!
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 12:15:17 följande:
    Fast det är ju sant, det dom skriver. Visst, vissa inlägg är lite tillspetsade - men det är ju en följd av den frustration och hjälplösa ilska som skribenterna där (och många av oss som läser) känner.
    Nej, det är inte sant. De hade inte på fötterna vilket hotell det gällde utan tyckte och trodde utan belägg. Mycket typiskt för SD-mobben.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 12:16:41 följande:

Ja, skribenterna där har både humor och intelligens! *älskar*
    Du kanske tänker annorlunda, den dag då DIN dotters huvud får agera golfboll och hon blir ihjälslagen med en golfklubba...
  • ubåt
    themia skrev 2013-11-10 15:25:40 följande:
    Vad som spås, lämnar mig oberörd, det är valet som gäller.
    Värt att notera är dock att ca 90% av Sveriges befolkning inte vill att SD ska ha något inflytande

Eh… Nope - den slutsatsen kan man inte dra precis som man inte kan säga att 95% inte vill att KD skall ha något inflytande.

Däremot kan man se att andelen svenskar som vill ha mindre invandring har ökat till 45% (från 40%) enligt en undersökning gjord av SOM-institutet. Samma undersökning visar att 53% av moderater också vill ha en minskad invandring.

Min personliga uppfattning är att andelen av befolkningen som vill minska invandringen ökar och kommer att fortsätta att öka.  
  • nihka
    Angie99 skrev 2013-11-10 13:47:16 följande:
    Australien är ju knappast något tolerant land på så sätt som Sverige. Där får man minsann ta seden dit man kommer och det tolereras inte att man t.ex. pratar sitt hemspråk ute bland folk. Man får göra ett engelska test och ett test om den Australienska kulturen innan man kan bli medborgare. Skulle någon invandrare ställa till trubbel så finns där genast ett gäng Australiensare som förklarar hur det går till här, hur man får behandla kvinnor, vad som är rätt och fel. "Passar det inte, åk hem" är den allmänna uppfattningen.

Jag har inte uttryckt någon åsikt i saken, men jag har presenterat mina tankar om undersökningens validitet. I undersökningen som JTA presenterade och länkade till här var nämligen slutsatsen man kom fram till att Australien är ett tolerant land.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?