Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2015-01-11 00:03:46 följande:
    Du begriper ju inte. Varken Salming eller jag är samer, trots att vi båda har sameblod i oss. Däremot SKULLE Salming och jag kunna bli samer, om vi hade velat. Du däremot, skulle inte kunna bli det, om du inte har vare sig samiskt blod i dig eller en samisk uppväxt. Personer som har samiskt blod i sig, som jag, blir inte samer för det, så länge vi inte identifierar oss som samer.

Samer är ju per definition inte svenskar, utifrån det kulturella-etniska perspektivet, eftersom de identifierar sig som samer. Däremot har de en svensk nationalitet, eftersom de landområden där samerna lever, formellt sett icke utgör en egen nation.

Vilken same som helst skulle alltså kunna bli svensk, om han identifierar som svensk, men vilken svensk som helst, skulle inte kunna bli same, hur mkt han än känner sig som same.

Varför är du så fixerad vid ras? Det finns samer som vill bli definierade som svenskar och låt dem få bli det. 

• KillBill
    Philipsson skrev 2015-01-11 00:06:51 följande:
    Så du tycker alltså det är rätt att en ras/ etnisk grupp har rätt att utestänga andra från att tillhöra denna grupp? Vem är det som är rasorienterad, om inte du?
    Är SD avundsjuka på samerna? Är det det det handlar om. Är det ett straff från SD:s sida att samer inte ska få kalla sig för svenskar?
  • KillBill
    Philipsson skrev 2015-01-11 00:17:22 följande:
    Det finns det inte alls. Ge mig ett exempel!

Salming är inget relevant exempel. Man är ju inte same för att man har sameblod i sig!

Det är ju du som är fixerad vid ras, som tycker det är rätt satt svenskar inte ska kunna bli samer.

Du verkar se någon typ av orättvisa i att svenskar inte kan bli samer, vilket jag inte gör. Men jag håller med dig om det där som Stenmark sa och  tycker att vi sätter punkt för diskussionen här.

• KillBill

Saxat från sidan www.samer.se

Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same. Å andra sidan kan man även ha dubbla identiteter: Till exempel kan man vara både same och svensk och växla kulturella koder i olika sammanhang.

I tidigare lagar uttryckte staten att endast de som hade renar och ägnade sig åt renskötsel, var samer. Det innebar att stora grupper av samer blev utdefinierade och inte räknades som samer i statens ögon. Sedan Sametingslagens tillkomst är det nu språket som är identitetsmarkör.

• KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-01-11 12:13:37 följande:
    Det verkar ju innebära att en person som aldrig tänkt tanken förut, ibte bara kan knäppa med fingrarna och säga "nu är jag same"?

Jag kan nästan tänka mig att björn söder skulle bli mördad av rosanna dinamarca om han testat resonera så där runt svenskar.

Men å andra sidan, vad är svenskar? Det finns ju igen entydig definition, förutom att man knäppt med fingrarna och sagt "jag är svensk". Så det går kanske inte att jämföra resonemangen. För övrigtt är jag ganska dålig på att knäppa med fingarrna, så det vore bra om det ibte ingick i definition av svenskhet. Hm, snurrigt.

Det räcker inte att knäppa med fingrarna. du måste också tala samiska. Samerna har  en särställning i samhället i och med att de räknas som ursprungsbefolkning. Vi övriga svenskar kommer aldrig att betraktas som ursprungsfolk i Sverige hur gärna SD än vill det.

• KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 13:17:57 följande:
    Inte ens alla samer har rätt att leva på statsbidragen till rennäringen, endast medlemmar i samebyarna har rätt till dessa 200 000 000:- som slösas bort på deras hobby.

Ser du en orättvisa i att staten stödjer rennäringen mes 200 miljoner per år?

Jag kan upplysa dig om att Sverigedemokraterna får ca 200 miljoner kronor i partistöd denna mandatperiod och mig veterligen måste man vara med i SD för att vara med och påverka hur dessa pengar slösas bort på hobbyn (som verkar bestå av hat, ras och offerkoftor).

• KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 14:36:34 följande:
    Nu skiter jag högaktningsfullt i SD´s partistöd. Du får gärna verka för att partistödet tas bort, inte mig emot, dessa pengar kan användas bättre.. Dessutom ljuger du, inte ens såssarna kommer upp i 200 miljoner denna mandatperiod. Kolla dina siffror och återkom sedan.

Jag hittade denna faktaruta i Dagens Nyheter och slog ihop SDs tidigare partistöd med deras nya. Ljuger tabellen?

• KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 14:36:34 följande:
    Nu skiter jag högaktningsfullt i SD´s partistöd. Du får gärna verka för att partistödet tas bort, inte mig emot, dessa pengar kan användas bättre.. Dessutom ljuger du, inte ens såssarna kommer upp i 200 miljoner denna mandatperiod. Kolla dina siffror och återkom sedan.
    Återkom gärna med dina siffror så att vi får reda ut vad som gäller.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 15:11:27 följande:
    http://www.dn.se/ekonomi/sa-fordelas-partistodet/

Jaha, du lägger ihop förra mandatperioden med denna och får det till 200 mille för denna mandatperioden, Seriöst?

En fråga, vill du ha andra regler för partistöd för SD än för andra partier? Ser ingen annan koppling till ditt gnäll än det.
    Nej jag lägger ihop förra periodens ersättning med den ökning som de kommer få denna mandatperiod för att få en uppfattning om ersättningen för den innevarande mandatperioden. 
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-01-11 15:11:27 följande:

Jaha, du lägger ihop förra mandatperioden med denna och får det till 200 mille för denna mandatperioden, Seriöst?

En fråga, vill du ha andra regler för partistöd för SD än för andra partier? Ser ingen annan koppling till ditt gnäll än det.

Jag har inga synpunkter på bidrag till partierna i riksdagen, det är det du som har.

Att jag överhuvudtaget kommit in på denna diskussion beror på att du verkade missnöjd med att Sveriges samer får ekonomiska bidrag  för att hantera rennäringen (något som du kallar för deras hobby).

Jag ville då uppmärksamma dig på att Sverigedemokraternas hobby inte heller är gratis för oss skattebetalare. Det är dock inte något som jag personligen har några synpunkter på.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?