• Anonym (Mina)

Tackar ni för maten?

När jag blir bjuden på mat  så tackar jag alltid och kommenterar också gärna vad gott det var, kan jag få receptet, hade du vitlök i och liknade.  Min mans familj däremot tackar aldrig för maten när de blir bjudna och fäller heller inga kommentarer. Som nu i helgen när jag bjöd svärföräldrarna och min mans syskon med respektive på lasagne; alla åt massor och tog om. Svärfar och min svåger tog tom en tredje portion och min svärmor passade på att ta en sked köttfärssås ur grytan i köket när hon trodde ingen såg, så jag antar att de tyckte det var gott, men ingen utom svågerns fru tackade för maten efteråt. 

Hur gör ni? Tackar ni för maten? Säger ni att det var gott (om ni tyckte det)? Tycker ni att det hör till "vanligt hyfs"? 

• Svar på tråden Tackar ni för maten?
  • KarinIngrid

Jag säger alltid tack för maten när jag blir bjuden, det tycker jag är rent hyfs!!
    Tack för maten säger jag även om jag inte tyckte det var jättegott för jag har ändå blivit bjuden
    tack för maten det var gott eller jättegott säger jag om jag tycker det  :)  

• Anonym (etikett)

Självklart. Man tackar alltid för sig när man blir bjuden på något. Allt från en kopp kaffe till en sjurätters middag. Man tackar! De låter uppfostrade hela bunten. Förmodligen hade de inte med sig någon liten gåva till er heller.

• AlexO

Jag själv anser att det hör till vanligt hyfs. 
    Gör samma kommentarer som dig med, om det är nått jag inte tycker om försöker jag äta ändå eller ev ursäktar mig och säger nått i stil med:
    Jag har alltid haft så svårt att äta svamp, känns lite synd för det luktar så gott! 
    Eller nått sånt.

Är uppfostrad så, kommer uppfostra ev framtida barn så 

• AlexO
    Anonym (etikett) skrev 2013-10-30 15:53:36 följande:
    Självklart. Man tackar alltid för sig när man blir bjuden på något. Allt från en kopp kaffe till en sjurätters middag. Man tackar! De låter uppfostrade hela bunten. Förmodligen hade de inte med sig någon liten gåva till er heller.
    Jag tar aldrig med gåva, haha
    Jag gillar eller inte att alla svenskar envisas med att kramas.... har väl vant mig lite men gillar det inte! 
  • Anonym (etikett)
    AlexO skrev 2013-10-30 15:55:22 följande:
    Jag tar aldrig med gåva, haha
    Jag gillar eller inte att alla svenskar envisas med att kramas.... har väl vant mig lite men gillar det inte! 
    En blomma, en chokladask, en kaka, en flaska vin eller något annat hör till att man tar med när man är bjuden på middag.
  • citronträd

Ja jag tackar då alltid oavsett vad jag blir bjuden på(kaffe, fika, mat osv) är väldigt otrevlig att man inte ens kan säga tack när man blir bjuden! 

• AlexO
    Anonym (etikett) skrev 2013-10-30 15:57:42 följande:
    En blomma, en chokladask, en kaka, en flaska vin eller något annat hör till att man tar med när man är bjuden på middag.
    Det tycker jag beror på av vem! 
    Själv skulle jag i såna fall inte ha råd att bli bjuden på middag och jag kan ärligt säga att det skullebli pinsamt om jag kom med presenter till svärisarna eller liknande :) 
  • sextiotalist

Tackar alltid för maten (och tar med mig en gåva när jag är bortbjuden) allt enligt svenskt vett och etikett.

• nozpa

Jag tackar alltid för maten. Är det god mat brukar jag påtala det också. Tyckte jag inte om det äter jag och tackar ändå. Men undviker att ge en massa komplimanger om hur gott det var.
    Och ja, tar alltid med något när jag är bortbjuden. Förutom hos mamma. Men vi brukar äta ihop 1 gång/veckan. Antingen här eller där. Men annars har jag alltid med något. (Blomma, choklad, något jag bakat, vin..) 

Svar på tråden Tackar ni för maten?