• Anonym (Mina)

Tackar ni för maten?

När jag blir bjuden på mat  så tackar jag alltid och kommenterar också gärna vad gott det var, kan jag få receptet, hade du vitlök i och liknade.  Min mans familj däremot tackar aldrig för maten när de blir bjudna och fäller heller inga kommentarer. Som nu i helgen när jag bjöd svärföräldrarna och min mans syskon med respektive på lasagne; alla åt massor och tog om. Svärfar och min svåger tog tom en tredje portion och min svärmor passade på att ta en sked köttfärssås ur grytan i köket när hon trodde ingen såg, så jag antar att de tyckte det var gott, men ingen utom svågerns fru tackade för maten efteråt. 

Hur gör ni? Tackar ni för maten? Säger ni att det var gott (om ni tyckte det)? Tycker ni att det hör till "vanligt hyfs"? 

• Svar på tråden Tackar ni för maten?
  • Anonym (Jonna)

Jag har aldrig tackat för maten, däremot brukar jag alltid tacka "för allt!" när jag säger hejdå till värden/värdinnan. I min familj brukar vi alltid berömma maten och kocken under middagens gång, så därför ser jag ingen anledning att tacka för maten direkt efter att man ätit upp. 

• Anonym (Alltid)

Här hemma tackar vi för maten om det så bara är jag och mannen som ätit.
    Barnet brukar köra på "tack för maten den var god.mitt på bordet stod en ko" :p
    Så för oss är det självklart att alltid tacka för mat,kaffe osv när vi är borta med. 

• Pondus

Självklart tackar man för maten!
    Man säger att maten smakade bra även om det inte föll en på läppen

• Felizia

Tråkig attityd, ts! Det är klart man tackar!! Det gör vi även hemma vid en vanlig vardagsmiddag. Det vore jätteoartigt att inte göra det.

• Anonym (Slevar in)
    sär skriven skrev 2013-10-30 17:14:37 följande:
    Jag har lärt mig att en del familjelivare anser att man inte ska lära barn tacka för maten, eftersom det är självklart att de ska få mat. Om något är självklart behöver man således inte tacka (förvånansvärt många som anser det). Kan detta vara fallet med din man? 
    Nä min man är ju numera väluppfostrad och lär barnen att tacka ordentligt! Men det kanske är så han själv blivit uppfostrad...
    Jag har själv aldrig sett detta fenomen här på FL, men det låter ju otroligt korkat om det verkligen finns folk som gör så!
  • cloudberry79

Man måste inte tvinga barn eller påminna dem om man är artig själv. Jag har aldrig någonsin sagt åt mitt barn att han måste tacka för något, det gör han ändå, eftersom vi gör det. Normalfungerande vuxna får normalfungerande barn utan tvång.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Och ja, självklart tackar jag för maten, även när min man har lagat den! Jag tackar när han ger mig smöret också, eller när mitt barn öppnar dörren åt mig och alla andra gånger någon gör något för mig, smått eller stort. Våra barn gör också det, eftersom vi gör det.

(M)amma till V -07 och E -12
  • FridaHall

Tackar alltid för maten, och annat. kan ibland säga tack för maten till min sambo när vi ätit fast det är jag som lagat den.

• deddan

Självklart, tackar så gott som alltid för maten och säger att det smakade bra! Sen har det väll hänt att jag har glömt att säga det någon gång, men då känner jag mig bra dum efteråt!

• Rainbow gg
    FridaHall skrev 2013-10-30 21:54:04 följande:
    Tackar alltid för maten, och annat. kan ibland säga tack för maten till min sambo när vi ätit fast det är jag som lagat den.
    Samma här. Säger nog alltid tack till mig själv efter maten faktiskt fast det är jag som lagat den.
    Jag: "Tack för maten"
    Sambon: "Tack själv, det var ju du som gjorde den"
    Jag: "Aah jag vet"
    :D
    I princip varje dag.

Skulle aldrig falla mig in att Inte tacka för maten när jag äter borta. Äter vi hos svärmor säger jag också hur gott det var, även om jag inte gillade det.
    Tillhör väl att ge kocken beröm så att de får känna sig uppskattade.

Men Ts svärfamilj tackade nog genom att äta extra mycket helt enkelt. Att äta mycket är ju bevis på att det var gott. Men visst vill man ha verbal beröm också.
  • Mrs Green

Det gör jag alltid när "någon annan" har lagat maten, och oftast när det är min man som lagat (då har jag oftast hjälpt till på något sätt så då känns det inte lika självklart att tacka för hans del an insatsen, men det är förstås trevligt ändå). Och jag säger alltid något positivt om maten, det brukar alltid gå att hitta något son var gott även om inte allt var det

• Hannah76

Tackar alltid för maten. Även hemma och även om jag lagat maten själv. Sker liksom automatiskt.

• Anonym (Jatack)
    AlexO skrev 2013-10-30 16:54:59 följande:
    haha så där är jag med XD
    Samma med "förlåt" eller "ursäkta", slinker ur mig tom när nån annan går in i mig eller kliver mig på fötterna, haha 

Märkt däremot att många inte säger tack när man håller upp dörren åt dem.. 
    Mmm, precis samma här!
    Jag ber också om ursäkt när andra gör något mot mig, haha :D

ÅH, jag tackar ALLTID när någon håller dörren till mig! Även om det är folk jag träffar dagligen, så tackar jag dom för det!
  • Blivandemamma94

Jag får panik om jag kommer på att jag har glömt att tacka för maten, fikat osv.. Jag säger alltid tack för maten när någon annan än jag har lagat maten. Jag tycker att det är ohyfsat att inte göra det. Jag kommer att lära mina barn att säga "tack" och "nej tack" osv, mina barn ska inte vara ohyfsade... Förstår inte de föräldrar som inte bryr sig om vett.. Men det är väl för att jag är uppväxt med vänlighet och "så säger man, så gör man inte, så gör man". Det är jag glad för!

• LillGris
    cloudberry79 skrev 2013-10-30 21:50:05 följande:
    Man måste inte tvinga barn eller påminna dem om man är artig själv. Jag har aldrig någonsin sagt åt mitt barn att han måste tacka för något, det gör han ändå, eftersom vi gör det. Normalfungerande vuxna får normalfungerande barn utan tvång.

Exakt. Jag blev helt chockad när sonen sa "tatt" när jag gav honom ett glas vatten, han var drygt ett år då. Jag funderade länge på var han lärt sig det, sen kom jag på att vi alltid tackar varandra för typ allt här hemma. Så de plockar upp beteendet helt utan tvång :)
  • Minniemousemommy
    Anonym (Mina) skrev 2013-10-30 15:51:29 följande:
    När jag blir bjuden på mat  så tackar jag alltid och kommenterar också gärna vad gott det var, kan jag få receptet, hade du vitlök i och liknade.  Min mans familj däremot tackar aldrig för maten när de blir bjudna och fäller heller inga kommentarer. Som nu i helgen när jag bjöd svärföräldrarna och min mans syskon med respektive på lasagne; alla åt massor och tog om. Svärfar och min svåger tog tom en tredje portion och min svärmor passade på att ta en sked köttfärssås ur grytan i köket när hon trodde ingen såg, så jag antar att de tyckte det var gott, men ingen utom svågerns fru tackade för maten efteråt. 

Hur gör ni? Tackar ni för maten? Säger ni att det var gott (om ni tyckte det)? Tycker ni att det hör till "vanligt hyfs"? 
    Jag anser att det är otroligt oartigt att inte tacka för det man får. Så ja, jag tackar alltid efter maten, och det lär jag också mina barn. Jag tackar även om det inte var gott, och om det dessutom var gott då kan jag lägga in det i tacket. Det tar inte mer än några sekunder att säga ett tack, och det visar uppskattning och tacksamhet för allt jobb som den som lagat maten gjort. Jag blir besviken på mig själv om någon inte tackar, och undrar vad det var för fel på maten som gjorde att personen inte orkade lägga några sekunder på att tacka mig för mitt slit. Jag tycker verkligen att det hör till hyft, precis som att tacka när man blir skjutsad till något ställe eller får en present.

Svar på tråden Tackar ni för maten?