• Kajsa77

Normala koncentrationssvårigheter? 6 årig kille

Jag undrar vad som är "normalt" för en 6åring. Barn mognar väldigt olika, men var går gränsen för det som räknas som omognad och det som ska förklaras med en diagnos?? Gissar att det är lika olika syn på det... Min kille har lite svårt med koncentrationen och har väl alltid haft. Tycker dock inte att det är ett problem, men sen har han ju inte börjat skolan än...

• Svar på tråden Normala koncentrationssvårigheter? 6 årig kille
  • Danitra

Går ditt barn i förskoleklass? Då kan det vara bäst att fråga pedagogen där eftersom hen kan se honom i en "skollik" miljö tillsammans med jämnåriga.

• Kajsa77

Ja, han har börjat i år. De säger att han har svårt att sitta still, men tycker att det är jobbigare att han inte lyder.. :-/

• Danitra
    Kajsa77 skrev 2013-10-30 22:34:32 följande:
    Ja, han har börjat i år. De säger att han har svårt att sitta still, men tycker att det är jobbigare att han inte lyder.. :-/
    Vad menar dom med att han "inte lyder"?
  • Kajsa77

Ja, du. Han lyssnar helt enkelt inte på vuxna. Jag upplever själv att han är svår att "störa" när han gör något. Då lyssnar han inte förren man går fram och förklarar varför... (Nu ska vi äta, bada lägga oss osv) Får han ingen bra förklaring/motivering blir det utbrott. Det sker dock bara hemma... Har läst "explosiva barn" och känner igen mycket. Frågan är bara om det är omognad eller andra orsaker..

• Danitra
    Kajsa77 skrev 2013-10-30 22:42:45 följande:
    Ja, du. Han lyssnar helt enkelt inte på vuxna. Jag upplever själv att han är svår att "störa" när han gör något. Då lyssnar han inte förren man går fram och förklarar varför... (Nu ska vi äta, bada lägga oss osv) Får han ingen bra förklaring/motivering blir det utbrott. Det sker dock bara hemma... Har läst "explosiva barn" och känner igen mycket. Frågan är bara om det är omognad eller andra orsaker..
    Det är nog omöjligt att veta i nuläget. Viktigt att veta är att skolan ska anpassa sin undervisning oavsett barnets egenskaper. Det finns en "uppföljare" till Explosiva barn som heter "Vilse i skolan" och är skriven för pedagoger, kolla om pedagogerna eller framförallt specialpedagogerna känner till denna. Förklara hur du tycker att det är relevant för att bemöta din son.
  • Danitra
    Kajsa77 skrev 2013-10-30 22:56:12 följande:
    Tack för tipset! Beställer genast!
    Läser den nu - fantastisk bok som alla pedagoger borde läsa!
  • Danitra
    Kajsa77 skrev 2013-10-30 23:03:46 följande:
    Säkert! Jag har beställt en till skolan.
    Med en förälder som du har din son goda förutsättningar, oavsett eventuella svagheter/förseningar i utvecklingen! ;)
  • blubbblubb

Du är ju påläst. Det enda jag kan bidra med är beskrivningen av min dotter som vi valt att utreda. Hon är 5 år.
    I vårt fall var det många individuella saker som gjorde att vi valde att utreda.:

- Hon har stora språkproblem. Vilket har en stark koppling till ADHD.
    - Hon har en hög aktivitetsnivå.
    - Hon har låg konsentrationsnivå. Hon kan t.ex inte gå 4 steg med tärningen. Det blir altid så lång hon kan räkna, trots att taluppfattningen i sig är OK. (hon kan räkna 10 klossar, vet vad som kommer efter 4 osv)
    - Hon har lock för öronen. Hon bara inte låter bli att lyda, budskapet går bara inte in, och det kan gälla även possitiva saker.
    - Hon har stora förflyttningsproblem. Där hon är, är alltid bäst. Om det så är hos tandläkaren.
    -  Hon prioriterar omoget. Hon kissar på sig dagligen (utan medicinska orsaker), hon har svårt att genomföra saker även belöningen är stor. (ta på sig kläder för att gå ut och leka med bästa kompisen) etc.
    - Hon har svårt att konsentrera sig även på saker som hon tycker är roligt.    

• En blå giraff

Jag har en 6-åring som haft en hel del problem med koncentration och allmän "omogenhet" men han har fungerat bättre de senaste månaderna sedan han började förskoleklass. Det var mer bekymmer för något år sedan då han gick på förskola. Han har också en resurs i förskoleklassen som stöttar honom med det som är svårt. Han har svårt att klara stimmiga miljöer och om det blir för splittrat, t,ex, flera instruktioner samtidigt. Men det känns som om han gått mycket framåt. 

TS min son är född sent på året och jag tror en del av hans bekymmer beror på att han är yngre och mer omogen än andra i klassen. De klarar helt enkelt mer än honom socialt och rent praktiskt just för att de är äldre. Hur är det med ditt barn? Jag har varit beredd att min son ev. skulle få gå om förskoleklassen för att hinna ikapp men jag tror att det kan gå bra ändå som det ser ut nu. Jag tycker det är värt att tänka på detta att ge barnet extra tid också. Kanske ingen utredning eller diagnos blir aktuell om man får ett år till på sig. 

• Kajsa77

Hej hej!
    Om det är något liv kvar i tråden... Vår kille har fått diagnos nu. ADHD och Autism. Tufft...

• Kajsa77

Jag skulle nog drista mig till att säga att okunniga föräldrar får okunniga barn.

Svar på tråden Normala koncentrationssvårigheter? 6 årig kille